دکتر ابتکار تاکید کرد: توسعه همکاری های سازمان میراث فرهنگی و حفاظت محیط زیست

289230_970

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در همایش گردشگری و اکوتوریسم آبی و تلاش برای حفاظت از آن بر انعقاد تفاهم‌نامه بین سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان میراث‌فرهنگی به منظور همکاری منسجم بین دو سازمان تاکید کرد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور، دکتر معصومه ابتکار پیش از ظهر امروز در “همایش گردشگری، اکوتوریسم آبی و تلاش برای حفاظت از آن” که در سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد با اشاره به اهمیت میراث طبیعی و میراث فرهنگی کشور به عنوان پشتوانه و سرمایه بزرگ برای کشور، مدیریت صحیح بر حفظ این منابع را بسیار مهم دانست.

وی با اشاره به اینکه اکنون فضای بهتری برای گسترش روابط بین‌المللی و توسعه گردشگری ایجاد شده افزود: امیدواریم بتوانیم در شرایط موجود دریچه نوینی به سوی ارتقای گردشگری ایجاد کنیم.

وی به اهمیت پیوند محکم بین میراث طبیعی و گذشتگان اشاره کرد و  ادامه داد: نمادهای فرهنگی ما نشان‌دهنده این واقعیت است که مردمان ایران و تمدن ایران با طبیعت خود پیوند محکمی برقرار کرده و شناخت کافی از آن داشته‌اند ، از اینرو بر ماست که برای حفاظت از این میراث تلاش همه جانبه داشته باشیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به اهمیت بهره‌برداری صحیح از میراث طبیعی اشاره کرد و افزود: همانطور که در قرآن هم تاکید شده طبیعت می‌تواند الهام‌بخش بوده و سبب رشد و تعالی انسان شود. اما متاسفانه زندگی شهری امروز سبب فاصله انسان از  این عناصر طبیعی و الهام‌بخش شده است.

دکتر ابتکار به برخی آسیب‌های موجود در زمینه حفظ میراث طبیعی اشاره کرد و گفت: گردشگری طبیعی با ساخت و سازها تناسبی ندارد، جنگل‌ها زمانی می‌تواند مظهر الهام باشد که بکر بماند و لذت بردن از مناطق کویری ایران با حضور در طبیعت بکر امکان‌پذیر است اما متاسفانه تخریب‌ها و فعالیت‌های معدنی بدون مطالعات سبب دخل و تصرف در محیط زیست و تخریب این زیبایی‌های طبیعی شده است.

وی به وضعیت فعلی دریای خزر اشاره کرد و افزود: آلودگی محیط زیست و وفور پسماندها در سواحل دریای خزر شرایطی را ایجاد کرده که زیبنده گردشگری نیست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست وجود انواع گوناگون پرندگان را یکی دیگر از زیبایی‌های موجود در کشور دانست و گفت: ایران از حیث دارا بودن تنوع در گونه‌های پرندگان و زیبایی آن‌ها از رده جهانی برخوردار است و تاکید ما بر این است که یکی از زمینه‌های مهم گردشگری در شهر تهران به تماشای پرندگان اختصاص یابد.

وی شکار بی‌رویه و آلودگی هوای شهرهای بزرگ را معضلی برای حیات این پرندگان دانست.

ابتکار با تاکید بر اینکه لازم است سیاست‌های خود در بحث گردشگری را به سمت نگاه حفاظتی و توجه به محیط زیست پیش ببریم ، اظهار داشت: امروز استانداردهای محیط زیست برای همه سازمان‌ها و فعالان گردشگری یک الزام اولیه است و این رویکردها و استانداردها را باید چه در بخش دولتی و چه خصوصی پیاده کنیم.

وی افزود: در صورتی که این استانداردها تبدیل به اراده و خواست ملی شود یقینا میراث فرهنگی و طبیعی ما این قابلیت را خواهد داشت که به شاخص‌های تراز اول جهانی دست یابد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با بیان این که در سال‌های گذشته وجود صدها هزار پرنده فلامینگو در پارک ملی دریاچه ارومیه یکی از جاذبه‌های این منطقه بود گفت: متاسفانه امروز این ظرفیت در کنار دیگر پتانسیل‌های این منطقه از دست‌رفته و باید برای احیای این دریاچه و توسعه فعالیت‌های اکوتوریسم با شاخص‌ها و استانداردهای پایدار تلاش کنیم چرا که احیای این دریاچه از نظر اقتصادی بسیار حائز اهمیت است.

وی به حفظ شرایط مطلوب و تغییر شرایط نامطلوب تاکید کرد و افزود: به دلیل کمبود بارش باران و تغییرات آب و هوایی مدیریت منابع آب در کشور دچار چالش شده و به استراتژی و راهبردهای صحیح در این خصوص نیازمندیم تا غفلت‌های گذشته را رفع کرده و آینده روشنی را ترسیم کنیم.

دکتر ابتکار تقویت آیین‌نامه کمیته ملی طبیعت گردی که چند سال پیش با همکاری سازمان منابع طبیعی کشور، جهاد کشاورزی، سازمان میراث فرهنگی و سازمان حفاظت محیط زیست تدوین شده بود را از اولویت‌های برنامه سازمان متبوعش عنوان کرد و گفت: باید از توانمندی‌های سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان میراث‌فرهنگی در جهت حفاظت و توسعه گردشگری طبیعی و سیاست‌گذاری‌های مشترک بهره بگیریم.
وی در پایان پیشنهاد عقد تفاهم‌نامه مشترک بین دو سازمان حفاظت محیط زیست و میراث‌فرهنگی را ارائه داد و از فعالان این حوزه خواست پیشنهادات خود را در جهت پیشبرد و ارتقای سطح گردشگری طبیعی در کشور ارائه دهند.

Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …