احیاء بافت تاریخی یوش نیازمند ۶ میلیارد تومان اعتبار است

احیاء بافت تاریخی یوش نیازمند ۶ میلیارد تومان اعتبار است

بافت تاریخی یوش نیازمند اعتبار و بودجه است. آن‌هم بودجه‌ای ۶ میلیارد تومانی. بودجه‌ای که بتواند بافت روستا را سرو سامان دهد و از تخریب‌های جدی که به‌دلیل نبود مرمت و حفاظت صورت می‌گیرد جلوگیری کند.

گروه میراث‌فرهنگی ـ بافت یوش دارای محله‌ها، خانه‌ها و حمام‌ها و مساجد قدیمی و زیبایی است که هم‌اکنون به‌دلیل نبود رسیدگی‌های لازم در معرض خطر قرار گرفته‌اند. گفته‌ می‌شود حمام‌های تاریخی که در بافت یوش قرار گرفته‌اند یکی پس از دیگری تخریب می‌شوند و نهادهای شهری و متولیان میراث‌فرهنگی بدون آنکه کاری از پیش ببرند تنها نظاره‌گر این ماجرا هستند.

با این وجود «مهدی ایزدی» معاون میراث‌فرهنگی استان مازندران این بافت را به‌لحاظ تاریخی ارزشمند توصیف می‌کند و معتقد است که اداره میراث‌فرهنگی برنامه‌ و طرح‌های بسیاری برای حفاظت از این بافت در دستور کار دارد.

او می‌گوید: بافت تاریخی یوش دارای خانه‌ها، حمام‌ها و معابر زیبا و تاریخی است که هم‌اکنون در فهرست آثار ملی کشور به‌ ثبت رسیده است. با این وجود اعتبار و مشارکت نهادهای شهری مهمترین عامل جهت احیاء‌ و پایداری بافت تاریخی یوش به‌شمار می‌رود که هرچه سریعتر باید محقق شود.

ایزدی می‌گوید: درحال‌حاضر احیاء و ساماندهی بافت تاریخی یوش نیازمند 6 میلیارد تومان اعتبار است که تخصیص این رقم برای سازمان میراث‌فرهنگی دشوار است. بنابراین اگر قرار باشد بافت یوش احیاء شود اداره میراث‌فرهنگی نیازمند مساعدت و همکاری جدی بنیاد مسکن و مالکان و سرمایه‌گذاران خصوصی است.

او می‌افزاید: درحال‌حاضر  نقشه‌برداری، کف‌سازی و جداره‌سازی‌ها از خانه نیما تا خیابان اصلی که شامل کوچه دویست متری می‌شود انجام شده است اما مابقی بافت و ساماندهی و مرمت عمارت‌ و تک بناها نیازمند اعتبار 6 میلیارد تومانی است.

به‌اعتقاد ایزدی، هم‌اکنون تک‌بناهای روستای یوش که قدمت و ارزش آن‌ها همانند خانه‌ نیما یوشیج است به‌صورت متروکه درآمده‌اند که مرمت و احیاء این خانه‌ها بسیار ضروری است. در این خصوص لازم است تفاهم‌نامه‌ای میان میراث‌فرهنگی و بنیاد مسکن منعقد شود تا بخشی از این خانه‌ها با کمک بنیاد مسکن مرمت شود.

آنطور که معاون میراث‌فرهنگی مازندران می‌گوید: هم‌اکنون 650 اثر ثبت شده در استان مازندران وجود دارد که اداره میراث‌فرهنگی استان نمی‌تواند برای ساماندهی این آثار اعتبار و بودجه در نظر بگیرد. به‌همین دلیل مشارکت و همکاری دستگاه‌های شهری موضوعی است که هر چه سریعتر باید محقق شود.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …