با صدور بیانیه‌ای سیزدهمین گردهمایی سالانه باستان‌شناسی پایان یافت

سیزدهمین گردهمایی سالانه باستان شناسی ایران که سه روز پیش با حضور باستان شناسان ایرانی و خارجی شروع شده بود عصر امروز “سه شنبه”با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد.

به گزارش مرکز روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر اساس این بیانیه شرکت کنندگان در همایش با تأکید بر ضرورت اعتلای باستان شناسی و میراث فرهنگی در جامعه علمی و فرهنگی ایران ، تقویت پایگاه های پژوهشی و جدیت در تکمیل نقشه باستان شناسی را خواستار شدند.
متن این بیانیه به شرح زیراست : سیزدهمین گردهمایی باستان شناسی ایران از ۱۰تا ۱۲اسفند ماه با همکاری موثر و صمیمانه موزه ملی ایران در محل تالار اجتماعات آن موزه در تهران به کوشش پژوهشکده باستان شناسی و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با همراهی جمع پرشمار باستان شناسان ، پیشکسوتان ، پژوهندگان ، استادان ، دانشجویان ، دانش دوستان و دیگر علاقمندان تاریخ و فرهنگ برگزار شد.
در این رویداد فرخنده علمی و فرهنگی ، طی سه روز کوششهای کاوشگران و پژوهشگران باستان شناس و دیگر همکاران آنان، ایرانی و خارجی و هم در برخی رشته های وابسته و پیوسته به پیشگاه جمع فرهیختگان و فرهنگ دوستان کشور و نیز جامعه علمی بین الملل ارائه شد.
شرکت کنندگان در این گردهمایی در جلسه اختتامیه با صدور بیانیه ای ضمن تاکید بر بایستگی اعتلای هر چه نمایان تر باستان شناسی و میراث فرهنگی در ساختار جامعه علمی و فرهنگی ایران امروز موارد زیر را خواستار شدند.
۱-تهیه و تدوین پژوهش های بلند مدت و پرسش محور ملی
۲-تقویت پایگاه های پژوهشی در سراسر کشور
۳-ساماندهی پژوهش های نجات بخشی و اعمال سیاست های پیشگیرانه بر مبنای چارچوب های پژوهشی در مواجه با برنامه های عمرانی کشور
۴-جدیت در تکمیل نقشه باستان شناسی ایران
۵-پیگیری پژوهش های باستان شناسی فرامرزی و حضور موثر در عرصه ایران فرهنگی
۶-توجه به راه اندازی امکانات آزمایشگاهی در داخل کشور و تسهیل در بهره گیری از امکانات فرامرزی
۷-تعامل مستمر با موسسات پژوهشی و آموزشی ملی و فراملی در چارچوب اهداف باستان شناسی ایران
۸-سوق دادن بخشی از پژوهش های باستان شناسی و همکاری های بین المللی در حوزه مطالعات خلیج فارس
باستان شناسان ایرانی بزرگترین هستند
حمیده چوبک رئیس پژوهشکده باستان شناسی در سخنان پایانی این گردهمایی گفت:  به خود می بالم در کشوری زندگی می کنم که با توجه به وقایع اخیر در همسایگی اش و غارت و چپاول آثار فرهنگی از موزه ها آنقدر امن است که باستان شناسان ایرانی و خارجی توانسته اند سه روز درکنار هم جمع شوند و  به تبادل تجربیات خود بپردازند.
چوبک با اشاره به این نکته که گام های بلندی که تا به حال در جهت فعالیت های باستان شناسی برداشته ایم کافی نیست ، اظهار داشت: در آینده نزدیک باید برای به اجرا در آوردن  طرح های فراگیر و میان رشته ای گام برداریم .
او اظهار داشت: با اراده ای که در پژوهشکده باستان شناسی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، محققان و پژوهشگران سراغ دارم خواهیم توانست به این مهم دست یافته و برنامه های هدفمند و روشمندی را با رعایت موازین علمی و فرهنگی به اجرا در آوریم.
چوبک ابراز امیدواری کرد که در سال آینده صد طرح ملی و فرا ملی در سراسر مرزهای فرهنگی و برون مرزی ایران به اتکای تمامی افرادی که نگران جایگاه باستان شناسی هستند به انجام برسد .
او تصریح کرد : در کنار برگزاری این گردهمایی ها ی هر ساله انتظار داریم روزی بتوانیم کنگره های بزرگ بین المللی را در حوزه باستان شناسی برگزار کنیم .
رییس پژوهشکده باستان شناسی ،در پژوهشکده باستان شناسی را به روی تمام پژوهشکران باز دانست و از تمامی محققان و باستان شناسان خواست تا از ارائه برنامه های زودگذر بپرهیزند و به ارایه برنامه های بزرگ بپردازند.
او تصریح کرد: ایران بزرگ است ، میراث باستان شناسی بزرگتر و باستان شناسان ایرانی بزرگترین هستند پس از شما می خواهم برنامه های بزرگ و هدفمند را مدیریت کنید و برگ جدیدی در این دفتر به یادگار بگذارید.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …