رییس سازمان میراث فرهنگی: دولتمردان تلاش خود را برای تشکیل شبکه بین المللی جذب گردشگر می کنند

رییس سازمان میراث فرهنگی در هشتمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران که با حضور ۱۱ کشور در محل نمایشگاه های بین المللی تهران برپا است اعلام کرد: توجه جدی دولت به توسعه صنعت گردشگری است و دولتمردان تمام تلاش خود را می کنند تا با دیپلماسی قوی اقدام به تشکیل شبکه بین المللی برای جذب گردشگر کنند.

به گزارش ایرانگرد نیوز، نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران درحالی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، نمایندگان خارجی مقیم ایران، مسعود سلطانی فر رییس سازمان میراث فرهنگی، طالب ریفاعی دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی و فعالان صنعت گردشگری افتتاح شد که مسعود سلطانی فر معاون رییس جمهوری این نمایشگاه را نقطه تلاقی عرضه کنندگان و مصرف کنندگان صنعت گردشگری کشور خواند.

رییس سازمان میراث فرهنگی در سخنان خود پیش از افتتاح نمایشگاه بین المللی گردشگری گفت: صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت جدید و در عین حال پویا توانسته است در راستای توسعه تعاملات فرهنگی عمل کند.

وی افزود: گردشگری می تواند در جهت کاهش نرخ بیکاری، توزیع مناسب درآمد و استفاده از منابع سرشار فرهنگی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی عمل کند. به طوری که به دنبال بسط و گسترش گردشگری در چارچوب توسعه پایدار سبب تحولات بزرگ شود.

وی افزود: ایران با دارا بودن گنجینه های غنی فرهنگی و طبیعی در کنار فرهنگ های گوناگون و تمدن های کهن خود فرصتی بی نظیر در اختیار کشور قرار داده است.

سلطانی فر گفت: صنعت گردشگری همانند سایر امور زیربنایی در مرحله نخست نیازمند جمع آوری اطلاعات تخصصی است تا منجر به شکل گیری بستر تعاون و همکاری درونی و تشکیل ساختارهای قوی به منظور تعاملات بیرونی و فراساختاری و توسعه پایدار شود.

 رییس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه صنعت گردشگری از حالت محلی خارج شده و به عرصه سیاست نیز ورود کرده است گفت: دولتمردان تلاش می کنند با دیپلماسی قوی اقدام به تشکیل شبکه های بین المللی به جذب گردشگر کنند و در این شبکه بین المللی دولت ها به جای رقابت با یکدیگر باید به دنبال رسیدن به توسعه پایدار باشند.

وی افزود: دولت ها تلاش دارند تا با ارائه خدمات مناسب و تدوین بسته های چند ملیتی و تلفیقی تلاش کنند پای گردشگران را به کشورهای خود باز کنند.

به گفته سلطانی فر، گردشگری موضوعی است که توسط دستگاه دیپلماسی قوی در خارج از کشور و با توجه جدی و عملی به زیرساخت های ملی محقق می شود.

به گفته او، در بازار رقابتی گردشگری، خلاقیت، نوآوری و احتراز از تدوین قوانین دست و پا گیر نقش کلیدی ایفا می کند.

سلطانی فر تاکید کرد: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برنامه ریزی منسجم و جامع به منظور توسعه صنعت گردشگری پایدار در کشور انجام داده است.

مسعود سلطانی فر، آماده سازی بسترهای مورد نیاز، تامین زیرساخت های خدماتی و رفاهی سفر، سرعت بخشیدن به توسعه و احداث هتل ها و اماکن اقامتی با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و منابع بانکی، تشکیل کارگروه تسهیل در صدور روادید و لغو روادید، معرفی مقاصد جدید گردشگری، بسترسازی برای حضور منسجم در نمایشگاه های بین المللی گردشگری و برگزاری نمایشگاه های مشابه در داخل کشور، بررسی قوانین و مقررات گردشگری و تلاش برای روان سازی و شفاف سازی مقررات، همچنین توجه ویژه به استفاده از فناوری های نوین در توسعه صنعت گردشگری و اهتمام به هم افزایی بین دستگاهی در موضوع گردشگری سلامت، را بخش هایی از اقدامات و برنامه های پیش رو در سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد که با تکیه بر یک بانک اطلاعاتی قوی قوام می یابد.

سلطانی فر با تاکید بر توجه جهانی به برای سفر به ایران با رویکرد جدید دولت تدبیر و امید تاکید کرد: صنعت گردشگری ایران به اعلام مجمع جهانی اقتصاد در شاخص رقابت پذیری سفر توانست در سال ۲۰۱۳ با ۱۶ پله صعود به رتبه ۹۸ جهان و در آمار ورود گردشگر با چهار پله صعود نسبت سال قبل از آن به رتبه ۴۸ جهان در ورود گردشگر ارتقاء بیابد.

سلطانی فر تاکید کرد: ایران با در نظر داشتن ظرفیت ها و امکانات فرهنگی، جاذبه های طبیعی و مذهبی و زیارتی می تواند جایگاه بسیار بالاتری بین کشورهای گردشگرپذیر داشته باشد.

به گفته رییس سازمان میراث فرهنگی در مراسم افتتاح نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران، از میان بیش از ۱میلیارد و ۱۵۰ میلیون گردشگر خارجی جهان در سال ۲۰۱۳ سهم ایران حتی در میان کشورهای آسیا و اقیانوسیه با احتساب میانگین رشد ۵ درصد نسبت به کل منطقه هنوز هم قابل قبول نیست.

رییس سازمان میراث فرهنگی گفت: سهم گردشگران ورودی به ایران در سال گذشته ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بود و ۷ میلیون گردشگر خروجی داشتیم که تلاش های انجام شده در سال جاری موجب شد که طی چهارماه از تیرماه تا مهرماه برای نخستین بار گردشگران ورودی به گردشگران خروجی بیشتر شود و تراز گردشگرری ایران مثبت شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی در پایان سخنان خود به سیاست های راهبردی دولت جدید اشاره کرد و گفت: امیدواریم با سیاست ها و راهبردهای جدی دولت یازدهم در تعامل منطقی با جهان و توجه ویژه رییس جمهور به موضوع گردشگری در سال های آینده مجموعه اقدامات هماهنگ در سطح ملی با تمرکز بر حمایت همه جانبه از بخش خصوصی تداوم پیدا کند و ورود گردشگران خارجی به کشور رشد چشمگیری داشته باشد

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …