حاشیه و متن اختتامیه جشنواره فیلم فجر / جشنواره با امید به جوانان سینما پایان یافت

حاشیه و متن اختتامیه جشنواره فیلم فجر / جشنواره با امید به جوانان سینما پایان یافت

 سی و سومین جشنواره فیلم فجر با توجه ویژه به جوانان در اعطای اغلب جوایز، چهارشنبه شب ۲۲ بهمن ماه به پایان راه رسید.

مراسم اختتامیه سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر با یک ساعت تاخیر، ساعت ۱۹٫۳۰ دقیقه چهارشنبه ۲۲ بهمن ماه در تالار اصلی برج میلاد کار خود را اغاز کرد. سالن اصلی تالار همایش‌های برج میلاد شلوغ بود، جمعیتی بیش از ظرفیت صندلی‌های این سالن در اطراف و روی پله‌ها نشسته بودند به انتظار که اسامی برگزیدگان این دوره از جشنواره معرفی شود؛ همه چشم انتظار قدم گذاشتن سینماگران محبوب روی سن. صحنه این مراسم با طراحی ملک‌جهان خزاعی با رنگ غالب سبز تیره و رنگ قرمز در کنار گل‌های قرمزی که اطراف صحنه را پوشانده بودند، شروع گرم مراسم اختامیه را نوید می‌دادند.

مراسم بعد از خواندن سرود ملی و قرائت قرآن مجید، با اجرای زنده گروه وصل یار به خوانندگی علی زند وکیلی و همچنین پخش کلیپی از فیلم‌های این دوره از جشنواره به صورت رسمی آغاز شد.

رضاداد: راه چاره‌ای جز شکیبایی جمعی نیست

علیرضا رضاداد دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر سخنران بعدی مراسم پایانی جشنواره فیلم فجر بود. او گفت: «مفتخریم که این جشنواره را با نام پیامبر اسلام آغاز کردیم و فردا نخستن نمایش فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» به کارگردانی مجید مجیدی برای منتقدان و اهالی رسانه خواهد بود و به این ترتیب جشنواره را به پایان می‌رسانیم.»

او ادامه داد: «ما ناملایمات را به جان می‌خریم تا آرامش در سینماحاکم باشد. ثمره شکیبایی‌ها برگزاری جشنواره باشکوهی بود که البته شاید به اندازه قامت کشیده سینمای ایران نباشد.»

دبیر جشنواره گفت: «باید از هیات داوران این دوره از جشنواره تشکر کنم به ویژه برادر مجید مجیدی که علاوه بر ریاست هیات داوران با فیلم خود «محمد رسول‌الله (ص)» جشنواره فیلم فجر را مزین کرد.»

او در پایان سخنانش گفت: «برای ادامه راه جز همدلی سینماگران و شکیبایی جمعی راه چاره ای نیست.»


باران کوثری و رخشان بنی‌اعتماد

سیمرغ بلورین فقط برای مسابقه سینمای ایران

محمدرضا شهیدی‌فرد مجری برنامه پیش از شروع اعطای جوایز بخش‌های مختلف این دوره از جشنواره این نکته را یادآور شد که امسال فقط به برگزیدگان بخش مسابقه سینمای ایران سیمرغ بلورین اعطا می‌شود و تندیس‌های بلورین دیگری برای سایر بخش‌ها طراحی شده است.

سینما حقیقت و یادی از زاوان قوکاسیان

ادامه دهنده برنامه اعطای جوایز بخش سینما حقیقت که به فیلم‌های مستند اختصاص پیدا می‌کرد، بود. همزمان با اعطای جوایز این بخش علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم وارد سالن برپایی مراسم شد. پنج مستند «سمفونی استضاح»، «من می‌خوام شاه بشم»، «بختک»، «آتلان» و آسفر به آماده‌ای» جایزه‌های اصلی و دیپلم‌های افتخار را دریافت کردند.

در این بخش محمدعلی شعبانی که برای پژوهش مستند «سموفونی استیضاح» جایزه دریافت کرده بود، با لباسی که نام پیامبر اسلام روی آن نوشته شده بود روی سن آمد و جایزه خود را به حاج قاسم سلیمانی چنین اهدا کرد: «این جایزه را دوست دارم به کسی اهدا کنم که این روزها پرچم پیامبر اسلام را بالا نگه داشته است، حاج قاسم سلیمانی.»

محمدرضا اصلانی، محمدعلی فارسی و مهرداد اسکویی از داوران بخش سینماحقیقت در این بخش از برنامه روی سن حاضر بودند تا جوایز برگزیدگان را اعطا کنند. اسکویی پس از پایان اعطای جوایز پشت میکروفن قرار گرفت و گفت: «باید در اینجا یادی از زوان قوکاسیان عزیز بکنم، او که چندی است به دلیل بیماری با مشکلاتی مواجه شده است. همه ما لبخندهای زوان را به یاد داریم و در این روزها بد نیست مدیران و مسئولان و اهالی سینما برای او دعا کنند و یادی از او کنند. سینمای ما مدیون زاون است.»

تندیس‌های بلورین اهدا شده در این بخش طرحی از ارگ بم بود.

سینایی: جوانان فیلمساز جامعه به شما نیاز دارد

خسرو سینایی و علیرضا رضاداد برای تقدیر از دو فیلم انیمیشنی که در این دوره از جشنواره در این رویداد سینمایی حاضر بودند، روی سن آمدند. در این بخش بعد از تقدیری که از حامد جعفری و هادی محمدیان برای ساخت «شاهزاده روم» و علی نجفی امامی و محمدرضا نجفی امامی برای انیمیشن رئال «مبارک» به عمل آمد، سینایی پشت میکروفن قرار گرفت و گفت: «شاید در این سالن بیش از دو سه نفر افرادی نباشند که بتوانند حس و حال من را زمان بیان این جملات درک کنند و به خوبی متوجه شوند.»

او ادامه داد: «۵۰ سال قبل، نسل ما که به سینما به گونه‌ای دیگر نگاه می‌کرد، آن را به شکلی دیگر می‌دید و سینما برایش فیلم‌هایی که مردم با شکستن تخمه به تماشایش بنشینند نبود، وارد میدان شدیم. الان جوانانی را می‌بینم که در جشنواره حضور دارند و پا به سینما گذاشته‌اند و فیلم‌های خوبی می‌سازند. دوست دارم با غرور به این جوانان نگاه کنم و به آنان بگویم جامعه به شما نیاز دارد، حضورتان را محترم بدارید.»

شوخی جلیلوند با دبیر جشنواره

در بخش فیلم‌های اول یکی از آثار محبوب حاضران در سالن برج میلاد، فیلم سینمایی «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» بود که توانست در جایزه‌های بهترین کارگردانی و بهترین فیلم را نیز از آن خود کند. وحید جلیلوند که در میان تشویق پرشور حاضران برای دریافت جایزه بهترین کارگردانی روی صحنه آمد صحبت‌هایش را با شوخی با دبیر جشنواره آغار کرد. او که تندیس بلورین ویژه این بخش را دریافت کرده بود، خطاب به رضاداد گفت: «آقای رضاداد قرار بود به ما سیمرغ دهید!» در ادامه او از برادر خود علی جلیلوند که چون کوه در مقام تهیه‌کننده برای ساخت فیلم گروه را همراهی می‌کرد تقدیر کرد.

بهتاش صناعی‌ها به همراه مریم مقدم جایزه بهترین فیلمنامه فیلم اول را برای «احتمال باران اسیدی» دریافت کرد. صناعی‌ها بعد از دریافت جایزه خود از جعفر پناهی به عنوان استاد خود یاد کرد و از او تشکر کرد.

فرشته طائرپور از اعضای هیات داوران فیلم‌های اول (نگاه نو) بعد از پایان اهدای جوایز این بخش گفت: «وعده داده شده بود زمان اهدای جوایز این بخش آقای روحانی رئیس جمهور همراه ما باشند. قطعا به دلیلی موجه ایشان در جمع ما نیستند. اما پیغام من به ایشان این است که چه در جمع ما باشید چه نه، این سینما را متعلق به ایران بدانید و در میان تمامی مشغله‌هایتان فرصتی بیابید و هفته‌ای یک فیلم ببیند تا هم از دیدن این فیلم‌ها روح‌تان تازه شود و هم با واقعیت‌های تصویر شده در فیلم‌ها و هنر سینمای کشورمان که نیازمند حمایت است، آشنا شوید.»

ایوبی: ۱۰۰ بار هم استعفا بدهم وزیر قبول نمی‌کند

حاضر شدند مهران مدیری روی صحنه تشویق پرشور حاضران را به همراه داشت. شوخی‌های مدیری با جوایزی که قرار بود اهدا کند و جذاب خواندن آن بخش و «بورینگ» نامیدن باقی بخش‌ها تشویق‌های حاضران را به همراه داشت. بعد از سخنان مدیری قطعه‌ای موسیقی با اجرای علی زند وکیلی، پیانوی سامان احتشامی و ضرب بامداد ملکی اجرا شد

بعد از اعطای جوایز بخش هنر و تجربه، حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در سخنان کوتاهی گفت: «قرار بود آقای کیارستمی برای بخش هنر و تجربه همراه ما باشند که به دلیل مشغله‌ای نتوانستند. در همین جا یک هدیه به گروه هنر و تجربه می‌دهم و اعلام می‌کنم از فردا (چهارشنبه ۲۳ بهمن ماه) سالن شماره دو سینما فرهنگ در اختیار این گروه قرار خواهد گرفت.»

او ادامه داد: «این روزها خیلی‌ها بولتن‌هایی تهیه کردند، در این بولتن‌ها هم نقدهایی کرده‌اند، امیدوارم که با این نقدها ایجاد نگرانی نکرده باشند. حالا که قلم دست شماست، کتاب و بولتن می‌نویسید، خوب و درست بنویسید. سینماگرانی بهتر از این را کجا می‌توانید بیابید؟ سینمای ایران هست و ادامه خواهد داشت. علاوه بر این‌ها باید به کسانی که می‌پرسند بعد از این کجا خواهم رفت باید بگویم من اهل استعفا نیستم و حتی اگر من ۱۰۰ بار استعفا بدهم آقای جنتی قبول نخواهند کرد.»

تقدیر از خانواده شهدای مزارشریف

حضور چهره‌های سینمایی همچون رضا عطاران، هانیه توسلی، برزو ارجمند، نیکی کریمی و افرادی دیگر برای اعطای بخش اول سیمرغ‌های بلورین جشنواره به بازیگران مکمل و بخش‌های فنی فیلم با استقبال حاضران روبرو شد. در این بخش عکسی که عطاران از خود روی سن انداخت تشویق‌های حاضران را به همراه داشت.

در ادامه از خانواده شهدای حادثه مزارشریف تقدیر به عمل آمد. نمایندگانی از خانواده شهید حیدریان، شهید فلاح، شهید قیاسی، شهید ناصری و شهید نوری روی سن آمدند و در حالی که تماشاگران ایستاده بودند آنان را تشویق کردند.


نیکی کریمی، لیلا زارع بازیگر «شیفت شب» ساخته کریمی دیپلم افتخار گرفت

جنتی: سینماگران ایرانی با امکانات محدود بهترین آثار را تولید کرده‌اند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیگر سخنران مراسم پایانی جشنواره بود. او که سخنان خود را با شوخی درباره اینکه صحبت‌هایش را برای پایان برنامه گذاشته‌اند آغاز کرد، اینچنین ادامه داد: «از تقارن این جشنواره با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بسیار خشنودم و علاقه‌مندم ساعت‌ها برای شما صحبت کنم و شما هم به دقت گوش کنید، اما این بشارت را می‌دهم که کوتاه سخن بگویم.»

او دستاوردهای مدیریت دولتی سینما را در مدت زمان فعالیت یک سال و نیمه خود چنین برشمرد: «از بین رفتن تنش‌های بی‌حاصل گذشته و ایجاد فضایی آرام و منطقی در سینمای ایران و احیای اعتماد بین دولت و هنرمندان را از جمله دستاوردها است. به روز شدن سالن‌های سینما، ‌مجهز شدن آن‌ها به سیستم دیجیتال و در پی آن نزدیک شدن به عدالت فرهنگی  از دیگر دستاوردهای این دولت در حوزه سینما است. رونق بازار کسب و کار،‌ افزایش فروش فیلم‌ها، انرژی مثبت به سینما و سینماگران،‌نمایش فیلم‌های بهتر،‌ روزهای رایگان برای سینما و تماشای فیلم‌ها با کیفیت بهتر از دیگر موارد قابل اشاره است که از جمله عوامل افزایش مخاطب هم هستند.»

وزیر ارشاد پس از اشاره به موارد دیگری همچون تاسیس مدرسه ملی سینما، ‌شفاف‌سازی در حمایت‌ها و هزینه‌ها،‌ تاسیس گروه هنر و تجربه تاکید کرد: «سینمای ایران یکی از بزرگترین دستاوردهای فرهنگی نظام جمهوری اسلامی است و سینماگران ایرانی با امکانات محدود و هزینه‌های اندک بهترین آثار را تولید کردند.»

هیجان باران روی سن؛ یادی از دو سال خانه‌نشینی اجباری

بخش پایانی مراسم اهدای پنج جایزه‌ای بود که مهران مدیری آن را وعده کرده بود. او که البته در این بخش از برنامه شور و حال ابتدایی را نداشت اسامی برگزیدگان را می‌خواند و در میان آنان وقتی خواست از سعید آقاخانی به عنوان بهترین بازیگر نقش اول مرد یاد کند، او را دوست و همراه قدیمی خود نامید.

در این بخش از برنامه لیلا زارع برای بازی در فیلم سینمایی «شیفت شب» به کارگردانی نیکی کریمی دیپلم افتخار گرفت. زارع گفت: «با احترام به کلیه کاندیداهای این بخش و بازیگران پیشکسوت حاضر در میان کاندیداها و همچنین تشکر از هیات داوران، باید در اینجا از خانم نیکی کریمی تشکر کنم که من را برای این نقش انتخاب کردند و صمیمانه من را برای انجام کار کمک کردند. همچنین باید از یدالله نجفی و علیرضا برازنده نیز تشکر کنم و البته پدر و مادر و خانواده‌ام.»

باران کوثری که در میان فریادهای باران باران یکی از حاضران در سالن با پایی شکسته روی سن آمد، ابتدا از مدیری زمان خواست تا بتواند هیجان خود را کنترل کند. او که جایزه خود را از دستان مادرش رخشان بنی‌اعتماد گرفته بود، گفت: «باعث افتخار هر بایگری است که از این هیات داوران جایزه بگیرد و به خصوص در کنار خانم معتمدآریا و خانم آدینه نامزد دریافت جایزه شود، نامزدی در کنار این دو هنرمند خود به اندازه جایزه می‌ارزد. تشکر ویژه‌ای از برگزارکننده جشن‌های سینمایی دارم که این روزها حال خیلی خوبی ندارد، احد صادقی. ممنوم از فرهاد اصلانی که من را برای ایفای نقشم واقعا کمک کرد، از هاتف علیمردانی، محمود کلاری و کوهیار کلاری که همکاری با آنان برای من خوش‌یمن است و کارهایم با آنان دیده می شود.»

او سخنان خود را چنین ادامه داد: «تشکر ویژه‌ای از پدر و مادرم دارم که در دو سال خانه‌نشینی من به همه بدخلقی‌هایم، عصبی بودن‌هایم ساختند، پرخاشگری من را تحمل کردند، پرخاشی که ناشی از بی‌عدالتی صورت گرفته درباره‌ام بود. پدر و مادر اجازه ندادند من احساس تنهایی کنم. بزرگترین افتخار من تا پایان عمر این است که اسمم زیر سایه رخشان بنی‌اعتماد و جهانگیر کوثری باشد.»

سعید آقاخانی هم که برای «خداحافظی طولانی» جایزه بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد، شوخی سال گذشته رضا عطاران را با سیمرغ ادامه داد و گفت: «پارسال رضا دو تا سیمرغ گرفت، خواست آن‌ها جفت بیاندازد که هر دو نر بودند و نشد، امسال من این سیمرغ را به او می‌دهم تا سیمرغ‌داری بزنیم.»


سعید آقاخانی

داودی: «رخ دیوانه» حاصل شش سال صبر و انتظار است

بهرام توکلی برای ساخت «من دیه‌گو مارادونا هستم» دیپلم افتخار کارگردانی را دریافت کرد. ابوالحسن داودی برای دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردان برای ساخت «رخ دیوانه» روی صحنه حاضر شد. او در سخنانی گفت: «این فیلم حاصل شش سال صبر و انتظار و شش سال مرخصی اجباری بود که بعد از «زادبوم» به وجود آمد. البته به «زادبوم» هم ابتدا جایزه دادند، اما بعد رفتار دیگری با آن کردند و گفتند مناسب پخش نیست. باید از همسرم تشکر کنم که اگر نبود و مردانه پای این کار نمی‌ایستاد، فیلم ساخته نمی‌شد و می‌خواهم به دخترم که ۱۵ هزار کیلومتر آن‌سوتر از طریق اینترنت این برنامه را می‌بینید بگویم که دوستش دارم.»

جایزه بهترین فیلم نیز به بیتا منصوری همسر ابوالحسن داودی و تهیه‌کننده «رخ دیوانه» تعلق گرفت، سیمرغی که زرین بود و رنگ و شکل آن با دیگر جوایز جشنواره امسال متفاوت بود.

نیکی کریمی: هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند

فیلم سینمایی «شیفت شب» به کارگردانی نیکی کریمی دیپلم افتخار ویژه هیات داوران این دوره از جشنواره فیلم فجر را برای پرداخت به خانواده ایرانی و حفظ کیان خانواده دریافت کرد. کریمی که در این بخش از برنامه روی صحنه حاضر شده بود، گفت: «بعد از این همه سال من اینجا ایستادم؛ بدون حمایت، بدون باندبازی، بدون رابطه و کاملا مستقل، بدون اینکه هیچ یک از فامیلم در سینما باشند. پدر و مادر من ۳۰ سال است که در لندن زندگی می‌کنند و حتی ایران نیستند که حمایت عاطفی‌شان را داشته باشم. از هیات داوران ممنونم، اما این را باید بگویم که جای عوامل «شیفت شب» اینجا خالی بود، اما طبق گفته خانم پوران درخشنده «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند».»

سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیأت داوران به جواد نوروزبیگی برای تهیه‌کنندگی سه فیلم «بهمن»، «اعترافات ذهن خطرناک من» و «من دیه گو مارادونا هستم» رسید.

فیلم برگزیده تماشاگران سی و سومین جشنواره فیلم فجر هم «رخ دیوانه» ابوالحسن داودی معرفی شد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …