ریزعلی، خود را به قطار خارج از ریل میراث برساند

ریزعلی، خود را به قطار خارج از ریل میراث برساند

منتخب مردم تهران در شورای چهارم شهر تهران گفت هنوز برای شهردار تهران تصمیم‌گیری نشده است. او درباره سرنوشت قالیباف هم حرف‌های پرابهامی زد از جمله اینکه در «تهران کارهای بزرگی صورت گرفته، اما برخی از اقدامات نیز بلندپروازانه بوده است.»

وزیر اسبق فرهنگ کشور که این روزها نام‌اش برای تصدی دوباره وزارت فرهنگ به گوش می‌رسد این گمانه‌زنی‌ها را رد نمی‌کند. این روزها که گویا همه از روش‌های دیپلماتیک برای پاسخگویی به پرسش‌ها استفاده می‌کنند، مسجدجامعی هم با اتکا به این روش پاسخ خبرنگاران را با این جمله می‌دهد: «تلاش ما این است که چه در شورای شهر و چه در هر مکان دیگری بتوانیم به بهبود وضعیت کشور کمک کنیم و حتما چنین خواهیم کرد.»
او کمی هم در مقام وزیر فرهنگ اسبق کشور به سیاست‌های فرهنگی کشور در این سال‌ها انتقاد کرد. مسجدجامعی می‌گوید در این سال‌ها فرهنگ، رسانه، سینما و کتاب خیلی آسیب دیدند. در طول همه سال‏های دهه 70 و 80 هرگز شاهد برخورد با نهادهای صنفی نبودیم اما در این دوره چنین شد و خانه سینما را تعطیل کردند.
رئیس فراکسیون اصلاح‌طلبان شورا آشکارا تعارف‌های گذشته‌اش را کنار گذاشته بود. او بی‌محابا از تلاش اصلاح‌طلبان برای نشاندن یکی از اعضای خود بر صندلی ریاست شورا خبر می‌دهد و معتقد است باید شورای شهر به جایگاه واقعی خود برگردانده شود و از شورای شهرداری بودن خارج شود.
مسجدجامعی اغلب به مدارا و تساهل در بین سیاسیون شناخته می‌شود اما انتقاد صریح او از ریاست شورای توسط مهدی چمران نشان از روزهای پرتلاطمی برای شورای شهر دارد. «شورای شهر در گذشته بیشتر شورای شهرداری بود» او این انتقاد را روانه مدیریت شوراهای پیشین می‌کند و اضافه می‌کند مدیریت شورا در بهبود شرایط شهری بسیار موثر است .
در روزهایی که اصلاح‌طلبان فراکسیون قدرتمندی در شورای شهر تشکیل داده‌اند صحبت از شهردار شدن محسن هاشمی و محمدعلی نجفی می‌شود. پاسخ مسجدجامعی به این شایعه‌ها این است که شورا باید بازتاب همه گروه‌های اجتماعی باشد چرا که حوزه عمل این نهاد اجتماعی است و نباید این حوزه را سیاسی کرد.
به عقیده او مشکلات درست از زمانی آغاز شد که فضای شهری به سمت نگاه سیاسی کشیده شد و هرچه به انتخابات نزدیک‌تر شدیم، این فضا پررنگ‌تر شد. عضو شورای شهر تهران اضافه می‌کند که نباید اینگونه به تهران نگاه کرد که این شهر هیچگونه عیب و ایرادی ندارد چرا که واقعیت‌هایی در زیر پوست شهر تهران اتفاق می‌افتد که همه اینها مسائل اجتماعی است.
مسجدجامعی انتخاب شهردار و مدیریت شهر تهران را برآیند تعریفی می‌داند که از شهر ارائه می‌کند. به اعتقاد او شهر را باید در نسبت با انسان و شهروند تعریف کرد. شهر مجموعه‌ای از پلاک،‌ خانه و کوچه و خیابان‌ها نیست بلکه به ملاک‌های انسانی، عواطف، احساس و نیازهای شهروندان قابل تعریف است و باید در مدیریت جدید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.
به گفته او شهردار تهران با توجه به این مقوله‌ها با نظر و رای جمعی گروه‌های مختلف انتخاب ‌شود و در این پیشنهاد همه باید مشارکت داشته باشند چرا که شهردار تهران کار بزرگی را باید انجام دهد. مسجدجامعی در نهایت اعلام می‌کند که شهردار تهران با «اجماع نسبی» انتخاب خواهد شد هرچند اضافه می‌کند استفاده از «تجربه‌های جدید هم شرط و پیش‌فرضی» است که در نظر گرفته خواهد شد.
قالیباف که به رای تهرانی‌ها بسیار امید داشت فقط 700 هزار رای را در این شهر از آن خود کرد. این مسئله موضوع پرسش یکی از خبرنگاران بود که آیا نشان‌دهنده خواست مردم تهران برای تغییر شهردار نیست؟ مسجدجامعی می‌گوید شاید خود آقای قالیباف هم «این حس» را داشته باشد. به گفته او، ‌قالیباف حوزه نیروی انتظامی را مکرر مورد تاکید قرار می‌داد و با 700 هزار رای که در تهران به او داده شد، رای‌ها گران تمام شد با توجه به اینکه در این مدت در تهران خیلی هزینه شده است، همین چند ساله که در نظر بگیریم قیمت هر رای مشخص می‌شود.
مسجدجامعی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تغییر در تعداد آرای اخذ شده از شورای شهر که گفته می‌شد در روز اول یک میلیون نفر از تهرانی‌ها کمتر از انتخابات ریاست جمهوری در انتخابات شوراها شرکت‌ کرده‌اند، گفت: «البته من نیز چنین چیزی را شنیدم و باعث تعجب من نیز شد که این مسئله قابل پیگیری خواهد بود.»
این عضو شورای شهر تهران می‌گوید پس از انتخابات با فرماندار تهران دیداری داشته است و در این ملاقات گفته شد تعداد شرکت‌کنندگان در انتخابات شوراها در تهران یک میلیون نفر کمتر از تعداد شرکت‌کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری بوده است، اما پس از اعلام نتایج  دیدیم این تعداد کمتر است. مسجدجامعی می‌گوید یکی از اعضای شورا مسوول پیگیری این قضیه شده و خود من نیز آن را پیگیری خواهم کرد.
او همچنین درباره حضور زنان در شورای شهر می‌گوید انتظار داشته تعداد بیشتری از زنان وارد شورا شوند. به گفته این عضو شورای شهر تهران دیدگاه‌ها و نگاه‌های زنانه در مدیریت شهری باید وجود داشته باشد.‌ البته این نگاه نباید معطوف به این باشد که پارک زنان بسازیم، بلکه باید به امنیت آنان و نیازهایشان توجه کرد.
او از اقدامات معصومه ابتکار در زمان حضور در شورای سوم شهر تهران قدردانی کرد. به گفته او ابتکار بدون هیچ ملاحظه‌ای مسائل و مشکلات مربوط به زنان را مطرح می‌کرد که متاسفانه الان فردی با سابقه‌ای که ایشان در حوزه زنان داشتند را نداریم اما امیدوارم طرحی که ایشان در شورا پایه گذاری کرده بودند ادامه یابد.
مسجدجامعی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی درباره نظارت شورا بر هزینه‌های احتمالی صرف شده از سوی شهرداری تهران هم گفت: «هزینه‌هایی که در زمان مدیریت شهری پیشین شده بود از سوی آقای بیادی در حال بررسی بود که در دور جدید شورا نیز جای ایشان خالی است.»
مسجدجامعی با بیان اینکه دوره‌های پیشین شورای شهر را نباید با دوره فعلی آن مقایسه کرد،‌ اضافه می‌کند: «در شورای سوم ما بررسی پرونده‌های مالی را به جد انجام دادیم و معاون مالی شهرداری نیز در این قضیه به ما کمک کرد که البته یک حیاط خلوت‌هایی که ما از آقای چمران خواستیم آن‏را اعلام کنند، اما خواستن هم یک حدی دارد و دیگر چقدر باید بخواهیم تا آقای چمران این اسناد را اعلام کند. به گفته او حتی آقای نجفی و آقای بیادی نیز چندین بار این موضوع را مطرح کرده و گفته‌اند که اسناد مربوط به هزینه‌های صرف شده در دوره پیشین شهرداری دست آقای چمران است».
مسجدجامعی درباره تخلفاتی که ممکن است هنگام تبلیغات ریاست جمهوری محمدباقر قالیباف نیز رخ داده باشد قول داد در این‌باره اگر پرونده‌ای باشد آنرا پیگیری خواهند کرد تا تکلیفش مشخص شود. به گفته او اسنادی نیز وجود دارد که هنوز از شورا نگذشته اما به گونه‌ای نیست که از جیب فردی به جیبی دیگر وارد شده باشد. بلکه به نوعی حیف و میل بوده است.»
مسجدجامعی درباره اظهارات مطرح شده از سوی یکی از خبرنگاران مبنی بر پرداخت هزینه از سوی شهرداری به برخی از نهادها نظیر خانه سینما می‌گوید: «البته این رصدها از سوی خبرنگاران صورت می‌گیرد، اما به این موضوع نیز باید توجه کرد که علاوه بر انتخابات ریاست جمهوری در همین انتخابات شوراها نیز عده‌ای هزینه‌ میلیاردی کردند برای تبلیغات تا وارد شورا شوند که از آنان باید پرسید مگر درآمدشان طی چهار سال چقدر خواهد بود».
این عضو منتخب شورای شهر چهارم درباره ارزیابی‌ خود از موفق ترین شهردار تهران پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: «درباره آقای قالیباف باید بعدها نظر داد و صبر کرد تا مقداری از انتخابات ریاست جمهوری فاصله گرفته شود».
عضو شورای شهر تهران همچنین درباره حفظ آثار فرهنگی تهران معتقد است با اینکه مسوولیت حفظ آثار و میراث تاریخی به عهده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است مدیریت شهری هم باید به این موضوع کمک کند.
مسجدجامعی با بیان اینکه بر اساس سیاست ما هر چیزی که در تهران ارزشمند است جزو حافظه و تاریخ آن بوده و نمی‌شود تاریخ را پاره کرد، می‌گوید: «به همین خاطر ما در برخی مکان‌ها که مجوز تخریب گرفته بودند، وارد عمل شدیم و جلوی تخریب برخی از این مکان‌ها نیز گرفته شد و جلوی برخی دیگر هم خیر. به هر حال حل اصل این قضیه به عهده سازمان میراث فرهنگی است.»

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …