مدیریت 8 ساله غیر متخصص‌ها در سازمان میراث و گردشگری

میراث و گردشگری

“اسماعیل قادری” عضو هیات علمی دانشگاه علوم تحقیقات درخصوص هشت سال گذشته و مشکلاتی که گردشگری در دولت نهم و دهم با آن روبه‌رو بود به CHN‌ گفت: «درحال حاضر گردشگری در کسادی به سر می‌برد و یکی از عمده‌ترین دلایل این امر در بخش مدیریت کلان سازمان میراث و گردشگری است چراکه نگرشی استراتژیک و برنامه‌ریزی توسعه‌ای در این سازمان وجود ندارد. از دیگر سو با انحطاط جهانگردی در این چند سال روبه‌رو بودیم.»

او در توضیح نبود مدیریتی علمی در راس سازمان میراث و گردشگری گفت: «طی چند سال گذشته سازمان میراث و گردشگری نتوانست مدیری را در راس خود ببیند که جهانگردی و متغیرهای تعیین کننده توسعه جهانگردی را بشناسد و نسبت به تاثیر این متغیرها در توسعه گردشگری عالم باشد و نیروی کارشناس و کارآمد را جذب کند و در کنار خود به کار گیرد.»
به اعتقاد قادری، مدیریت سازمان میراث و گردشگری طی 8 سال گذشته غیر تخصصی و ناکارآمد بود چراکه نه تنها راس سازمان در دست افراد غیر متخصص بود بلکه نیروی انسانی افزوده شده به سازمان نیز هیچ ارتباطی با بخش‌های میراث فرهنگی و گردشگری نداشتند و این امر سبب انحطاط گردشگری خواهد شد همانگونه که در حال حاضر نیز تنها نامی از گردشگری باقی مانده.
او با تاکید برآنکه باید اهمیت و جایگاه گردشگری در اقتصاد کشور مشخص شود گفت: «تا زمانی که سهم گردشگری در اقتصاد کشور و در برنامه‌های بلند مدت و میان مدت مشخص نشود نمی‌توان به توسعه آن امید داشت. هنگامی که سهم گردشگری در اقتصاد کشور مشخص شود آنگاه می‌توان درخصوص چگونگی برنامه‌ریزی برای توسعه گردشگری تصمیم گرفت.»
این استاد دانشگاه افزود: «باید نگرش دولت یازدهم به گردشگری یک نگرش اقتصادی باشد نه فرهنگی چراکه گردشگری یک بنگاه اقتصادی است و باید به دنبالی آن باشیم که گردشگری برای کشور تولید درآمد کند و شغل ایجاد کند. نگاه فرهنگی به گردشگری آنرا تبدیل به بخشی مصرف گرا و وابسته به یارانه‌های دولتی می‌کند.»

اسماعیل قادری:
مدیریت سازمان میراث و گردشگری طی 8 سال گذشته غیر تخصصی و ناکارآمد بود چراکه نه تنها راس سازمان در دست افراد غیر متخصص بود بلکه نیروی انسانی افزوده شده به سازمان نیز هیچ ارتباطی با بخش‌های میراث فرهنگی و گردشگری نداشتند و این امر سبب انحطاط گردشگری خواهد شد همانگونه که در حال حاضر نیز تنها نامی از گردشگری باقی مانده است
تمام این امور را بارها از زبان مسئولان گردشگری کشور شنیده‌ایم درحالی که درعمل چیزی غیر از آن دیده می‌شود. قادری دلیل این امر را آواز دهل از دور شنیدن دانست و تصریح کرد: «مسئولان گردشگری تمام این عناوین را از دور شنیده‌اند و در واقع اشرافی نسبت به آن ندارند. چگونگی توسعه و در نظر گرفتن راهکارهای اساسی در این خصوص اهمیت دارد نه حرف زدن صرف. هنوز شناختی در این خصوص وجود ندارد و تنها از شنیده‌های خود بدون آنکه علمی نسبت به آن داشته باشند سخن به میان می‌آورند.»
این استاد گردشگری تاکید کرد: «در ابتدای امر باید مدیریتی علمی و کارآمد به عنوان رییس سازمان میراث و گردشگری معرفی شود و سپس برنامه‌ای استراتژیک و بلند مدت برای توسعه گردشگری طراحی شود و به مرحله اجرا گذاشته شود. در این میان باید نگاه اقتصادی نسبت به گردشگری تقویت شود.»

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …