اتاق فرهنگ و هنر ایران راه اندازی می شود

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شورای اقتصاد هنر به عنوان یکی راهبردهای اقتصاد خلاق، راه اندازی اتاق فرهنگ و هنر ایران را در دستور کار قرار داده است.

غلامرضا خلیل ارجمندی روز دوشنبه در دومین روز همایش اقتصاد هنر گفت: اقتصاد فرهنگ و هنر در آمریکا، ۷٫۶ تولید ناخالص ملی را تشکیل می دهد و دومین درآمد انگلستان از اقتصاد فرهنگ و هنر بوده و اندونزی وزارت صنایع خلاق راه اندازی کرده است.

وی افزود: آلمان که کشوری صنعتی است در سال ۲۰۱۳ از فرهنگ و هنر بیشتر از صنعت درآمد داشته و ۴٫۸ میلیون نفر اشتغال ایجاد کرده است.

ارجمندی ادامه داد: نیروهای تحصیل کرده هنری و فرهنگی کشور ما با مشکل اشتغال مواجه هستند و باوجود تعداد زیاد انجمن ها و سمن ها برخی نمی توانند دفتر اجاره کنند.

نبود بیمه آثار هنری در ایران نقص بزرگی است

وی تصریح کرد: اقتصاد هنر ما زیرساخت ندارد و همین عرصه هنرهای تجسمی نیز در نبود زیرساخت، پایدار نخواهد بود چنانکه ما هنوز بیمه آثار هنری نداریم.

ارجمندی اظهار داشت: با وجود اینکه حدود دو میلیارد دلار تابلوهای فرهنگی هنری در موزه معاصر ما وجود دارد و برخی شوهای فرهنگی هنری می گویند تابلوهای خود را بیاورید فقط نمایش دهید و چند میلیون دلار دریافت کنید که به سبب همین نبود بیمه آثار هنری و قیمت گذاری نمی توانیم این کار را انجام دهیم.

وی ادامه داد: در شرایطی که سهم وزارت فرهنگ و ارشاد از بودجه فرهنگی کشور بسیار ناچیز است ما در ادارات کل ارشاد نیروهای انسانی مازاد داریم و بیهوده این بخش را متورم ساخته ایم درحالی که به جای آن باید به ساماندهی و تقویت صنوف فرهنگ و هنر بپردازیم.

وی اضافه کرد: باید تلاش کنیم ساختارها شکل بگیرند و بعد آن ها را به بخش خصوصی واگذار کنیم که البته این کار باید به تدریج انجام شود و در آینده نمایشگاه قرآن، کتاب و … توسط بخش خصوصی برگزار شود.

به گفته وی، تأسیس نهادهای مالی فرهنگی بسیار ضرورت دارد و در این راستا تفاهم نامه ای با بانک ها و شرکت های سرمایه گذاری امضا شد تا مانند حراج کریستی، نهادهای مالی فرهنگی بخش خصوصی در ایران نیز تشکیل شود.

ارجمندی خاطرنشان کرد: هنرمند برای تولید اثر نیاز به تسهیلات بانکی دارد که در این زمینه چون هنرمند وثیقه ندارد و تنها وثیقه او هنر او است بنابراین بانک ها می توانند حداقل آن هزینه ای را که برای تبلیغات از کالاهای خارجی استفاده می کنند به خرید کالای هنرمندان بدهند یا حداقل برای کارمندان خود بلیت سینما و محصول صنایع دستی بخرند.

وی یادآور شد: در زمینه عرضه محصولات فرهنگی نیز اقداماتی را در دستور داریم و در این زمینه با برخی استان ها تفاهم نامه هایی امضاشده که امید داریم شیراز به عنوان شهر فرهنگ و هنر در این زمینه وارد میدان شود. خلیل ارجمندی به ثبت صندوق نیکوکاری هنر اشاره کرد و گفت: در بخش نهادهای مالی نخستین کاری که صورت پذیرفت راه اندازی صندوق نیکوکاری هنر است که احتمالاً تا ۲۰ اسفند پذیره نویسی آن انجام می شود.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …