سالهای ۹۴ و ۹۵ سال خیزش صنایع دستی کشور است

سالهای ۹۴و ۹۵ سال خیزش صنایع دستی کشور است.

به گزارش ایرانگرد نیوز مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع  دستی و گردشگری در مراسم تجلیل از صادرکنندگان و فروشندگان برتر صنایع دستی با تبریک فرارسیدن ایام مبارک دهه فجر به فجر آفرینان، حماسه آفرینان و مبارزان راه حق و آزادی، گفت: امیدوارم بتوانیم نسلی باشیم که ارزش‌های غرورآفرین انقلاب اسلامی را به نسل بعد منتقل کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به تبیین مبانی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری در اسفندماه سال گذشته، یادآور شد: مبانی اقتصاد مقاومتی برای اینکه در دستور کار دولتمردان و مسئولین دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد توسط مقام معظم رهبری تبیین شد و ایشان تاکید داشتند که به گونه‌ای برنامه‌ریزی و سازماندهی شود که کشور را در مقابل فشارها و تنش‌ها مقاوم کنیم.

معاون رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه ژرف‌نگری رهبر معظم انقلاب برای امروز کشور کارساز بوده است، ادامه داد: براساس مبانی اقتصاد مقاومتی ما باید از همه ظرفیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای اعتلا و توسعه کشور استفاده کنیم، در روزهایی که با کاهش درآمدهای نفتی مواجه شدیم و درآمدها در این بخش به نزدیک ۴۰ درصد رسیده است باید با جدیت بیشتر مبانی اقتصاد مقاومتی را دنبال کنیم و مسیر توسعه را با قدرت ادامه دهیم.

سلطانی فر تصریح کرد: باید به طور جدی و گسترده بیندیشیم تا بتوانیم فرآیند توسعه کشور را به شکلی برنامه‌ریزی کنیم که تنش‌های نفتی نتواند ما را از پا بیندازد، به طور قطع بین وضعیت موجود و ظرفیتی که داریم فاصله بسیاری وجود دارد.
وی یادآور شد:  اگرچه در بخش صادرات غیرنفتی نسبت به سال گذشته ۲۴ درصد رشد داشته‌ایم و این روند ادامه خواهد یافت اما با رویکرد خوبی که دولت دارد و همچنین تاکید جدی رئیس‌جمهوری به استفاده از همه ظرفیت‌ها برای اعتلا و توسعه مملکت، در بخش‌های مختلف امکان رشد صادرات غیر نفتی وجود دارد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه ظرفیت موجود در بخش صادرات غیرنفتی بسیار بیشتر از عملکرد فعلی است، افزود: اگرچه رشد خوبی در این بخش داشته‌ایم اما برای رسیدن به حد مطلوب باید یک کار اساسی و زیربنایی صورت گیرد و هم‌افزایی و همگرایی داشته باشیم.

معاون رئیس‌جمهوری ادامه داد: کار سختی نیست که با همکاری و هم‌گرایی، ۴۰ میلیارد دلار درآمدی که از محل صادرات نفت داریم را از صادرات محصولات پتروشیمی، محصولات صنعتی، فنی و مهندسی، فرش و صنایع‌دستی تامین کنیم.

وی در ادامه به همکاری و مشارکت مردم در این زمینه اشاره کرد و گفت: می‌خواهیم در کنار مردم، بامردم و در خدمت مردم، مملکت را در مسیر رشد و توسعه به پیش ببریم، اراده دولت در ابعاد مختلف، سربلندی ایران وایرانی است و اطمینان دارم که این دولت با حمایت مردمی موفق می‌شود وعده‌هایی را که برای حل مشکلات داده است ، محقق کند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با اعلام این خبر که در حوزه صنایع دستی با کمک بخش خصوصی، ساماندهی اولیه به وجود آمده است، تصریح کرد: کارهای زیربنایی و ساماندهی اولیه در حوزه صنایع دستی صورت گرفته اما همچنان اقدامات بسیاری باید انجام شود که برای اجرای این برنامه‌ها نیازمند همکاری و همراهی بخش خصوصی هستیم.

سلطانی‌فر افزود: برنامه‌های این حوزه بین مردم و دولت تفکیک پذیر نیست و همه ما آمده‌ایم که از فکر، اندیشه، نبوغ، خلاقیت و توانمان برای به مقصد رساندن این کشتی طوفان زده استفاده کنیم و از صنایع دستی در زمینه گسترش تعاملات فرهنگی، انتقال هویت فرهنگی، ایجاد اشتغال، ارزآوری و ارزش افزوده بیشتر بهره‌برداری کنیم.

وی تصریح کرد: با اقداماتی که در سال جاری انجام شده است، زیربناها و امکانات فراهم شده و سالهای ۹۴ و ۹۵ سال رونق بیشتر و خیزش صنایع دستی کشور خواهد بود، تمام مشکلاتی که در تولید، توزیع و فروش صنایع دستی بوده احصاء شده و با استفاده از نظرات فعالان این عرصه، حل تمامی مشکلات موجود در حال پیگیری است.

معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه مشکلات و موانع موجود در حوزه بیمه هنرمندان،  اعطاء تسهیلات، آموزش و ترویج بررسی و احصاء شده است، یادآور شد: توجه به بخش بازرگانی، فروش و بازاریابی باید بیش از سایر بخش ها مورد توجه قرار گیرد چراکه اگر همه این مشکلات برطرف شود اما در نهایت محصول صنایع دستی به فروش نرسد، این کارها به نتیجه مطلوب نمی‌رسد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی استفاده از فناوری‌های نو در بخش صنایع دستی و میراث فرهنگی را ضروری دانست و افزود: همکاری‌ها و همیاری‌هایی که توسط دستگاه‌های مختلف در این بخش صورت می‌گیرد، نتیجه رویکرد خوب رئیس‌جمهور نسبت به رونق و رشد فعالیت‌های سازمان است.

وی در ادامه به حضور رئیس‌جمهوری در مراسم رونمایی از اشیای تاریخی خوروین اشاره کرد و یادآور شد: رئیس‌ جمهوری با حضور در موزه ملی ایران از اشیای تاریخی خوروین که بزرگترین محموله استردادی در طول تاریخ کشورمان است  رونمایی کردند و با زوایای این گنجینه ارزشمند آشنا شدند.

معاون رئیس‌جمهوری یادآور شد: رئیس‌جمهوری همچنین به بخش گردشگری عنایت و توجه ویژه‌ای دارند و در بخش صنایع‌دستی و حل مشکلات این حوزه با فوریت و جدیت دستورات لازم را صادر می‌کنند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه هر سه قوه رابطه و همراهی خوب و سازنده‌ای با سازمان میراث فرهنگی دارند، افزود: فراکسیون گردشگری و تاریخ و همچنین کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی همکاری خوبی با سازمان میراث فرهنگی دارند که نمونه این حمایت، بیانیه‌ای است که ۲۱۰ نماینده مجلس شورای اسلامی برای تقدیر از فعالیت‌های سازمان میراث فرهنگی در بازگرداندن اشیاء تاریخی خوروین صادر کردند، این، نشان دهنده حساسیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به فعالیت‌های سازمان میراث فرهنگی است.

سلطانی‌فر ادامه داد: قوه قضائیه هم همکاری خوبی با سازمان دارد و در هر سه بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موردی وجود نداشته که از عملکرد قضات ناراضی باشیم.

وی با تاکید بر استفاده از فرصت‌ها برای ارتقاء و توسعه هر سه بخش سازمان میراث فرهنگی، اضافه کرد: دور از ذهن نیست که طی ۳ سال آینده  با همدلی و همکاری بخش های مختلف کشور، صادرات صنایع دستی را از ۱۳۰ میلیون دلار فعلی به ۵۰۰ میلیون دلار برسانیم.
رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه، صنایع دستی ایران اصالت خودش را در بازارهای جهانی حفظ کرده است،گفت: چین یکی از بزرگترین قطب‌های صنایع دستی دنیاست اما صنایع دستی نفیس ما در کشور چین بازار مناسب و جایگاه خوبی دارد.
معاون رئیس‌جمهوری تصریح کرد: اگر بخش بازاریابی و بازرگانی و استفاده از امکانات جدید را با این قدرت، قوت و زمینه‌ای که در تولید آثار صنایع دستی داریم تلفیق کنیم ،می توانیم صنایع دستی را به دوران اوج و بالندگی بازگردانیم.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …