شلیک به بهناز جعفری در یک نمایش/ اقتباس ایرانی از رمان مارگریت دوراس

غزل اسکندرنژاد کارگردان نمایش “پیش از خاطره” که قرار است در صورت تایید در بخش “نسل نو” جشنواره سی و دوم تئاتر فجر روی صحنه برود درباره روند انتخاب این متن و اجرای آن  گفت: نمایش “پیش از خاطره” نوشته اصغر گروسی است که با برداشتی کاملا آزاد از رمان “مدراتو کانتابیله” مارگریت دوراس نوشته شده است و فضایی کاملا متفاوت با کار قبلی‌ام یعنی “مرده ریگ” دارد.

 
وی افزود: من به اصغر گروسی گفتم که بسیار علاقمندم نمایشی را در حال و هوای این رمان کارگردانی کنم وی هم موافقت کرد و بر اساس رمان مارگریت دوراس نمایشنامه “پیش از خاطره” را نوشت که البته یک اقتباس کاملا آزاد از این اثر است. روند روایت داستان کاملا غیر واقع گرایانه است و زمان مبهمی را نشان می دهد. نمایش هم از فضایی کاملا غیر رئالیستی برخوردار است.

 
این کارگردان با اشاره به اینکه تمام اتفاقات رمان در فضایی رویاگونه و غیر خطی روایت می‌شود، توضیح داد: در نمایش “پیش از خاطره” با فضایی متفاوت از رمان روبرو هستیم و بیشتر بر روی لحظه‌گرا بودن اثر و نمایش تصاویر ترکیبی و فضایی همراه با رنگ و نور تاکید شده است. همچنین از حضور همسر و فرزند شخصیت “آن دبارد” که شخصیت اصلی رمان و نمایش است، صرفنظر شده و یک کاراکتر خدمتکار به اثر افزوده‌ایم.

 
وی درباره بازیگران این اثر نمایشی گفت: ایفای نقش خدمتکار را که در واقع به نوعی دانای کل نمایش است، سیاووش چراغی پور بر عهده دارد. بهناز جعفری نقش شخصیت “آن دبارد”، حسام منظور مرد درون کافه و آتیه جاوید زن کافه‌چی در نمایش هستند.

 
اسکندرنژاد در پایان عنوان کرد: از انتخاب این متن احساس رضایت می کنم چون فرصت تجربه شیوه متفاوتی از اجرا را بدست آورده ام که کاملا متفاوت با اثر ایرانی “مرده ریگ” است. امیدوارم نمایش در فجر اجرا و با استقبال روبرو شود. در حال حاضر مشغول تمرین هستیم تا کار برای بازبینی جشنواره آماده شود.

 
دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: هنگامه سازش طراح صحنه، مونا کیانی فر طراح لباس، مای جعفرزاده آهنگساز، هادی بادپا دستیار کارگردان، محمد گودرزیانی منشی صحنه، نسیم امیر خسرو مدیر هماهنگی.

 
رمان “مدراتو کانتابیله” نوشته مارگریت دوراس با یک قتل آغاز می‌شود؛ مردی در کافه‌ای معشوقه‌اش را می‌کشد. آن دبارد که برای کلاس پیانوی پسرش در نزدیکی‌های کافه بوده صدای جیغ زن را می‌شنود و جسد او را می‌بیند. آن دبارد برای کشف راز قتل باز به کافه می‌رود و آن‌جا با مردی هم‌صحبت می‌شود که صحنه‌ قتل را دیده است. حرف‌زدن درباره‌ این قتل با حرف درباره‌ زندگی آرام و مرفه آن دبارد می‌آمیزد و کم‌کم رابطه‌ای عاشقانه بین این دو شکل می‌گیرد اما در آخر در فضایی رویاگونه مرد آن دبارد را با شلیک گلوله می کشد درست مانند اتفاقی که در اول داستان شاهدش بودیم…

 
اسکندرنژاد بهمن و اسفند 91 نمایش “مرده ریگ” را با بازی بهناز جعفری، نسیم ادبی، فهیمه امن‌زاده و مهدی صباغی در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر روی صحنه برده بود که این نمایش با استقبال علاقمندان نیز روبرو شد.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …