فارابی فعلا از هیچ فیلمی حمایت مالی نمی‌کند/ بی‌پولی در بزرگترین بنیاد سینمایی کشور


حسن نجاریان قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه تا اطلاع ثانوی این بنیاد از هیچ فیلم سینمایی حمایت مالی نمی کند، گفت: بنیاد سینمایی فارابی به دو دلیلِ کمبود بودجه و دستورالعمل مستقیم سازمان سینمایی مبنی بر این که هیچ کدام از نهادهای وابسته به سازمان سینمایی اجازه عقد قرارداد با هیچ فیلمی را ندارند، برای ساخت هیچ کدام از فیلم های سینمایی مشارکت مالی نخواهد داشت.


وی ادامه داد: متاسفانه مسائل مالی و بودجه بنیاد سینمایی فارابی در شرایط مناسبی نیست و اگر هم سازمان سینمایی این دستورالعمل را صادر نمی کرد باز هم بنیاد فارابی توانایی مشارکت مالی در ساخت فیلم های سینمایی را نداشت. به همین دلیل خیلی نگران دستورالعمل سازمان سینمایی نیستیم چرا که کمبود بودجه خود بازدارنده اصلی برای ورود پیدا نکردن بنیاد فارابی برای سرمایه گذاری در ساخت فیلم های سینمایی است.


نجاریان با اشاره به این مطلب که بنیاد سینمایی فارابی از سال قبل ترمز قراردادهای ساخت فیلم در این نهاد را کشیده بود، توضیح داد: هر سال این موقع بنیاد فارابی چند پروژه مهم سینمایی را در دست داشت، اما به دلیل کمبود بودجه در سال جاری هیچکدام از آثار سینمایی مورد حمایت قرار نگرفت. حتی پروژه کارگردانانی چون کیومرث پوراحمد و تهمینه میلانی که جزو فیلم های خوب در حوزه دفاع مقدس است نیز توسط این بنیاد مورد حمایت مالی قرار نخواهد گرفت.


قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به اینکه تا چه زمانی این وضعیت ادامه خواهد داشت، بیان کرد: اول از هرچیز باید بودجه لازم برای حمایت مالی از فیلم های سینمایی در اختیار بنیاد سینمایی قرار گیرد، دوم اینکه دستورالعمل جدید سازمان سینمایی برداشته شود تا ما بتوانیم از ساخت فیلم های سینمایی حمایت کنیم.


نجاریان در پایان گفت: بسیاری از سینماگران برای ساخت فیلم های خود از بنیاد سینمایی فارابی درخواست حمایت دارند و همین امر نشان می‌دهد که سینمای ایران حداقل تا 10 سال آینده نیازمند حمایت مالی از سوی دولت است.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …