دفاع کارگردان “نوشدارو” از لهجه بازیگرانش/ جهادگران را از یاد برده ایم

جواد اردكاني كارگردان سریال “نوشدارو” که از شبکه یک سیما روی آنتن می‌رود درباره دست گذاشتن روی موضوع جهادگران برای ساخت این سریال  گفت: جهادگران بخشي از تاريخ انقلاب ما هستند. جهاد سازندگي يكي از نهادهاي انقلابي بود كه بعد از پيروزي انقلاب خدمات اجتماعي و عمراني در مناطق محروم انجام داد. در واقع آنها با شروع جنگ تحميلي خدمات ارزنده‌اي انجام دادند، به ويژه در سال‌هاي جنگ حضورشان كمك زيادي به مردم كرد تا اينكه جهاد سازندگي در دل وزارت كشاورزي ادغام شد. اما متاسفانه این موضوع اولويت هيچ يك از نهادها نيست، به همين دليل نهادي هم پيشنهاد ساخت اثر نمايشي در اين رابطه را نداده بود.
وي ادامه داد: به همين دليل ما احساس كرديم بايد از تجربه خوب و ارزشمند جهاد بزرگ سازندگي در يك اثر نمايشي صحبت كنيم. به اعتقاد من نسخه درماني كشور با وجود شرايط تحريم سنگيني كه داريم بهره بردن از تجربيات گذشته جهادگران است.
اين كارگردان درباره استفاده از لهجه‌هاي مختلف در “نوشدارو” اظهار کرد: ما در بسیاری از قصه‌ها به سراغ داستان‌هايي مي‌رويم كه محدود به تهران است اما نمي‌خواستيم چنين نگاهي را در سريال دنبال كنيم. بلکه مي‌خواستيم از هنرمندان با استعداد شهرهاي مختلف هم استفاده كنيم.

 
رنگ آمیزی سریال با حضور در لوکیشن‌های متنوع

 
اردکانی یادآور شد: براي ساخت “نوشدارو” لوكيشن‌هاي متعددي در مشهد، جنوب ايران و خارج از  ايران داشتيم. هدفم اين بود كه سريال رنگ آميزي مناسب داشته باشد و از فضاي واقع‌گرايانه بهره‌مند شويم تا مورد توجه مخاطبان قرار بگيرد.
این کارگردان با بیان اینکه لهجه‌ها سرمايه‌هاي فرهنگي و اجتماعي ما هستند، تصریح کرد: باعث تاسف است كه كمتر از لهجه‌ها در آثار نمايشي استفاده مي‌كنيم. استفاده از لهجه در خود شهرستان‌ها به وي‍ژه در ميان نسل جوان هم كمرنگ شده است. يكي از وظايف هنرمندان اين است كه نه تنها سرمايه‌ها را زنده نگه دارند، بلكه اين ارزش‌ها را به جامعه متذكر شوند، حتي اعتقاد دارم وقتي در آثار هنري از لهجه استفاده شود آن كار غني‌تر مي‌شود.

 

 
به گفته وی بازيگران بومي اين سريال بازي‌ منسجمي داشتند و موفق شدند با بازي گرمشان حال و هواي خاصي به سريال بدهند.

 
پیچیدگی‍‎های نقشی که باید واقع‌گرايانه، انعطاف‌پذير و غير تيپيكال می‌بود
اردکانی درباره انتخاب هدايت هاشمي توضیح داد: براي انتخاب نقش اول به دنبال بازيگري بودم كه جنس بازي‌اش واقع‌گرايانه، انعطاف‌پذير و غير تيپيكال باشد تا با فضاي سريال همخواني داشته باشد. تا اينكه بعد از صحبت‌هاي انجام شده به انتخاب هدايت هاشمي رسيدم. او بازي درخشاني در اين سريال دارد. ايفاي نقش محمد پيچيدگي‌هاي خودش را داشت و جزو نقش‌هاي سخت بود. هاشمي با ظرافت خاصي اين نقش را بازي كرد.
وی در پایان تأکید کرد: يكي ديگر از معيارهاي من براي انتخاب بازیگر اين نقش اين بود كه صورتش گريم‌پذير باشد و همانطور که قبلا هم گفته‌ام، هاشمی اين قابليت را داشت تا بتواند نقش محمد را از 23 سالگي تا 54 سالگي بازي كند. علاقمند بود حس بازيگر براي مخاطب باورپذير باشد. از آنجايي كه اصليت هاشمي هم سبزواری است هم نقش را به خوبي بازي كرد و هم اينكه لهجه‌اش درست است. طبيعي است مخاطبان سريال از اينكه لهجه‌ها ايرادي ندارد، راضی هستند.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …