جشنواره امام رضا (ع) فرصت دیپلماسی فرهنگی است


به گزارش خبرنگار مهر، آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) با حضورعلی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد سالک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد برگزار شد.


آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) شامگاه دیشب دوشنبه 25 شهریورماه با تقدیر از فعالان فرهنگی و هنری در ترویج فرهنگ رضوی در شهر مشهد به کار خود پایان داد. در ابتدای این مراسم مناجات خوانی در مدح حضرت امام رضا (ع) و صلوات خاص این حضرت اجرا شد.


سید جواد جعفری دبیر یازدهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) در ادامه مراسم با اشاره به این که امام رضا (ع) بزرگترین سرمایه فرهنگی کشورمان است، گفت: بدون شک بهره‌گیری از عظیم ترین سرمایه فرهنگی یعنی نام امام رضا (ع) به عنوان تنها امام شیعیان که در ایران به خاک سپرده شده است، اصلی‌ترین انگیزه برای برگزاری یازدهمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا (ع) شد.


مدیرعامل بنیاد ملی امام رضا (ع) در ادامه متذکر شد: به اعتقاد من جشنواره بین المللی امام رضا (ع) فرصتی فراهم کرد تا ظرفیت های جدید در عرصه فرهنگ رضوی ظهور و بروز پیدا کند. مشارکت گسترده هنرمندان، اصحاب فکر و اندیشه در تولید آثار فر هنگی هنری و سینمایی برگرفته از فرهنگ و مفاهیم رضوی از دیگر دستاوردهای جشنواره بین المللی رضا (ع) بود.


جعفری در پایان صحبت های خود با اشاره به نوآوری هایی که در این دوره از جشنواره امام رضا (ع) ایجاد شده بود، گفت: یکی از ویژگی های این جشنواره نوآوری مراکز فرهنگی و هنری در حوزه پرداخت به سبک زندگی و مفاهیم رضوی بوده است. امیدوارم فرصتی ایجاد شود تا در جشنواره های آتی با حمایت های ویژه دولتی به ابعاد دیگر شخصیت و زندگی امام رضا (ع) بپردازیم.


پس از پایان صحبت های جعفری دبیر یازدهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع)، مراسم مناجات خوانی امام رضا (ع) از سوی “کریم خانی” یکی از مناجات‌خوان‌های معروف امام رضا (ع) برگزار شد و پس از آن استاندار خراسان صحبت هایی را درباره میزبانی این جشنواره در شهر مقدس مشهد بیان کرد.


احمد سالک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به وظیفه مهم این جشنواره گفت: جشنواره امام رضا (ع) در یازدهمین سال از برگزاری خود باید فرهنگ امامت را در جهت اشاعه ابعاد مختلف زندگی و سیره امام رضا (ع) را در جهان گسترش دهد.


وی در ادامه افزود: بر این اساس، مجلس شورای اسلامی بر خود واجب می داند که بودجه مستقلی را برای برگزاری این جشنواره به تصویب برساند تا جشنواره امام رضا (ع) نمونه ای از بهترین جشنواره های اسلامی در میان جشنواره های جهان باشد. در واقع باید به نقطه ای برسیم که جشنواره بین المللی امام رضا در برابر بزرگترین جشنواره هایی که در دنیا برگزار می شود، قد علم کند.


عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه صحبت های خود با اشاره به وظایف جشنواره در قبال گسترش مفاهیم رضوی گفت: یکی از وظایف جشنواره امام رضا (ع) در طراحی موضوع، ترسیم محتوا بر اساس معرفی جایگاه امام رضا (ع) است از همین رو کمیسیون فرهنگی این آمادگی را دارد تا در راستای برنامه های اهل بیت قیام کند و به کمک جشنواره امام رضا (ع) بشتابد.


سالک در پایان صحبت های خود افزود: برخی از افراد و جریان های فکری از روی غفلت، تفکر تسخیر برخی مراکز اصلی ولایت را در اندیشه خود می پرورانند اما غافل از اینکه مردم پشتیبان ولایتند و باید از طریق جشنواره امام رضا (ع) فرهنگ ولایت در جهان گسترش یابد.


پس از پایان صحبت های این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، بخش دوم آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) با آوازخوانی علیرضا قربانی در مدح این حضرت برگزار شد.


علیرضا قربانی پس از اجرای قطعاتی از موسیقی آوازی در مدح امام رضا (ع) گفت: من هم به سهم خودم ولادت امام رضا (ع) را تبریک می گویم چرا که معتقدم آنچه باعث می شود همه افراد با وجود اندیشه های مختلف کنار هم جمع شوند، امام رضا (ع) است. همه ما برای امام رضا (ع) و به عشق این حضرت دور هم جمع شدیم چرا که خیلی از خواسته هایمان را از این بزرگوار گرفته ایم.


وی در ادامه افزود: از سوی دیگر فرصت را غنیمت می دانم و به علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بابت آغاز وزارتشان تبریک می گویم.


این خواننده موسیقی ایرانی در پایان صحبت های خود متذکر شد: امام رضا (ع) یکی از نقاط مشترک گرایش‌های مختلف تفکر است و من سعی کرده ام با توجه به این نقاط مشترک و با وجود محدودیت هایی که برای اجرای موسیقی وجود دارد یک موسیقی خوب و شعری از عبدالجبار کاکایی بخوانم تا دین خودم را به امام رضا (ع) و عاشقان این حضرت ادا کنم.


پس از تقدیر از فعالان حوزه فرهنگ و هنر در گسترش مفاهیم رضوی، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تربیت شاعران و هنرمندان در شهر مقدس مشهد گفت: هزاران نویسنده، شاعر و هنرمند در جوار امام رضا (ع) و در سایه جشنواره بین المللی این حضرت بالیده اند. فرهنگ رضوی، فرهنگی است که می تواند پذیرای همه فرهنگ ها در سراسر ایران عزیزمان باشد. در واقع جشنواره رضوی همواره کانون وحدت و وفاق همه مذاهب بوده است و خوشبختانه شاهد هستیم که تمام مذاهب دینی همه در سایه امام رضا (ع) دست در دست یکدیگر داده و به عشق آن حضرت با یکدیگر یکی شده اند.


جنتی تصریح کرد: جشنواره بین المللی امام رضا (ع) کمک می کند تا فرهنگ ایرانی در سایه معارف امام رضا (ع)، همبستگی و وحدت به بار بنشیند و این رمز موفقیت فرهنگ رضوی است.


وی در ادامه گفت: به اعتقاد من جشنواره بین المللی امام رضا (ع) نهال کوچکی بود که پس از 11 سال به درختی تنومند تبدیل شده است و از مهمترین برکات این جشنواره جمع شدن اصحاب تفکر و اندیشه حول محور فرهنگ رضوی است. جشنواره بین المللی امام رضا (ع) به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی و هنری یکی از بارزترین ابعاد دیپلماسی فرهنگی است.


وزیر ارشاد دولت یازدهم در ادامه افزود: خلق آثار هنری با بهره گیری از برکات ولادت فرخنده امام رضا (ع) از شگفتی های این جشنواره است و تردیدی نیست جشنواره ای موفق در ابعاد وسیع با حمایت مخاطب بدرخشد.


وی گفت: ولی آنچه مسلم است اینکه جشنواره بین المللی امام رضا (ع) نیاز به حمایت دارد و من از همین جا وعده می دهم که حمایت از این جشنواره در سال بعد و  از جشنواره دوازدهم آغاز خواهد شد.


علی جنتی وزیر ارشاد در پایان این مراسم گفت: وحدت، رمز توفیق فرهنگ رضوی است که بهترین ابزار دیپلماسی فرهنگی در خارج از مرزها به شمار می آید بنابراین باید در جهت تقویت این نگاه کوشید.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …