از اذان مرحوم موذن‌زاده تا پرواز شمشیرهای اتحاد

شب فرهنگی سومین روز از هفته گردشگری را می‌توان یکی از به‌یاد ماندنی‌ترین شب‌های مجموعه برج میلاد دانست.
به گزارش ایرانگرد نیوز زمانی‌که سومین روز از هفته گردشگری آهسته به غروب خود نزدیک می‌شد و جایش را به شب می‌بخشید، چند گروه موسیقی و آواز می‌دانستند که باید در برابر دیدگان حضار و بازدیدکنندگان به اجرای برنامه بپردازند.

ابتدا اردبیلی‌ها وارد میدان شدند و عاشیق‌های این استان به همراه نوازندگان، کار خود را شروع کردند.

اصالت و قدمت عاشیق‌های آذری بر تمام ایرانیان آشکار است اما عاشیق‌ قاسمی چنان برنامه‌ای را به اجرا درآورد که اجازه نمی‌داد هیچ تماشاگر و هنردوستی از جایش تکان بخورد.

از آنجا که کار گروه اردبیلی به دو بخش قبل از اذان مغرب و بعد از اذان مغرب تقسیم شده بود، آن‌ها از این فرصت استفاده کرده و یکی از شاهکارهای استان خود را برای حاضرین به اجرا گذاشتند.

*گرامیداشت یاد مرحوم موذن‌زاده 
استاد قاسمی که مسوولیت خوانندگی گروه اردبیلی را به عهده داشت، با نزدیک شدن به اذان مغرب، دست از کار کشید و به معرفی اذان مرحوم موذن‌زاده و علل ماندگار شدن آن برای حاضرین و تماشاگران صحبت کرد.

سپس با رسیدن به وقت ملکوتی اذان مغرب، این استاد بزرگ، خودش اذان را به سبک مرحوم موذن‌زاده قرائت کرد. اذانی که هر شنونده‌ای را به وجد می‌آورد و احسنت و تبارک‌الله را برای  استاد قاسمی به همراه داشت.

بعد از اذان مغرب، گروه هنری اردبیلی‌ها با ساز و آواز مراسم «عروس‌بران» اردبیلی‌ها را به همان سبک و سیاق اجرا کردند.

حضور عروس و داماد نمادین و میهمانان، فضایی را به وجود آورده بود که تمام حضار خود را میهمان این مراسم فرض کرده و آن‌ها را تا رسیدن به خانه بخت همراهی کردند.

*هم اوایی چوب و احساس 


بعد از اردبیلی‌ها گروه فرهنگی- هنری موسیقی خراسان جنوبی در محل تعیین شده برای اجرای برنامه حاضر شد و کار خود را آغاز کرد.

هم آوایی چوب خراسان جنوبی‌ها را باید جزو هنرهای زیبا، جذاب و ماندگار آن‌ها در نظر گرفت که کمتر گروهی می‌تواند بدون تمرین دست به چنین هنرنمایی‌هایی بزند. همین مسأله باعث شده بود تا تمام بازدیدکنندگان برج میلاد ترجیح بدهند برای دقایقی کارهایشان و برنامه‌های قبلی را رها و به تماشای هنرنمایی این گروه بپردازند.

*اجرای هنری کردی ایلامی‌ها 


زمانیکه ایلامی‌ها به میدان آمدند همگان متصور که شاهد یکسری حرکات کردی خواهند بود اما آن‌ها شاهکاری به نمایش گذاشتند که تمام حضار را متحیر کردند.

ایلامی‌ها با ساز و طبل مخصوص خود گروه اجرایی را به میدان دعوت کردند و همه چیز با یکسری حرکات آرام و معمولی آغاز شد اما به مرور این حرکات آنقدر زیبا و فنی شدند که صدای دست و سوت تماشاگران برای لحظه‌ای قطع نمی‌شد.

گروه نیز به خوبی این انرژی‌ها را جذب و کار خود را با شور و حال خاصی ادامه داد. حرکات پا و بالا و پایین پریدن‌ها نشان می‌داد که ایلامی‌ها با تمام وجود به چشمان نظاره‌گرشان احترام می‌گذارند.

*شمشیر ما نشانه اتحاد است 

عرب‌های خوزستان گروه بعدی بودند که با شمشیرهای از نیام خارج شده‌شان وارد میدان شدند.

اما “حمادی” مسوول گروه هنری عرب‌ها در همان ابتدا دکلمه‌ای را برای حضار قرائت کرد و گفت که “ما برادران عرب شما در تمام برهه‌ها در کنار دیگر هموطنان حافظ این آب و خاک بوده و هستیم و این شمشیرها نه برای جنگ که برای اتحاد در دست ماست! ”

عرب‌ها نیز کاشان را با سازهای اصیل خود آغاز کردند و با تشویق‌ بی‌امان حضار روبرو شدند.

*عشایر همیشه بیدار 


عشایر همیشه بیدار چهارمحال و بختیاری که سازهایشان را کوک کرده و در سیاه‌چادرهایشان منتظر اتمام کار عرب‌ها بودند، به پا خواستند و آهسته به محل برگزاری برنامه‌ها آمدند تا با “خداحافظ” عرب‌ها، جایشان را خالی نگذارند.

بختیاری‌ها برای تمام ایرانیان شناخته شده هستند و سازهایشان که سُرنا و کرنا و طبل است، با یک شور حماسی و وطن‌پرستانه نواخته می‌شد.

می‌شود در حرکت‌هایشان ایثار و از خود گذشتگی را که با مردانگی و دلاوری آمیخته شده بود، حس کرد.

گروه فرهنگی هنری چهارمحال و بختیاری نیز نواخت و نواخت تا به شب فرهنگی برج میلاد حال و هوایی بدهد که فراموش نکنیم سال‌ها رشادت‌های عشایر بود که امروز چنین در پایتخت به شادی و سرور می‌پردازیم.

گفتنی است برنامه‌های متنوع هفته گردشگری به همت سازمان میراث فرهنگی از پنجم تا یازدهم مهرماه در مجموعه برج میلاد از ساعت 16 تا 22 برگزار و بازدید برای عموم آزاد است.

Check Also

برگزاری رالی تور گردشگری تهران- شمال

کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی با همکاری انجمن موتورسواری و اتومبیل‌رانی ورزش کارگری، رالی تور تفریحی، …