اهدای دوربین عکاسی به دختر 3 ساله شهید باغبانی/ بورسیه دانشگاه صداوسیما برای سوری‌ها

به گزارش ایرانگرد نیوز، گرامیداشت دومین سالگرد تدفین شهدای گمنام و یادواره هشت شهید دانشگاه صدا و سیما همراه با بزرگداشت یاد و خاطره شهید مقاومت هادی باغبانی پیش از ظهر امروز دوشنبه یکم مهر در دانشگاه صدا و سیما برگزار شد.

 

در این مراسم کلیپ‌ها و مستندات گوناگونی برای حضار پخش شد که از آن جمله مستندی از مرکز حقیقت درباره سوریه بود.

 

دشواری ساختن کلیپ برای همرزم شهید

 

پس از آن علی فاطمی مستندساز و همرزم شهید هادی باغبانی در سخنانی اظهار کرد: وقتی داشتیم کلیپی را که دیدید، می ساختیم هنوز خانواده هادی از شهادت او خبر نداشتند. دوشنبه ساعت 14 بود که او پرید. دیدن این کلیپ برایم سخت است، همانطور که نوشتن متن و تدوین فیلم دشوار بود.

 

وی در ادامه با تاکید بر اینکه شفاف سازی در خصوص مسائل سوریه اهمیت زیادی دارد، افزود: هیچ کدام از طیف های جامعه دید درستی درباره سوریه و اتفاقات آن ندارند و رسانه اعم از صدا و سیما و مطبوعات به وظیفه شان درست عمل نکردند و عرصه را به هیمنه رسانه ای غرب واگذار کردند.

 

فاطمی یادآور شد: زمانی که با هواپیما عازم سوریه بودم دلم می لرزید که به جایی می روم که دولتش مردم آزادی خواه خود را می کشد و تا لبیک یا معاویه و لبیک یا یزید را نشنیدم تصوراتم درست نشد.

 

سوریه؛ به صرفه ترین کریدور انتقال گاز

 

این مستندساز تصریح کرد: سوریه جای بدی است و در بد زمانه ای واقع شده، در حقیقت این کشور مناسب ترین و به صرفه ترین کریدور انتقال گاز است که اگر به اروپا برسد 150 سال گاز آنجا را تامین می کند. آن وقت عربستان که زنانش حق رانندگی ندارند و تا بحال صندوق رای ندیده و ترکیه که مدافع اسلحه بدستان است می خواهند گاز سوریه را به غرب برسانند. در واقع ژئوپولتیک بودن منطقه، سوریه را در معرض این اتفاقات قرار داده است.

 

وی تاکید کرد: ایران، سوریه و حزب الله در خاورمیانه سه قدرت مانع در تحقق نقشه خاورمیانه بزرگ هستند که بوش پدر ابتدا آن را نظم نوین جهانی نامید و بوش پسر همین نقشه را به اسم کنونی یعنی خاورمیانه بزرگ نامگذاری کرد، مکانی که از غرب آفریقا تا غرب چین را دربر می گیرد و قصد غرب تکه تکه کردن کشورهای آن است.

 

تلاش برای تبدیل ایران به 9 کشور

 

وی اضافه کرد: دقیقا همان اتفاقی که برای عراق رخ داد و به کردستان عراق، جنوب آن که دست شیعیان است و بیابان های شمال تبدیل شد. پاکستان نیز هدف کلیدی تری برای آنها است. آنها همچنین می خواهند ایران را به 9 کشور تقسیم کنند و خاورمیانه بزرگ به دولت های کوچک با ارتش های ضعیف که جنگ سالار و دائما محتاج اسلحه و فول بلوک غرب یعنی ناتو هستند، تبدیل شود. همانطور که برای ناامن کردن ایران با انقلاب رنگی تلاش کردند 1500 جنگجوی القاعده را از انتاکیه ترکیه وارد سوریه کردند.

 

فاطمی تصریح کرد: رسانه های غرب می گویند سوریه دولتی است که به مردمش آزادی نمی دهد و رسانه های این طرف نیز می گویند دولت خوبی است که تروریست ها به آن حمله کردند. در حقیقت سوریه کمر محور مقاومت است و اگر بشکند ارتباط ایران و حزب الله قطع شده و اسرائیل احساس امنیت می کند.

 

با فروش نفت به یورو دلار بی اعتبار می‌شود

 

وی در خصوص اسرائیل گفت: آنجا تجمع نخبگان اقتصادی جهان است که سعی در تصرف منابع مالی کل دنیا را دارند. یک میلیون سرباز آمریکایی خارج از مرزهای این کشور در کنار منابع انرژی، معدنی، غذایی و مواد مخدر آماده جنگ هستند و سوریه کشوری است که می گوید نمی‌خواهد نفتش را به دلار به غرب بفروشد بلکه فروش با یورو را مدنظر دارد. صدام نیز به فروش نفت به یورو عمل کرد و مورد حمله آمریکا قرار گرفت.

 

 

این مستندساز در تشریح ویژگی های اخلاقی شهید باغبانی اذعان کرد: او فردی تکلیف روشن و باثبات بود که شجاعت داشت. همیشه برایش مهم بود که اول فیلم هایش را کپی کند و باتری دوربینش را روی شارژ بگذارد و بعد از این بود که حتی کفش هایش را درمی آورد و استراحت می کرد. یادم می آید آنجا ریش تراش نبود و او آنقدر دنبال ریش تراش گشت تا شیک باشد او دوست داشت همواره داستانِ ماجرا را پیدا کند و آن را تا حد مقدور به تصویر بکشد.

 

تلاش برای تصویر کردن اصالت یک ماجرا

 

فاطمی ادامه داد: مثلا با وسواس پیش از اذان صبح بیدار می شد و سوژه اش را پیدا می کرد، تا بیدار شدن و نماز خواندن برای مثال یک سرباز داوطلب سوری را بگیرد. او علاقه و اعتقادی به بازسازی نداشت تا ساعت 10 صبح سوژه اش وانمود کند برای گرفتن وضو و خواندن نماز صبح از خواب بیدار شده است بلکه اصالت ماجرا برایش اهمیت فراوانی داشت.

 

وی خطاب به دانشجویان دانشگاه صدا و سیما تاکید کرد: اگر می خواهید مستند بسازید بدانید مستندساز باید در جمعیت حل شود کاری که هادی در کمترین زمان ممکن انجام می داد و بین مردم پذیرفته می شد. شهادت او نیز آثار پربرکتی داشت و خیلی ها را به خودشان آورد. ما هم باید نگران خودمان باشیم و بدانیم تکلیفمان در برابر این اتفاق چیست. هادی تکلیفش را شناخت، آن را انجام داد و رفت.

 

افزودن یک بخش به نام شهید باغبانی در جشنواره دانشگاه صدا و سیما

 

در ادامه حاج محمود باغبانی پدر، اسماعیل باغبانی به همراه مادر و همسر شهید در کنار رضوانه دختر سه سال و نیمه زنده یاد باغبانی روی سن حاضر شدند و علی اصغر غلامرضایی معاون پژوهش و آموزش صدا و سیما در سخنانی گفت: در بستر نمیریم که در بستر مردن سخت است. مرگ امکان دارد هر کجا باشد اما چه بهتر که در مسیر خدا و در راه شهادت رخ بدهد. ما درصددیم بخشی را به نام شهید باغبانی در جشنواره مان قرار دهیم.

 

ریاست دانشگاه صدا و سیما افزود: همچنین می خواهیم بورسیه هایی از دانشجویان سوریه در مجموعه خود داشته باشیم؛ جوانانی که آنجا مورد هجمه قرار گرفتند. ما هشت سال در مرزهایمان جنگیدیم، اما آنها در خانه هایشان می جنگند.

 

اصرار شهید باغبانی برای شرکت در کلاس‌های حوزه هنری

 

برادر شهید باغبانی آخرین فردی بود که در این مراسم پشت میکروفن قرار گرفت و گفت: تغییرات اخلاقی هادی از چند سال پیش از شهادتش به چشم می آید او حتی رشته اش را به ارتباطات تغییر داد و مصر بود در کلاس هایی که حوزه هنری برگزار می کند، شرکت کند و این کلاس ها برایش اهمیت زیادی داشت غبطه می خورم که چرا او را بهتر نشناختم.

 

وی افزود: از صدا و سیما برای برگزاری این مراسم ممنونم، اما یک گله دارم تمام جهان فیلم های هادی را پخش می کند، تلویزیون ما این کار را نمی کند، تا کی می خواهیم به این سکوت بی معنا ادامه دهیم. ما آنجا مبارزه می کنیم و این مبارزه باید علنی شود شهدای سوریه بسیار مظلومند و باید شناخته شوند.

 

اهدای دوربین عکاسی به صورت نمادین به دختر مستندساز شهید

 

در ادامه مراسم از خانواده شهید باغبانی توسط غلامرضایی و علی عسکری معاون فنی صدا و سیما تقدیر به عمل آمد و به کودک سه سال و نیمه او نیز یک جعبه اسباب بازی به همراه یک دوربین عکاسی هدیه دادند.

 

در پایان گروهی از دانشجویان به نواختن طبل و سنج مشغول شده و حاضران را تا مزار شهدای گمنام دفن شده در حیاط دانشگاه همراهی کردند. این مراسم با اقامه نماز ظهر به پایان رسید.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …