سازمان میراث فرهنگی و وزارت تعاون تفاهم نامه همکاری مشترک امضاء کردند

تفاهم نامه همکاری مشترک میان سازمان میراث فرهنگی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هدف توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پنج شنبه ۹ بهمن به امضا رسید.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مسعود سلطانی فر معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مراسم امضای این تفاهم نامه که با حضور علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شد گفت: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری سال ۹۳ را سال “اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی” نامیدند سازمان میراث فرهنگی هم در عرصه فرهنگ و توسعه فرهنگی و هم در عرصه اقتصاد و توسعه اقتصادی، مسوولیت قانونی، جایگاه مشخص وحرف برای گفتن دارد.

وی افزود: اگر خمیرمایه اقتصاد مقاومتی را که مبانی آن توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد استفاده از ظرفیت های مختلف اقتصادی برای حل مشکلات اقتصاد و رشد و توسعه توفنده تر اقتصاد بدانیم، سازمان میراث فرهنگی هم در عرصه تامین نیازهای اقتصادی و فرآیند توسعه اقتصادی کشور زمینه ها و حرف های خوبی برای مطرح کردن دارد.

وی با بیان اینکه صنایع دستی عرصه ای است که جمع زیادی از اقشار آسیب پذیر و روستایی با درآمد پایین در آن کار می کنند افزود: صنایع دستی عرصه ای است که ایجاد اشتغال در آن با سرمایه ای محدود انجام می شود؛ نیاز به فناوری خارجی و همچنین ارزبری نداشته بلکه ارزآوری هم دارد.

به گفته سلطانی فر اگر تمرکز و هم افزایی بین دستگاهی وجود داشته باشد می توان در بسیاری از جهات و به سرعت بخش زیادی از نیاز مردم به خصوص اقشار آسیب پذیر و روستایی حاشیه نشین به ایجاد اشتغال در این عرصه را با استفاده از ترویج صنایع دستی برطرف کرد.

به گفته وی در این راستا و در ماه های گذشته نشستهای مشترکی میان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با کمیته امداد و سازمان بهزیستی برگزار و تلاش شد تا از این ظرفیت با کمک دستگاه های دست اندر کار دیگر که می توانند در این خصوص کمک باشند استفاده کرد.

معاون رییس جمهور در ادامه با اشاره به ظرفیتهای فراوان گردشگری در کشور خاطرنشان کرد: با وجود ظرفیتهای فراوان موجود در بخش گردشگری کشور اعم از فرهنگی، تاریخی و مذهبی، طبیعی وسلامت  که به عنوان چهار محور اصلی در ایران شرایط خوبی را ایجاد کرده است، به دلیل وجود مشکلات متعدد در خلال ۷ یا ۸ ماه گذشته اعم از جابجایی مدیران و تغییرات در سطح سازمان و از همه مهمتر نحوه بازیگری دولت گذشته در عرصه بین الملل که روز به روز برای ما محدودیت ایجاد می شد نتوانستیم از ظرفیت کردشگری کشور برای توسعه تعاملات فرهنگی و همچنین تامین نیازهای اقتصادی استفاده کنیم.

معاون رییس جمهور اظهار داشت: خوشبختانه در دولت تدبیر و امید و با رویکرد مثبتی که رییس محترم جمهور و مجموعه دستگاه دیپلماسی کشور داشتند، خواستار این بودند که ما با به رسمیت شناختن حقوق مردم و حفظ مبانی و اصول اعتقادی در عرصه روابط بین الملل جدی ترو فعال تر باشیم و تعاملات خود را گسترش دهیم.

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون ما شاهد تاثیر این رویکرد مثبت در عرصه روابط بین الملل در بخش گردشگری هستیم گفت: در یک سال گذشته با رویکرد خوب و چشمگیر گردشگران خارجی بویژه گردشگران اروپایی برای استفاده از ظرفیتهای گردشگری ایران و خیزش جدی در این قسمت مواجه هستیم.

سلطانی فر خاطرنشان کرد: مجموعه جاذبه های گردشگری فرهنگی، مذهبی، تاریخی و طبیعی موجود در ایران باعث شده است که ما در بین کشورهای مختلف جهان رتبه ۱۵ را داشته باشیم این در حالی است که رتبه درآمد کشورما در این بخش بین ۴۵ تا ۵۰ است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یادآور شد: در حالی که بر اساس آمار سال ۲۰۱۳ درآمد کشورهای خارجی از محل ورود حدود یک میلیارد و ۱۷۸ میلیون گردشگر خارجی ۱۲۵۰میلیارد دلار بوده است، سهم کشور ما از این درآمد نیم درصد بوده است.

سلطانی فر با بیان اینکه در سال ۱۳۹۲ میزبان حدود ۵ میلیون گردشگر خارجی با ۶ و نیم میلیارد دلار درآمد بودیم تاکید کرد: بر اساس سند چشم انداز در افق ۱۴۰۴، ایران باید در یازده سال آینده و با توجه به جاذبه های بی نظیر گردشگری میزبان ۲۰میلیون گردشگر خارجی با ۳۰ میلیارد دلار درآمد باشد.

وی اظهار داشت: با توجه به تاکید رییس محترم جمهور بر توسعه گردشگری، سهم ایران از ۱۲۵۰ میلیارد دلار درآمد جهانی گردشگری باید حداقل  ۳ تا ۴ درصد باشد؛ در این راستا در تلاش هستیم با رویکرد خوب دولت و همکاری اعضای محترم دولت برای توسعه و رونق گردشگری عقب ماندگی کشور در این بخش را در ۴ تا ۵ سال آینده جبران کنیم.

وی با اشاره به تعاملات سازنده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با سایر دستگاه ها و نهاد ها از جمله وزارت اطلاعات، وزرات راه، مسکن و شهرسازی، وزارت تعاون، استانداری ها، مجلس و … برای رونق و توسعه گردشگری کشور گفت: امیدواریم بتوانیم با تدبیر در همه بخشها برای مردم امید ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: به وعده هایی که به مردم دادیم پایبند و مصمم هستیم با استفاده از همه ظرفیتهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری به توسعه فرهنگی و اقتصادی کشور کمک کنیم.

رییس سازمان میراث فرهنگی با تاکید به ضرورت همکاری و تعامل بیشتر این سازمان با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: این همکاری معطوف به امضای تفاهم نامه نبوده بکله پیش از این، مذاکرات و نشستهایی با سازمان بهزیستی انجام شده است.

وی افزود: با امضای تفاهم نامه روابط بین سازمان میراث فرهنگی و وزرات تعاون برای استفاده از ظرفیتهای موجود به منظور بهره وری بالا با شتاب بیشتر برای حل مشکلات ساماندهی می شود.

معاون رییس جمهور در ادامه مراسم امضای تفاهم نامه با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی چالش عمده موجود در بخش صنایع دستی کشور را بازاریابی و بازرگانی دانست و تاکید کرد: اگر مشکل فروش محصولات صنایع دستی برطرف شود سایر مشکلات این حوزه حل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: باید با تمرکز بر روی فروش محصولات ارزشمند و قیمتی هنرمندان صنایع دستی در بازارهای داخلی و خارجی به شکل فصلی، دائمی و … برای حل مشکلات این بخش اقدام کرد.

وی با بیان اینکه قصد داریم حضور در نمایشگاه های بین المللی را در سال آینده ۲ برابر کنیم بر ضرورت برند سازی، بسته بندی و تبلیغات در عرصه صنایع دستی کشور تاکید کرد.

سلطانی فر در ادامه از تلاش برای راه اندازی بورس کالاهای فرهنگی و هنری از چند ماه گذشته خبر داد و گفت: در نظر داریم با راه اندازی بورس کالاهای فرهنگی و هنری در کنار حراجی هایی که برگزار می شود بر روی فروش محصولات فرهنگی و هنری کار کنیم زیرا اعتقاد داریم تا زمانی که نتوانیم  اقتصاد فرهنگ را تعریف و فعال کنیم هنرمندان و فرهنگ دوستان در تامین مسائل اولیه زندگی در مضیقه خواهند بود.

بر اساس این گزارش تفاهم نامه همکاری مشترک میان سازمان میراث فرهنگی، صنایه دستی و گردشگری و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به امضای مسعود سلطانی فر معاون رییس جمهور و رییس این سازمان و علی ربیعی وزیر تعاون رسید.

توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، هماهنگ سازی برنامه های وزارت و سازمان در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی و سند چشم انداز ۱۴۰۴ جمهوری اسلامی ایران، ایجاد زمینه رشد و افزایش صادرات کالا و خدمات مرتبط با میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بخش تعاون و بهینه سازی و ارتقای توان ارائه خدمات گردشگری زیرمجموعه وزارت و سازمان از طریق هم افزایی، برنامه ریزی مشترک، تبادل تجربه و اصلاح فرایندها از اهداف این تفاهم نامه است.

گفتنی است کمک به تاسیس و راه اندازی هلدینگ صنایع دستی با هدف توسعه کسب و کار از برنامه های مشترک سازمان میراث فرهنگی و وزارت تعاون در این تفاهم نامه است.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …