پيام بان کي مون براي حفاظت از لايه اوزون


بان کي مون، دبيرکل سازمان ملل متحد در پيام خود تاکيد کرد: يک نسل پيش، کشورهاي دنيا توافق کردند تا براي حفاظت از لايه اوزون دست به اقدامات جدي بزنند و اين امر منجر به يک حرکت جهاني از طريق همکاري ميان دولت‌ها و ارائه راهکارهاي جديد شد.

وي افزود: همزمان با اجراي دستاوردهاي کنفرانس ريو + 20 در سال 2012 ميلادي راجع به «دستيابي به توسعه پايدار»، موفقيت‌هاي قابل توجه معاهده بين‌المللي پروتکل مونترال براي حذف مواد مخرب لايه اوزون نشانه‌اي از اميد به همراه داشته است. اين معاهده که براي حفاظت از لايه اوزون تنظيم شده بود در کاهش اثرات مخرب تغييرات اقليمي نقش چشمگيري داشته است و در عين حال به ما خاطر نشان مي‌کند زماني که حيات موجودات زنده به خطر مي‌افتد، ملت‌هاي دنيا قادر هستند براي دستيابي به يک هدف مشترک با يکديگر همکاري کنند.

بان کي مون تصريح کرد: اميدوارم که اين موفقيت بزرگ باعث آگاهي و الهام جامعه بين‌المللي در ايجاد يک چارچوب مدون و همچنين رويکردي جديد براي سال‌هاي بعد از 2015ميلادي باشد که زمان دستيابي به اهداف توسعه هزاره است.

دبيرکل سازمان ملل اضافه کرد: توسعه پايدار که از ترکيب رشد اقتصادي، عدالت اجتماعي و نظارت زيست‌محيطي شکل گرفته است بايد به يک اصل هدايت‌گر جهاني و ساز و کار اجرايي ما بدل گردد.

به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني سازمان ملل متحد، وي همچنين يادآور شد: در مراسم روز جهاني اوزون که هر سال در تاريخ 16 سپتامبر برگزار مي‌شود، من از همه آنهايي که پروتکل مونترال را همچون يک الگوي برجسته از همکاري‌هاي جهاني مطرح ساخته‌اند تشکر و قدرداني مي‌کنم و مصرانه از دولت‌ها، صنايع، جوامع مدني و ساير همکاران تقاضا دارم که همان روحيه را براي ساير معضلات بزرگ زيست‌محيطي و توسعه يافتگي بشر در عصر حاضر نيز بکار گيرند.




:: دانلود فایل ضمیمه ()



Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …