کتاب و فیلم بزرگداشت حسین جعفریان آماده شد

حسین جعفریان مدیر فیلمبرداری باسابقه و پیشکسوت سینمای ایران است که جوایز متعددی را از جشنواره بین‌المللی فیلم فجر دریافت کرده و در این دروه از جشنواره فیلم فجر به پاس یک عمر فعالیت این فیلمبردار سینمای ایران از وی تجلیل می شود.

بر همین اساس ندا فضلی نویسنده و منتقد سینما کتابی با عنوان «بر بوم شب» درباره فعالیت حسین جعفریان به رشته تحریر در آورده است و هنر فیلمبرداری از نگاه حسین جعفریان در ۲۵۰ صفحه آماده چاپ است.

کتاب «بر بوم شب» در هفت فصل گردآوری شده است. فصل اول از این کتاب با عنوان «مسئولیت فیلمبردار» است که شامل سرفصل‌های رابطه فیلمبردار و کارگردان، نقش و اهمیت تاریکی در فیلم، ارتباط با دستیاران، مسائل تخصصی فیلمبرداری از نظر جعفریان، فهم فیلمنامه، فهم طراحی صحنه، چگونگی انتخاب و استفاده از لنزها، نقش رنگ‌ها در فیلم می شود.

فصل دوم این کتاب گفت‌وگوهایی با ایرج رامین‌فر، حمید خزوعی، محمد داودی، آتوسا قلم‌فرسایی، منوچهر محمدی و هومن بهمنش درباره زیبایی‌شناسی تصویر فیلمبرداری حسین جعفریان گنجانده شده است.

در فصل سوم نگاهی به تفاوت‌های نظری درباره سبک فیلمبرداری شده است و در فصل چهارم این کتاب، یادداشت‌هایی از منتقدان صاحب قلم سینمای ایران به قلم هوشنگ گلمکانی، عباس یاری و شهرام جعفری‌نژاد درباره فیلمبرداری حسین جعفریان نوشته شده است.

در فصل پنجم کتاب، برخی کارگردان‌های سینمای ایران نظر را درباره این پرسش که دیجیتال بهتر است یا نگاتیو!؟ بیان کرده‌اند. در این فصل، فیلمسازان نظرات اختصاصی و دلبستگی‌های خود را درباره سینمای نگاتیو و دیجیتال بیان کرده‌اند. حسین جعفریان نیز با نگاه کارشناسی، نظرات خود را در این‌باره بیان کرده و توصیه‌هایی درباره تکنولوژی جدیدی که در سینما همه گیر شده را برای آموزش دانشجویان و دست‌اندرکاران سینما به رشته تحریر درآورده است.

فصل ششم نیز به مرور آثار حسین جعفریان اختصاص یافته است. در این بخش فیلم‌های مطرح سینمای ایران که در قاب تصویری حسین جعفریان نقش بسته، از نگاه کارگردان و فیلمبردار فیلم‌ها تجزیه و تحلیل شده است که می توان به تحلیل تخصصی فیلمبرداری فیلم‌هایی چون «نرگس»، «بانوی اردیبهشت»، «زیر پوست شهر»، «زیر درختان زیتون»، «شب یلدا»، «چهارشنبه‌سوری»، «درباره الی»، «چ» و «رستاخیز» اشاره کرد.

در فصل مربوط به گفتگو با کارگردانان، اصغر فرهادی، رخشان بنی‌اعتماد، کیومرث پوراحمد، عباس کیارستمی، احمدرضا درویش، همایون اسعدیان، ابراهیم حاتمی‌کیا دباره همکاری خود با حسین جعفریان صحبت کرده اند.

همچنین فصل پایانی کتاب «بر بوم شب» با عنوان «کلوزآپ»، به گفت‌وگویی درباره نگاه حسین جعفریان به زندگی و دنیای پیرامونش، علایق، سلیقه‌ها، بیوگرافی و سینماگرافی وی اختصاص داده شده و زندگی‌نامه هنری او به رشته تحریر درآمده است.

در این کتاب دو یادداشت نیز به قلم علیرضا رضاداد، دبیر جشنواره و ندا فضلی، گردآورنده کتاب در رابطه با نوع فیلمبرداری جعفریان آورده شده است.

کتاب «بر بوم شب» با ویراستاری بابک آتشین جان، طراحی جلد آرش صادقی، طراحی گرافیکی، صفحه آرایی و صفحه‌بندی علیرضا کیا به پایان رسیده است.

ساخت مستند هفت دقیقه‌ای از جعفریان

همچنین ندا فضلی مستندی هفت دقیقه‌ای از حسین جعفریان آماده کرده است که در بزرگداشت این فیلمبرداری سینمای ایران در سی و سومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درمی‌آید.

این فیلم مستند درباره نوع تفکرات حسین جعفریان درباره سینما و ۴۰ سال تلاش وی در این حوزه است و فیلمبرداری آن یک هفته به طول انجامیده است.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …