ساماندهی و تجهیز باغ تاریخی فین طی 2 سال/تعهد به حفظ و نگهداری منظر فرهنگی تمدن سیلک

ساماندهی و تجهیز باغ تاریخی فین طی 2 سال/تعهد به حفظ و نگهداری منظر فرهنگی تمدن سیلک

مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های میراث جهانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از امضای تفاهم‌نامه بین این اداره کل و شهرداری کاشان خبر داد و گفت: ساماندهی، مرمت و تجهیز باغ تاریخی فین، باغ‌ها و محوطه‌های پیرامون آن طی 2 سال یکی از رئوس این تفاهم‌نامه است.

فرهاد عزیزی : این تفاهم‌نامه در تاریخ 23 فروردین سال جاری در شهر کاشان بین شهرداری کاشان و اداره کل دفتر امور پایگاه‌های میراث جهانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به امضا رسید.

وی با اشاره به اینکه این تفاهم‌نامه در راستای مدیریت همه‌جانبه و جهانی باغ تاریخی فین تهیه شده است، تصریح کرد: براساس تفاهم‌نامه‌ای که به امضاء رسیده، باغ تاریخی فین از این پس منطبق با شاخص‌های مرکز میراث جهانی ساماندهی، مرمت، نگهداری و مدیریت می‌شود.

مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های میراث‌جهانی ادامه داد: لزوم توجه به توسعه پایدار شهری، حفظ هویت فرهنگی و طبیعی و تاریخی شهر کاشان، حفظ و نگهداری منظر فرهنگی باغ تاریخی فین و تمدن سیلک از مواردی بود که در این تفاهم‌نامه مورد تاکید و تعهد طرفین قرار گرفت.

عزیزی یادآور شد: همچنین طرفین بر لزوم همکاری و تعامل سازنده با مردم، سازمان‌ها و نهادهای شهری و ملی مرتبط با مدیریت باغ تاریخی فین و حرایم آن و باغ‌ها و محوطه‌های پیرامون تاکید کردند.

وی از تعهد طرفین برای ساماندهی، مرمت و تجهیز باغ تاریخی فین و باغ‌ها و محوطه‌های پیرامون طی 2 سال خبر داد و افزود: اعتبار مورد تعهد اداره کل پایگاه‌های میراث جهانی ده میلیارد ریال تعیین شد که این مبلغ برای حفاظت، استحکام‌بخشی، مرمت، آسیب‌زدایی، تجهیز محیطی و ارتقای مبلمان شهری و پژوهش و شناسایی و معرفی ارزش‌های باغ تاریخی فین هزینه خواهد شد.

مدیرکل امور پایگاه‌های میراث جهانی یادآور شد: ایجاد فضای شهری مطلوب و تجهیز محیطی پیرامون باغ تاریخی فین در راستای تحقق اهداف گردشگری پایدار، ساماندهی باغ‌های پیرامون باغ تاریخی فین، ساماندهی ساخت و سازهای واقع در حریم و بیرون از حریم باغ تاریخی فین، ساماندهی شبکه معابر اطراف باغ تاریخی فین، کف‌فرش معابر اطراف باغ با اولویت پیاده راه کردن راه‌ها، مدیریت ترافیکی در ایام شلوغی و تامین پارکینگ مورد نظر گردشگران، ساماندهی و طراحی محیطی و ساماندهی بدنه و کاربری‌های خیابان امیرکبیر و نصب تابلوهای راهنما در سطح شهر و مبادی ورودی برای معرفی باغ تاریخی فین به عنوان اثر ثبت شده جهانی از جمله تعهدات شهرداری کاشان در این تفاهم‌نامه است.

عزیزی در پایان یادآور شد: این تفاهم‌نامه در راستای همفکری، مشارکت و هم‌افزایی برای توسعه پایدار، بهبود شرایط و ساماندهی محیطی اطراف باغ و تاثیرگذاری این بنای تاریخی و ثبت جهانی شده در زندگی مردم، بین شهرداری و سازمان میراث فرهنگی منعقد شد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …