تابلو “معراج” را به عشق امام رضا(ع) کشیدم/ آغاز طراحی ضریح حضرت سیدالکریم

محمود فرشچیان استاد نگارگری و نقاشی ایران، عضو فرهنگستان هنر و عضو آکادمی چهره‌های ماندگار ایران  در مورد تابلوی جدید خود با نام “معراج” که قرارست سه‌شنبه 26 شهریور ماه در مراسمی با حضور محمد علی نجفی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رونمایی شود، گفت: چنانچه از نام این تابلو پیداست این اثر به معراج حضرت رسول اکرم (ص) اختصاص دارد که حدود یک سال و نیم روی آن کار کرده‌ام.

 

وی افزود: این اثر را تنها به عشق اینکه آن را به آستان قدس رضوی اهدا کنم کشیده‌ام و قصد دارم که آن را به حرم امام رضا (ع) اهدا کنم تا همگان آن را از نزدیک ببینند.

 

 

فرشچیان با تاکید بر اینکه مجموعه‌داران خواستار حتی پیش از پایان این تابلو خواستار خرید آن بودند، خاطرنشان کرد: بسیاری از مجموعه‌داران هنری چه در داخل و چه در خارج از کشور به دنبال این بودند که این اثر را با مبالغ بسیار بالا بخرند و مال خود کنند ولی من همه پیشنهادات را رد کردم زیرا عاشق این هستم که این اثر در حرم حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) نصب شود و مردم این تابلو را در آنجا ببینند.

 

این هنرمند نگارگر در مورد روند اهدای این تابلو به حرم امام رضا (ع) توضیح داد: این اثر روز سه‌شنبه ۲۶ شهریورماه ساعت ۱۴ در کاخ‌موزه سعدآباد رونمایی خواهد شد و یک‌سال نیز در این مکان خواهد ماند ولی بعد آن را به مشهد خواهیم فرستاد.

 

 

این استاد نگارگری درباره دیگر اثرش که با موضوع معراج خلق شده است نیز بیان کرد: پیشتر نیز تابلویی به نام “يُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِي الْأَرْضِ” را کشیده بودم که به جریان معراج اشاره داشت و اکنون نیز در موزه فرشچیان مجموعه سعدآباد نگهداری می‌شود ولی این بار وقت بیشتری گذاشتم و تابلویی خلق کردم که لیاقت اهدا به امام رضا (ع) را داشته باشد.

 

فرشچیان در پاسخ به این که این اثر شما چه تفاوتی با آثاری که در مورد معراج حضرت محمد (ص)‌ که پیش از این کشیده شده است، دارد؟ گفت: آثار زیادی در مورد معراج کشیده شده است. یکی از بزرگترین نوابغ هنری یعنی سلطان محمد که سردمدار مکتب هرات و نگارگر معروف دوره شاه طهماسب است، تابلوی “معراج” بسیار ارزشمندی کشیده که اکنون در موزه بریتانیا نگهداری می‌شود. اما تمام این آثار طوری کشیده شده‌اند که به جای چهره حضرت رسول (ص)‌ هاله‌ای از نور گذاشته شده ولی من معراج را از پشت سر ایشان به تصویر کشیده‌ام که احتیاجی به قرار دادن هاله نور به جای سیمای مبارک و نورانی ایشان نباشد.

 

وی ادامه داد: تابلوی معراج من متفاوت‌تر از سایر آثار است. در این تابلو نور و نیرویی وجود دارد که علاوه بر انتقال مفهوم به بیننده، پیامبر بزرگ اسلام را بالا برده و در جریان معراج به علویت می‌رساند.

 

 

وی ویژگی دیگر این اثر را فرشتگان کنار حضرت دانست و گفت: به عقیده من در بارگاه الهی جنسیت معنا ندارد به همین خاطر هیچکدام از فرشتگان من جنسیت ندارند و هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید این فرشته مرد است یا زن. این جریان در این تابلو نیز رعایت شده است.

 

عضو آکادمی چهره‌های ماندگار ایران در بخش دیگری از صحبت‌هایش در مورد طراحی و ساخت ضریح حضرت شاه عبدالعظیم حسنی (ع)‌ توضح داد: من برای کمک به هرگونه کاری که بر دین‌داری مردم ایران بیفزاید آماده هستم و در چند وقت اخیر در همین راستا کار ساخت ضریح حضرت شاه‌عبدالعظیم حسنی (ع) نیز به من سپرده شد.

 

استاد فرشچیان درباره تفاوت‌های این ضریح با ضریح‌های دیگری که ساخته‌ است، توضیح داد: این ضریح به خاطر کوچک بودنش با سایر ضریح‌ها متفاوت است و سعی خواهم کرد در این ضریح زیبایی‌های ‌بصری را با زیبایی‌های معنوی گره زده و ضریحی زیبا برای این بزرگوار بسازم.

 

فرشچیان در پایان گفت: کار طراحی این ضریح را به تازگی شروع کرده‌ام و احتمال می‌دهم که چند وقتی تمام وقت من را بگیرد ولی نمی‌توانم زمان دقیقی برای پایان طراحی و پایان ساخت آن اعلام کنم.

 

 

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …