آماده بازگشایی راه ابریشم به عنوان پلی بین ملت ها هستیم

جمهوری اسلامی ایران آمادگی رسمی خود را برای میزبانی تسک فورس میتینگ ۲۰۱۶ اعلام می کند.

مسعود سلطانی فر معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری در پنجمین اجلاس وزرای گردشگری عضو پروژه راه ابریشم سازمان جهانی جهانگردی با بیان این مطلب افزود:با افتخار اعلام می کنم که هم مردم و هم دولت جمهوری اسلامی  ایران آماده بازگشایی راه ابریشم به عنوان پلی بین ملت ها و فرهنگها هستند،و در این زمینه تسهیلاتی را برای مردمی که تمایل دارند تا اصالت و جادوی راه ابریشم را تجربه کنند، فراهم خواهیم ساخت.

او گفت:مطمئن هستم که بخش ایرانی راه ابریشم  در آینده نزدیک یکی از فراموش نشدنی ترین تجارب را برای توریستها رقم خواهد زد.

سلطانی فر گردشگری را ابزار مناسبی برای تحکیم صلح جهانی در جهان امروز دانست و خاطر نشان کرد: راه ابریشم بایدبهترین بستر ترویج و گسترش این فرصت باشد.

او اظهار داشت:برای هزاران سال مردم ساکن سراسر راه ابریشم در کنار هم زندگی کرده اند. به همدیگر احترام گذاشته اند و فارغ از دولتها و امپراطوریها با هم افزایی در کنار یکدیگر کار کرده اند،اکنون نوبت نسل ماست ، در واقع وظیفه ماست که راه ابریشم عظیم را باززنده سازی و احیا نماییم  و روابط انسانی را مطابق با ضروریات و باید های امروزی باز تعریف نماییم.

اهمیت راه ابریشم

معاون رییس جمهوری با بیان این که باعث افتخار است به نمایندگی مردم و دولت ایران در پنجمین اجلاس وزرای گردشگری عضو پروژه راه ابریشم سازمان جهانی جهانگردی و در مورد یکی از ارزشمند ترین دارایی های میراث فرهنگی جهان که به نام راه ابریشم شناخته می شود،سخن می گویم،اظهار داشت: راه ابریشم به عنوان شبکه ای تاریخی از ارتباطات، تبادلات، تجارت و هم افزایی بین ملتها است که توسط اجداد ما، همان پدید آوزندگان واقعی تمدن در جهان به ما به ارث رسیده است.

او در ادامه سخنانش گفت:راه ابریشم تنها یک راه تجاری برای داد و ستد ابریشم یا هر کالای با ارزش دیگری نبوده است، اگر چه تجارت ابریشم، بافته های دیگر، سنگهای قیمتی مثل عقیق و فیروزه ، فرش و تولیدات چرمی منافع بسیاری برای تجار این راه به همراه داشته است، اما  این تنها ظاهر مادی این مسیر است و در مقایسه با جنبه ناملموس و عواید وابسته به آن بسیار ناچیز محسوب می شود.

سلطانی فر به  جنبه های دیگر راه های ابریشم اشاره کرد و اظهار داشت: از نظر بنده راه ابریشم  در دوران تاریخی قابل مقایسه با شبکه اینترنت در عصر حاضر است. مردمی که در سراسر راه ابریشم زندگی می کردند، تلاششان این بود که نیازمندی های خود را در این راه جستجو کنند آنها سفارشات خود را نیز به بازرگانان راه ابریشم می دادند که بعضا از مقاصد بسیار دور تهیه کنند.

او افزود:نخبگان و دانشمندان هر منطقه برای یافتن پاسخ سوالات علمی خود، ملاقات با سایر دانشمندان و همچنین بحث و مناظره حول و حوش آخرین تحقیقات و یافته های علمی به کاروانسراهای مسیر راه ابریشم می رفتند، آنها همچنین خرید و فروش کتابها را نیز در ایستگاه های مسیر راه ابریشم انجام می دادند.

سلطانی فر با اشاره به این که کاروانها و کاروانسراها بهترین مکان برای یادگیری زبان های خارجی  و دانستن در مورد فرهنگ های دیگر بود عنوان کرد: ایستگاه ها حراجی ها و بازارهای راه ابریشم بهترین مکان برای ساکنین و مجاورین  راه ابریشم بودند تا محصولات محلی، صنایع دستی ، خوراکی هاو سایر تولیدات خود را به فروش برسانند.

او تصریح کرد که بزرگترین ادیان جهان اسلام، مسیحیت، یهودیت، بودیسم، مانایسم، زردشتی گری، مهریسم و سایر عقاید در امتداد راه ابریشم  از شرق به غرب و بلعکس منتشر شده اند .

رییس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در ادامه سخنانش درباره اهمیت جاده ابریشم توضیح داد: زمانی که ما در مورد سیستم های موجود گمرکات تحقیق می کنیم ریشه های آن را در راه ابریشم می یابیم، زمانی که درباره تاریخ بانکداری و بازار اعتباری  تجسس میکنیم، سر رشته ها به راه ابریشم ختم میشود، همچنین اولین شکل  بازار بورس را می توان در کاروانسراهای راه ابریشم یافت.

راه ابریشم و صنعت گردشگری

او در ادامه به اهمیت صنعت گردشگری اشاره کرد و گفت: طبق آخرین تحقیقات انجام شده ، گونه گونی فرهنگی یکی از مهمترین عناصر کلیدی در ارتقای تمدن، در طول تاریخ بوده است. و اکنون زمانی است که ما نیازمندیم تا شکل نو و  جدید گونه گونی فرهنگی را با استفاده از توریسم به جریان بیندازیم.

سلطانی فر افزود: ما بستر راه ابریشم را با تمام پیشینه و قوت های آن ذر اختیار داریم،چنین میراث عظیمی که آماده بهره برداری و وفق دادن است تا تمدن بشری را ارتقا دهد و در کنار آن از مواهب اقتصادی نیز بهره مندمان کند.

ایران پذیرای میهمانان خارجی است

او به فعالیت های ایران در زمینه توسعه گردشگری اشاره کرد و گفت: در حال برنامه ریزی برای میزبانی تورها و گردشگران  حرفه ای راه ابریشم  هستیم، در همین راستا  تعدادی از کاروانسراها تحت مرمت قرار دارند و تمام آثار میراث ملموس و ناملموس در کنار میراث طبیعی اعجاب انگیز این مسیر منتظر بازدید هستند.

سلطانی فر بااشاره به مهمانپذیری ایرانیان افزود: فرودگاهها ، خطوط ریلی و بزرگ راه ها آماده خوش آمد گویی به گردشگران فرهنگی هستند،بازارهای سنتی ایران در امتداد شهرها و روستاهای مسیر نیز آماده ارایه اصیل ترین صنایع دستی و سایر تولیدات محلی هستند.

او اعلام کرد: ما  تمهیداتی برای صدور ویزا  در فرودگاهها در نظر گرفته ایم که از دو هفته به چهار هفته افزایش پیدا کند و تا یکماه هم تمدید شود، همچنین اقدامات اولیه برای صدور ویزای الکترونیک آغاز شده است.

سلطانی فر به سرمایه گذاری در بخش زیرساخت های گردشگری همچون مراکز اقامتی،کمپینگ،بوم گردی و … اشاره کرد و گفت: تعداد زیادی هتل با درجه های مختلف در حال ساخت هستند.

او در انتها شرکت کنندگان پنجمین اجلاس وزرای گردشگری عضو پروژه راه ابریشم سازمان جهانی جهانگردی را به دیدار از غرفه ایران در نمایشگاه گردشگری برلین دعوت و عنوان کرد: تجربه جدیدی خواهد بود که می تواند با دیدار از کشور من تکمیل شود، بخشی از جاذبه های سرزمین پارس  در غرفه ایران را به عنوان مشتی از خروار بدانید.

‘گفتنی است؛پنجمین اجلاس وزرای گردشگری عضو پروژه راه ابریشم سازمان جهانی جهانگردی روز چهارشنبه ۱۳ اسفند مصادف با ۴ مارچ ۲۰۱۵ به ریاست دکتر طالب ریفاعی دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی در حاشیه چهل و نهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری برلین(ITB) برگزار شد

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …