ارگ بم پس از ده سال،به فهرست میراث جهانی یونسکو بازگشت

ارگ بم

کمیته میراث جهانی در نشست اخیر خود، با توجه به موفقیت پروژه های استحکام بخشی در ارگ بم، این اثر را پس از ده سال که درفهرست میراث درخطر قرار گرفته بود، دوباره به فهرست میراث جهانی بازگرداند.

به گزارش یونسکو کمیته میراث جهانی یونسکو در نشستی که روز گذشته در پنوم پن کامبوج برگزار شد، شرکت کنندگان تصمیم گرفتند، ارگ بم و چشم اندازهای آن را با توجه به پیشرفت در مدیریت و حفاظت از این اثر باستانی از فهرست آثاردر خطر خارج کنند.
دراین گزارش آمده است:«کمیته میراث جهانی هم اکنون که بقایای این دژ تاریخی متعلق به قرن 7 و 11 میلادی، استحکام کافی یافته و اقدامات استحکام بخشی و مدیریتی دراین سایت به میزان مناسب و خرسند کننده‎ای صورت گرفته، این سایت را کاملا ایمن و سالم اعلام می‎کند. »
کمیته میراث جهانی هم اکنون که بقایای این دژ تاریخی متعلق به قرن 7 و 11 میلادی، استحکام کافی یافته و اقدامات استحکام بخشی و مدیریتی دراین سایت به میزان مناسب و خرسند کننده‎ای صورت گرفته، این سایت را کاملا ایمن و سالم اعلام می‎کند
ارگ بم و چشم اندازهای آن در سال 2004 چند ماه پس از زلزله بزرگی که در این منطقه رخ داد، در فهرست میراث در خطر جهانی به ثبت رسید. این اقدام به منظور حمایت و انجام پروژه‎های مرمتی و حمایتی صورت گرفت.
این کمیته در نشست 37 خود که از دیروز در پنوم پن آغاز شده، شرایط حفاظتی تمامی آثار ثبت شده در فهرست میراث درخطر را مورد بازنگری و بررسی قرار می دهد که این بخش از اجلاس تا پایان امروز ادامه خواهد داشت.
پیش بینی می‎شود که در هفته آینده و تا پایان برگزاری این نشست، آثار تازه ای به فهرست میراث جهانی یونسکو افزوده شود.

Check Also

مدت زمان صدور مجوزها در حوزه گردشگری کاهش می‌یابد

به‌گزارش ایرانگرد نیوز و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی «در راستای اصلاح …