گردشگری طبیعی در غارها با رعایت موازین

میراث فرهنگی در غارها ارزشمند است و همچنین گردشگری طبیعی در غارها نیز باید مورد توجه قرار گیرد؛ البته نیاز است این امر با رعایت موازین صورت گیرد و آسیبی به غار نرسد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی  و گردشگری «معصومه ابتکار»رییس سازمان حفاظت محیط زیست با حضور در همایش «غارشناسی و حفاظت از آن» که روز گذشته به همت انجمن غار و غارشناسی ایرانیان و با مشارکت سازمان حفاظت محیط زیست و حمایت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی در محل سالن های همایش های پارک پردیسان برگزار شده بود؛ با اعتقاد برآنکه ایران کشوری است که غارهای ارزشمندی دارد اظهار کرد: شاید بتوان گفت در این حوزه در جایگاه چهارم جهان قرار داریم. در این خصوص نیز با توجه به ۱۳۰۰ غاری که شناسایی شده است اهمیت غارها از نظر محیط زیست و زیست بوم باید به درستی مدیریت شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین بر اهمیت غارها در تغییرات آب و هوایی اشاره کرد و ادامه داد: غارها علاوه بر ارزش زمین شناسی که دارند برای تغییرات آب و هوایی نیز بسیار مهم هستند، چرا که در سنجش آب و هوا و تغییرات آن می‌توان به کار گرفته شود. این درحالی است که تغییرات آب و هوا در کشور یک تهدید جدی محیط زیستی است و غار شناسی می‌تواند به ما برای شناسایی اقلیم و تغییرات اقلیمی کمک کند.

ابتکار افزود: میراث فرهنگی در غارها ارزشمند است و این مهم نیاز به ایجاد تعامل بیشتر با  سازمان میراث فرهنگی را تاکید می کند. همچنین گردشگری نیز یکی از محورهای مهم گردشگری طبیعی غارهاست که باید مورد توجه قرار گیرد. البته این امر باید با رعایت موازین صورت گیرد و آسیبی به غار نرسد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در همایش «غارشناسی و حفاظت از آن» با ارزشمند خواندن علاقه و انگیزه ای که برای حفاظت از غارها در جمع فعالان این حوزه وجود دارد گفت: از فعالیت های علمی و پژوهشی که در حوزه غار توسط داوطلبان و گروه های مردم نهاد  وجود دارد تشکر می کنم و حمایت سازمان محیط زیست را از این مهم اعلام می کنم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به لزوم همکاری‌های بین المللی و منطقه‌ای در خصوص غارشناسی و برگزاری نشست بین المللی در این زمینه گفت: در حال حاضر که در آستانه تدوین قانون برنامه ششم هستیم باید توجه ویژه‌ای به غار شناسی به عنوان برنامه ملی داشته باشیم و کمیته ملی در این زمینه را باید تقویت کنیم و با برگزاری نشست‌های بین‌المللی آمادگی سازمان آمادگی سازمان محیط زیست را اعلام کنیم.

او در پایان خاطر نشان کرد: در دولت هفتم و هشتم انجمن غارشناسی تشکیل شده است و کمیته ملی نیز در این زمینه شکل گرفته که امیدواریم حرکت رو به رشدی را در این زمینه مشاهده کنیم و آینده بهتری در بحث حفاظت و مدیریت صحیح غارها داشته باشیم.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …