برندسازی راهکار حل مشکل فروش صنایع‌دستی

بازرگانی و فروش چالش اصلی حوزه صنایع دستی است و برگزاری نمایشگاه‌های محلی، فصلی، ماهیانه، ایجاد شبکه فروش و برندسازی از جمله راهکارهای حل مشکل بازاریابی و فروش صنایع دستی است.
نشست تخصصی بررسی موانع و مشکلات تولید صنایع‌دستی با حضور مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی، محمد علی سهمانی مدیرعامل بانک توسعه تعاون، نمایندگانی از وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی، سازمان امور مالیاتی و صنعتگران و تولید کنندگان صنایع دستی از استانها برگزار شد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این نشست با اشاره به اینکه ارتباط با بخش خصوصی طی یک سال گذشته همواره برقرار بوده است، یادآور شد: تشکل‌های بخش خصوصی و دست‌اندرکاران تعاونی‌ها این فرصت را داشتند که از نزدیک با مسئولین سازمان میراث فرهنگی نشست‌های مشترک داشته باشند.

سلطانی‌فر ادامه داد: این جلسات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چراکه در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه هستیم و در بخش احکام به پیشنهادها و نظرات فعالان بخش خصوصی نیازمندیم، هرچند این موضوع چندین بار تکرار شده اما تاکنون هیچ پیشنهادی ارائه نشده است، فرصت همچنان باقی است و می‌توانیم با ارائه پیشنهادهای تاثیرگذار در شکل گیری برنامه ششم توسعه چند حکم مهم در رابطه با سه حوزه سازمان داشته باشیم.

وی با اشاره به شرایط حوزه صنایع دستی در زمان آغاز به کار دولت یازدهم، یادآور شد: با توجه به مشکلات، فراز و نشیب‌ها، جابه‌جایی‌ها و ادغام‌هایی که در این حوزه وجود داشت، درصد قابل توجهی از بضاعت صنایع‌دستی کشور از مدار تولید خارج شده بود، در مرحله اول باید از افول بیشتر صنایع دستی جلوگیری می کردیم که این روند آغاز شد و با جدیت دنبال می‌شود.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه صنایع دستی در حال حاضر در مسیر رشد و توسعه قرار گرفته است، اضافه کرد: تلاش می‌کنیم که در عین برگرداندن ظرفیت‌های قبلی، ظرفیت‌های جدیدی در این حوزه ایجاد کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی آثار هنری ایران نظیر خاتم کاری، معرق، منبت، ملیله و سایر رشته‌های صنایع دستی را الهام گرفته از ارزش‌های فرهنگی، هنری و ملی ایرانیان دانست و افزود: ظرفیت عرضه توانمندی های فرهنگی از طریق تولیدات آثار صنایع دستی به جهانیان وجود دارد.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: این آثار فاخر، انتقال دهنده مفاهیم قرآنی و ارزش‌های ملی و مذهبی است و باید آنها را در بازارهای خارجی به فروش برسانیم، همچنین فروش صنایع دستی در بازارهای داخلی، زمینه و بستر استفاده از این آثار در خانه‌های مردم را فراهم می‌کند.

سلطانی‌فر با اشاره به اهداف اقتصادی در حوزه صنایع دستی، تاکید کرد: در این عرصه ما به فناوری نیاز نداریم این در حالی است که صنایع دستی ارزبری ندارد و از ارزش افزوده بالایی برخوردار است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با بیان وضعیت کنونی کاهش قیمت نفت و وضعیت اقتصادی موجود کشور، افزود: در دوره‌ای هستیم که باید از نبوغ و زمینه‌های موجود داخلی استفاده کنیم و نیازهایمان را با استفاده از صنایع دیگری به غیر از نفت تامین کنیم و این یک فرصت است، نگاه به سمت تولید صنایع دستی و توسعه گردشگری و بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرهنگی برای برای حل مشکلات اقتصادی پررنگ‌تر شده است.

وی یادآور شد: با جدیتی که رئیس‌جمهور نسبت به حمایت از سازمان میراث فرهنگی دارد و نگاه ویژه‌ای که وزرا به این بخش دارند، اقدامات بسیار مثبتی انجام شده است، به طور مثال تفاهم‌نامه ‌ای که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به امضاء رسید و همچنین تفاهم‌نامه با وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی که به زودی منعقد می‌شود، دارای بندهای مهمی در رابطه با استفاده از ظرفیت‌های موجود برای توسعه صنایع دستی است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه، چالش اصلی حوزه صنایع دستی بخش بازرگانی است، ادامه داد: اگر همه این کارها صورت بگیرد و در نهایت آثار تولید شده به فروش نرسد، بهره وری در این زمینه نخواهیم داشت، ما تاکید داریم که در بخش بازرگانی داخلی و خارجی گام برداریم، اگر بازرگانی فعال شود تمام مشکلات سایر بخش‌ها در حوزه صنایع دستی حل خواهد شد.

معاون رئیس‌جمهور، برگزاری نمایشگاه‌های محلی، فصلی، ماهیانه، ملی، تولید شبکه فروش و برندسازی را از جمله راهکارهای حل مشکل بازاریابی و فروش صنایع دستی دانست و افزود: در رابطه با این موضوعات با بخش خصوصی جلسات متعددی داشتیم تا به راهکاری اساسی برای فروش این آثار ارزشمند برسیم.

وی گفت: در بسیاری از رشته‌های صنایع دستی، هنرمندان ما در دنیا سرآمد هستند، بی‌شک برای بازگرداندن حوزه‌ای که در چند سال اخیر تخریب شده است اگر به دو برابر زمان نیاز نداشته باشیم به همان مقدار زمان نیازمندیم.

سلطانی‌فر با اشاره به اینکه مشکلات هنرمندان و صنعتگران حوزه صنایع دستی در مورد بیمه با جدیت دنبال می شود، اضافه کرد: تامین مواد اولیه، ترویج و آموزش صنایع دستی از جمله مواردی است که با حل مشکلات حوزه بازرگانی، تمامی مسائل این بخش‌ها حل می‌شود.

معاون رئیس‌جمهور با اعلام این خبر که تعدادی از تولیدکنندگان با حمایت سازمان میراث فرهنگی در نمایشگاه‌های بین المللی شرکت کردند، گفت: عملکرد این صنعتگران در حد قابل قبولی بود اما با شرایط مطلوب فاصله داشت، برای سال ۹۴ در تعداد نمایشگاه‌های بیشتری شرکت خواهیم کرد تا آثار فرهنگی و هنری ایران را به رخ جهانیان بکشیم و زمینه حضور صنعتگران و هنرمندان را در خارج و داخل کشور فراهم کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه، از حوزه صنایع دستی می‌توان برای توانمندسازی افراد آسیب پذیر جامعه و به ویژه زنان سرپرست خانوار، استفاده کرد، افزود: در مورد این مسائل با رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)، رئیس سازمان بهزیستی و معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری جلساتی داشتیم تا از ظرفیت‌های صنایع دستی برای ایجاد اشتغال افراد آسیب پذیر جامعه استفاده کنیم.

وی افزود: با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده است امیدواریم سال ۹۴، سال خیز مجدد فعالیت‌های صنایع دستی کشور باشد.

معاون رئیس‌جمهور تصریح کرد: براساس آمارهای رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران در بخش صنایع دستی با رشد ۳۰ درصدی مواجه بودیم که این رقم شامل صادرات چمدانی نمی شود، چراکه بسیاری از گردشگران فرهنگی و مذهبی کشورهای عربی که برای زیارت به کشورمان می آیند و همچنین گردشگران اروپایی بسیار علاقه‌مند به خرید صنایع دستی کشورمان هستند.

سلطانی‌فر با بیان اینکه در سالهای آینده روند رو به رشد صنایع دستی ادامه خواهد داشت، اضافه کرد: افتخار ما خدمتگذاری به ملت ایران است.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …