در استان زنجان برگزار می شود؛ جشنواره ملی آش ایرانی و طرح مفرح گذر نوروز

جلسه کارگروه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری زنجان با موضوعیت زمان برگزاری جشنواره ملی آش ایرانی و اجرای طرح مفرح گذر نوروز از سوی  معاونت شهرسازی شهرداری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان؛ ابتدای نشست  گزارشی از برنامه های پیش بینی شده همچون رسیدگی به خیابانها و سرویسهای بهداشتی و فضای سبز سطح شهر، ساخت المان های نوروزی از قبیل: ماشین سفر، دارقالی، آدمک های نوروزی، گلاب پاش و سنبل نوروزی و …. در نقاط مختلف شهر به مناسبت فرارسیدن ایام عید و استقبال از مسافران نوروزی توسط کارشناس شهرداری ارائه شد.

پاکسازی عوارضی ها و نصب بنر خوش آمد گویی به هفت زبان زنده دنیا در ورودی های شهر در دستور کار برنامه های شهرداری قرار دارد.

در ادامه جلسه “سلطانی” معاون شهرسازی شهرداری ضمن ارائه طرح پیاده راه سبزه میدان تا میدان انقلاب با عنوان “دو قدم مانده بهار” توضیحاتی در مورد طرح مذکور داد و گفت: این طرح جهت احیاء هویت تاریخی و فرهنگی در تعاملات شهروندان مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.

“سلطانی” ادامه داد: بر این اساس طرحی پیشنهاد شد که ضمن آن در آستانه عید نوروز یک روز به عنوان گذر نوروز انتخاب شود و مردم را تشویق به انجام امور روزمره و خرید عید و…. بصورت پیاده محور در فضای قدیمی و تاریخی شهر کند.

وی اهداف کلی طرح را گامی به سوی ایجاد تعاملات اجتماعی با حضور پیاده مردم، احیاء هویت بافت تاریخی شهر و بازار زنجان به عنوان بستر تعاملات اجتماعی، آزمایش ارزیابی تغییرات احتمالی قابل انجام در طرح سبزه میدان، ترویج فرهنگ پیاده روی و احیای سنت های اصیل نوروزی بیان کرد و افزود: طرح “دو قدم مانده بهار” روز بیست و دوم اسفند در خیابان امام از تقاطع خیابان فردوسی تا میدان انقلاب اجرایی خواهد شد.

سلطانی” اضافه کرد: در این راستا باید یک سری اقدامات ترافیکی هم انجام شود.”

معاون فرهنگی شهرداری در ادامه گفت: روز جمعه همزمان با اجرا شدن طرح فعالیتهایی از قبیل استفاده از کالسکه، نقالی، تکم خوانی، عرضه خوراکیهای سنتی و تعبیه دوباره شیرهای آب در سبزه میدان بصورت نمادین پیش بینی شده است که اقدامات فرهنگی و استفاده از البسه سنتی و استقرار نیمکت در مسیر جهت استراحت شهروندان و باز بودن فروشگاهها و مغازه ها تکمیل کننده برنامه های پیش بینی شده می باشد.

وی در پایان گفت: اگر چنانچه این برنامه مورد استقبال عمومی قرار بگیرد و در هفته دوم عید نیز اجرا خواهد شد.

جشنواره ملی آش ایرانی

“یحیی رحمتی” مدیر کل سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان زنجان نیزگفت: طبق دستور استاندار زمان برگزاری جشنواره آش مورد بازنگری قرار گرفت.

وی خواستار ارایه گزارش زمانبندی جشنواره توسط کارشناس حوزه ی گردشگری شد.

“انصاری” استاندار زنجان نیز با اشاره به میزان بارندگی در فصل بهار و همزمانی فصل امتحانات دانش آموزان و دانشجویان، فصل بهار را زمان مناسبی برای برگزاری جشنواره آش ندانست و افزود: شهر ما به واسطه قرار گرفتن در منطقه نسبتا کوهستانی آب و هوای مطلوبی در فصول گرم سال دارد پس می توان جشنواره را در تابستان هم برگزار کرد.

“انصاری” ادامه داد: با در نظر گرفتن گروه هدف این جشنواره باید در ایام اوج سفر با کارکرد تبلیغاتی در استان برگزار شود.

وی  با در نظر گرفتن همزمانی ماه مبارک رمضان با تیر ماه بهترین زمان برگزاری جشنواره ملی آش ایرانی را دهه ی آخر خردادماه و دهه ی اول شهریور ماه اعلام کرد.

رویکرد بعدی پیشنهاد  بین المللی شدن این جشنواره بود که با محوریت کشورهای منطقه اکو مورد بررسی قرار گرفت.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اطلاعاتی پیرامون طرح بین المللی شدن جشنواره ملی آش ایرانی ارائه داد و افزود: در آخرین نشست منطقه ای اکو این موضوع مصوب و در قطعنامه پایانی نشست منتشر خواهد شد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …