معاون صنایع دستی: صنایع دستی ایران دچار پارادوکس عمیقی شده است

صنایع دستی ایران امروزه، دچار پارادوکس عمیقی شده است زیرا وضعیتی محدود و ظرفیتی نامحدود دارد.

بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی در مراسم تجلیل از صادرکنندگان و فروشندگان صنایع دستی کشور با بیان این مطلب افزود: اگر می خواهیم صنایع دستی بالنده و شکوفا شود برای تصمیم گیری باید به ظرفیت آن توجه کنیم نه وضعیت آن. باید ظرفیت آن را در ژرفنای وجود خویش باور کنیم که بدون باور، صنایع دستی بارور نخواهد شد.

وی گفت: بی توجهی به صنایع دستی فقط بی توجهی به سرنوشت هنرمندان میراث ساز و سرشت صنعت-هنری ماندگار نیست بلکه بی توجهی به آخرین فرصت  سرمایه ای ملی نیز محسوب می شود،و بی توجهی به هویت شکننده هنر اصیل کشور است.

نامور مطلق در ادامه خاطر نشان کرد: برای اینکه صنایع دستی بخشی از مشکلات اشتغال و ارزآوری را برطرف کند باید نخست مشکلات صنایع دستی را برطرف کنیم.

وی سپس با اشاره به این که چارچوب و ساختاری که دولت نهم و دهم برای صنایع دستی ساختند، «تابوت مرگ صنایع دستی بود» و اگر این ساختار و چارچوب تغییر نکند صنایع دستی می میرد؛ گفت:حال صنایع دستی می خواهد زنده بماند، پویا شود و به جامعه خدمت کند. چنانکه پیشتر می کرد.

معاون صنایع دستی اعلام کرد: هم اکنون حوزه صنایع دستی آماده جذب طرحها و اندیشه ها، سرمایه ها و تسهیلات است. تا دیروز کسی باور نمی کرد که هنرمندان صنایع دستی آمادگی جذب حتی ده میلیارد تومان را داشته باشند ولی امسال یکصد میلیارد تومان جذب می کنند.
وی تاکید کرد: اگر اعتبارات کافی وجود داشته باشد سال آینده آمادگی جذب بیش از دویست میلیارد تومان نیز وجود دارد.
نامور مطلق با اشاره به این که در گذشته از صنایع دستی به عنوان صنایع قدیمی و پیشامدرن یاد می شد، و امروز سخن از صنایع دستی به عنوان صنایع پسامدرن می شود عنوان کرد: صنایع دستی هسته صنایع فرهنگی، کانون صنایع خلاق و مطلوب پارادایم نوین شده است.

وی در ادامه یادآور شد که صنایع دستی به همراه فرش بخش کلیدی اقتصاد مقاومتی به شمار می رود.

نامور مطلق همچنین اظهار داشت: ما به صنایع دستی ای می اندیشیم که هویت ماست و بدون آن چیزی در زندگی ما کم است، چنانکه بی آن ما خودمان نیستم، صنایع دستی ای که بازار دارد و در بازار زندگی تولیدش بیشترین ارزش افزوده و گاه تا چندصدبار بیشتر است.

وی افزود: ما خواهان صنایع دستی هستیم  که اشتغالزاست و در اشتغال تمرکززدا و مهاجرت ستیز، اشتغالی که با کمتر از یک دهم میانگین اعتبار اشتغال کشور ممکن می شود.

معاون صنایع دستی در ادامه سخنانش عنوان کرد: بر هیچ کس پوشیده نیست که حوزه صادرات غیر نفتی و در میان آنها صنایع دستی و فرش از مشکلاتی بنیادین رنج می برد. در مورد مشکلات صنایع دستی برخی از دوستان می گویند مشکل اصلی فروش و تجارت است، ما بخشی از این سخن را می پذیریم اما باید در نظر داشت که بازرگانی صنایع دستی مانند همه بازرگانیها هم علت است و هم معلول، زیرا ضعف در فروش نه فقط مشکلات بازرگانی بلکه همچنین مشکلات دیگر بخشها را نیز به نمایش می گذارد.

وی مشکلات مواد اولیه و طراحی یا بسته بندی در فروش، مشکلات بیمه هنرمندان، نبود تسهیلات کافی، بالا بودن حاملهای انرژی و بالا رفتن قیمت تمام شده در فروش،مشکلات آموزش غلط و نبود اندیشه های توسعه محور و دراز مدت در فروش،مشکلات مدیریتی و ساختاری، بی تدبیری و بی اعتقادی به صنایع دستی در فروش و مشکلات مربوط به فرهنگ و الگوی مصرف یا نبود گفتمان سازی با وضعیت فروش از جمله این موارد دانست.

نامور مطلق با اشاره به این که فروش مهمترین شاخص وضعیت صنایع دستی است اظهار داشت: اگر بخواهیم با همین شاخص به بررسی وضعیت حوزه صنایع دستی بپردازیم باید بگوییم که وضع خوب و مطلوب نیست اما صنایع دستی از گذشته بهتر شده است و نوید آینده ای به مراتب بهتر را می دهد.

وی در همین خصوص به  رشد ۳۰ درصدی در حوزه صادرات نسبت به میانگین صادرات غیرنفتی کشور، راه اندازی دبیرخانه عالی گوهر به ریاست سلطانی فر، رشد ۱۷ درصدی در حوزه فروش داخلی نسبت به سال گذشته و رشد ۵۰ درصدی برپایی نمایشگاه داخلی نسبت به سال گذشته اشاره کرده و گفت:کمک به راه اندازی ۴ فروشگاه صنایع دستی ایرانی در خارج از کشور (قبرس، هلند، استرالیا و امارات) به منظور بازپس گیری بازار از دست رفته در مرحله نخست طرح، افزایش تسهیلات از کمتر از یک میلیارد تومان در سال ۹۱ به بیش از چهل میلیارد در سال ۹۲ و یکصد میلیارد تومان در سال ۹۳ (در حوزه تولید و صادرات) ،حمایت از راه اندازی نخستین فروشگاه مجازی صنایع دستی بانوان به ویژه بانوان مناطق محروم در سال جاری و… از دیگر فعالیت هایی است که انجام شده است.

نامور مطلق با اعلام این که فعالیتهایی در حال انجام هستند که بزودی صحنه بازار صنایع دستی را دگرگون می کند؛ تصریح کرد: حمایت از راه اندازی هلدینگ صنایع دستی،حمایت از راه اندازی نسل جدیدی از فروشگاهها با عنوان بیش فروشگاههای صنایع دستی در تهران، مشهد و رامسر،حمایت از راه اندازی پایانه صادرات صنایع دستی،تحقیق و آماده سازی فروشگاههای نشاندار به منظور کنترل کیفیت و قیمت،پژوهش و آماده سازی بسته های سوغات زیارتی،حمایت از راه اندازی بزرگترین فروشگاه الکترونیکی کشور و همکاری با شهرداری اصفهان برای تبدیل این شهر به شهرخلاق صنایع دستی و ثبت جهانی آن را در برنامه های خود داریم.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …