آيين‌نامه‌ گردشگري طبيعي تقويت مي شود

به گزارش ایرانگرد نیوز، معصومه ابتکار معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان محيط زيست در همايش گردشگري و اکوتوريسم آبي، حفاظت از منابع مشترک که پيش از ظهر دوشنبه در سالن همايش هاي برج ميلاد برگزار شد، بيان کرد: اين همايش در حالي برگزار مي شود که رئيس سازمان ميراث فرهنگي شيء تاريخي شيردال را به ايران آورد. اين شيء نماد مهمي است از اهميت ميراث طبيعي و پيوند طبيعت و ميراث فرهنگي. من به آقاي نجفي به مزاح گفته بودم اين شير متعلق به سازمان حفاظت از محيط زيست است. شيردال نشان مي دهد تمدن ايران پيوند جدي با طبيعت خود داشته است و نمادهاي فرهنگي خود را متاثر از طبيعت و ميراث طبيعي مي ساختند.وي گفت: سفر به سواحل شمالي کشور مي تواند براي گردشگران داخلي و بين المللي جذاب باشد به شرط اينکه زباله اجازه دهد. ويژگي گردشگري طبيعي اين است که از طبيعت بکر لذت ببريم. فعاليت هاي معدني در طبيعت کاري کرده که ديگر نمي توانيم از اين طبيعت بکر استفاده کنيم.

ابتکار گفت: ما حتي در شوراي شهر نشست ويژه اي داشتيم و تاکيد کرديم که يکي از زمينه هاي مهم گردشگري تهران، پرنده ها هستند و فعاليت تماشاگري پرندگان زمينه خوبي براي جذب گردشگر است به شرطي که شکار بي رويه و آلودگي شهرهاي بزرگ اجازه دهد. طبيعت و ميراث فرهنگي اين ظرفيت را دارد که به شاخص هاي تراز اول جهاني دست پيدا کنيم.

وي درباره رودخانه کارون گفت: رودخانه کارون هم مي تواند يکي از زيباترين مناطق گردشگري مانند درياچه اروميه باشد ولي متاسفانه با توجه به آلودگي هايي که ايجاد شده آن هم مانند درياچه اروميه به تهديد تبديل شده است.

ابتکار گفت: احياي درياچه‌ اروميه فقط با هدف احياي پارک ملي آن، نه‌تنها کاملا اقتصادي خواهد بود، بلکه مي‌توان در يک برنامه‌ زمان‌بندي‌شده، فعاليت‌هاي کشاورزي را نيز اجرا کرد.

عقد تفاهم نامه مشترک بين سازمان ميراث فرهنگي و محيط زيست

رئيس سازمان محيط زيست به آيين نامه تشکيل کميته ملي طبيعت گردي اشاره کرد و افزود: در سالهاي آخر دولت آقاي خاتمي صحبت از اين آيين نامه شد و کارگروه مشترکي در اين زمينه شکل گرفت اما الان بر تقويت فعاليت اين آيين نامه و کميته تاکيد کرده و اعلام مي کنم اين آيين نامه جزو سياست هاي سازمان حفاظت از محيط زيست است.

ابتکار گفت: بايد از توانمندي هاي دو سازمان ميراث فرهنگي و محيط زيست در جهت حفاظت و توسعه گردشگري طبيعي بهره ببريم. اين هم افزايي مي تواند در زمينه سياست گذاري هاي مشترک و حتي همکاري يگان حفاظت محيط زيست و ميراث فرهنگي باشد.

وي بر عقد تفاهم نامه مشترک بين سازمان ميراث فرهنگي و محيط زيست براي حفاظت و پيشبرد گردشگري در کشور تاکيد کرد.

در ادامه اين مراسم محمد علي نجفي رئيس سازمان ميراث فرهنگي گفت: عادت کرده ايم از داشته ها و قابليت هايمان ياد کنيم بدون اينکه برنامه هاي مشخصي براي به کارگيري اين قابليت ها داشته باشيم.

وي فعاليت سازمان گردشگري را فعاليتي فرابخشي دانست و گفت: از طريق يک سازمان نمي شود برنامه هاي مربوط به گردشگري را در کشور تنظيم و اجرا کرد پس بايد تلاش کنيم که تمام ساز و کارهاي حکومتي و غيرحکومتي را به کار گيريم؛ به همين دليل قرار است کميته هاي مشترک متعددي را با وزارت امور خارجه و اطلاعات، وزارت بهداشت و درمان و وزارت ورزش و جوانان تشکيل دهيم همچنين بايد سند ملي طبيعت گردي نيز بررسي شود. سياست کلي اين کميته ها در 3 يا 4 ماه آينده مشخص مي شود.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي خطاب به علي اکبر جلالي استاد دانشگاه علم و صنعت و يکي از سخنرانان اين همايش، گفت: ما به شما 5 ماه و 21 روز وقت مي دهيم که پروپوزال طرح خود را درباره پيشنهادتان براي ايجاد فضاي مجازي شهر گردشگري به ما ارائه کنيد.

وي از شهردار تهران درباره همکاري در اجراي برنامه هاي گردشگري تشکر کرد و گفت: شهرداري تهران هفته گردشگري را به عنوان بخشي از فعاليت هاي سازمان شهرداري تلقي کرد و برنامه هاي که اجرا کردند برنامه هاي مکمل سازمان ميراث فرهنگي بود.

سدها جاذبه هنري و گردشگري هستند

همچنين ستار محمودي قائم مقام وزير نيرو از ديگر سخنرانان اين همايش بود که گفت: سال آبي ايران حدود 8 روز پيش پايان يافت و اکنون در سال آبي جديد قرار داريم .

وي گفت: ذخاير آبي و شيوه هاي بازديد از غارها مي تواند جاذبه گردشگري باشد. سازه هاي سدها به دليل وجود ارتفاعات زياد يک هنر مجسم هستند و دست کمي از برج ميلاد به لحاظ نوع سازه و ظرافت هاي هنري ندارند.

محمودي، ايجاد دهکده هاي سلامت در کنار سدها، اجراي شيوه نامه فعاليت گردشگري پيرامون منابع و تاسيسات آب، استفاده از ظرفيت مرکز بين المللي آموزش قنات و گنجينه ملي آب ايران را از قابليت هاي توسعه گردشگري آبي در کشور دانست.

در حاشيه همايش

رئيس انجمن ورزشهاي همگاني پس از امضاي تفاهمنامه بين اين انجمن و معاونت گردشگري و تقدير از طبيعتگران گفت: تمامي افرادي که در اين مراسم تقدير شدند وزرشکار بودند ولي هيچ نامي از انجمن ها آورده نشد اميدواريم در مراسم بعدي به اين موضوع بيشتر توجه شود.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي در ميان سخنان خود، خطاب به علي اکر جلالي، که گفته بود؛ “زماني که آقاي روحاني در آمريکا ديپلماسي‌شان را انجام دادند، هيچ‌ چيزي ارزان نشد، اما آرامشي در کشور به‌وجود آمد، حتي از زمان انتخاب ايشان تعداد مرده‌ها در بهشت‌ زهرا (س) هم کمتر شده است.” بيان کرد:اين صحبت‌ها شبيه صحبت دوستاني است که در فضاي مجازي مي‌گويند، “روحاني مچکريم” و کم شدن مرگ و مير را به انتخاب رييس‌جمهور نسبت مي‌دهند. حتي آن‌هايي که در روزهاي اخير فوت کرده‌اند، ناراحت بودند که عمرشان در دوره‌ روحاني کوتاه بوده است. انتظار داشته باشيد در چندماه آينده زاد و ولد اضافه هم داشته باشيد.

Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …