«ذخیره خوارزمشاهی» و « نقشه‌های تاریخی ایران در عصر قاجار» ثبت جهانی شد

ذخیره خوارزمشاهی

در نشست شورای مشورتی بین‌المللی حافظه‌ی جهانی که روز سه‌شنبه (18 ژوئن) در کره‌جنوبی برگزار شد، 54 اثر مستند از کشورهای مختلف در فهرست میراث‌مستند به ثبت رسیدند. گفته می‌شود از این تعداد دو اثر متعلق به ایران است. هم‌اکنون با ثبت این پرونده‌ها  تعداد میراث مستند برنامه‌ی حافظه‌ی جهانی به 299 اثر افزایش پیدا کرد.

«ذخیره‌ خوارزمشاهی»  قدیمی‌ترین کتاب پزشکی به زبان فارسی است که در حال‌حاضر نسخه‌ اصلی در مسجد مدرسه‌ سپهسالار (شهید مطهری) تهران نگهداری می‌شود.
همچنین گفته می‌شود، حدود 400 نقشه‌ تاریخی ایران در عصر قاجار در این فهرست به ثبت رسیده‌اند. این نقشه‌ها اکنون در مرکز مطالعات بین‌المللی وزارت امور خارجه قرار دارند،‌ آنها از نظر ارزش‌ تاریخی به شناخت مرزهای جغرافیایی و تحولات تاریخی ایران در عصر قاجار کمک می‌کنند.
این درحالی است که فروردین سال پیش «ذخیره‌ی خوارزمشاهی» نوشته‌ی «اسماعیل جرجانی» در زمینه‌ی علم پزشکی و «نقشه‌های تاریخی ایران در عصر قاجار» برای ثبت در فهرست میراث مستند برنامه‌ی حافظه‌ی جهانی یونسکو به این سازمان فرهنگی وابسته به سازمان ملل فرستاده شدند. اما به‌دلیل ناقص بودن پرونده‌ها به دفتر تهران بازگردانده شدند.
پیش از این «شاهنامه‌ بایسنقری»، «وقف‌نامه‌ رشیدی»، «مجموعه‌ اسناد اداری آستان قدس رضوی»، «التفهیم ابوریحان بیرونی» و «پنج گنج نظامی» از طرف ایران در فهرست میراث مستند برنامه‌ی حافظه‌ی جهانی به ثبت رسیده‌ بودند.

Check Also

مدت زمان صدور مجوزها در حوزه گردشگری کاهش می‌یابد

به‌گزارش ایرانگرد نیوز و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی «در راستای اصلاح …