30 سال پيش خشکيدن درياچه را هشدار داده بوديم

به گزارش ایرانگرد نیوز حسن عباس‌نژاد افزود: سازمان حفاظت محيط زيست کشور و اداره کل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي از 30 سال پيش در خصوص خشک شدن تدريجي درياچه اروميه هشدار داده بودند؛ علاوه بر عوامل طبيعي فعاليتهاي انساني نيز مزيد تغيير اقليم گرديده و شرايط حاضر را براي درياچه اروميه به وجود آورده است.

وي افزود: حرکت به سمت توسعه بدون لحاظ پايداري آن و عدم توجه به محيط زيست، نظير احداث جاده شهيد کلانتري، توسعه کشاورزي به بيش از 2.5 برابر ساليان قبل و تبديل زمين‌هاي ديم به آبي، استفاده از صنايع آب بر تغيير نوع کشت سازگار با محيط از جمله عوامل خشک شدن تدريجي درياچه اروميه بوده‌اند که از سالهاي قبل به آن هشدار داده شده و متاسفانه توجهي به آنها معمول نگرديده بود.

وي ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر طرحهاي توسعه، با استعلام از محيط زيست انجام مي گيرند.

عباس نژاد جمعيت آرتميا را در معرض تهديد اعلام کرد و گفت: مرکز آرتميا و اداره کل حفاظت محيط زيست در خصوص حفظ اين گونه ارزشمند تلاش مي کند.

وي، حفظ گوزن زرد ايراني و قوچ و ميش ارمني با وجود تهديد اکوسيستم حيوانات مذکور اشاره و حفاظت و پرورش گونه هاي اين حيوانات را در جزاير از جمله پروژه هاي در دست اقدام اداره کل حفاظت محيط زيست استان برشمرد.

عباس نژاد با اعلام اينکه پرندگان مهاجر درياچه اروميه عمدتا” از تالابهاي اطراف استفاده مي کنند افزود: خوشبختانه در حوزه حيات وحش مشکلي نداريم.

وي ذرات ريز نمکي را تهديد بالقوه درياچه برشمرد و اظهار کرد: نگراني عمده را افزايش شعاع ريزگردها و دامنه ريزگردها مي دانيم که در صورت عدم تدبير مناسب، تبعات زيادي در سيستم کشاورزي ، اقتصادي ، شهرنشيني و سلامت مردم خواهد داشت.

Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …