خجسته: بناهای تاریخی ناموس ما هستند؛ از آنها دفاع خواهیم کرد

نماینده همدان موضوع تخریب بناهای تاریخی را پیگیری می کند؛

خجسته: بناهای تاریخی ناموس ما هستند؛ از آنها دفاع خواهیم کرد

 

نماینده همدان در مجلس می گوید در حال بررسی وضعیت آثار و بناهای تاریخی این استان است و با مسئولانی که به این موضوع بی توجهی می کنند برخورد خواهد کرد. او از میراث فرهنگی و بناهای تاریخی با عنوان «ناموس و سرمایه ملی» یاد می کند که باید از آن دفاع شود.

نماینده همدان در مجلس می گوید در حال بررسی وضعیت آثار و بناهای تاریخی این استان است و با مسئولانی که به این موضوع بی توجهی می کنند برخورد خواهد کرد. او از میراث فرهنگی و بناهای تاریخی با عنوان «ناموس و سرمایه ملی» یاد می کند که باید از آن دفاع شود.

چند روز پیش جمعی از هنرمندان و فعالان فرهنگی همدان در اعتراض به تخریب آثار تاریخی این استان به مجلس رفتند و با امیر خجسته، نماینده همدان و رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی دیدار کردند. فعالان و هنرمندان همدانی در این دیدار نگرانی هایشان را درباره بی توجهی به تخریب آثار تاریخی استان همدان بیان کردند.
امیر خجسته، نماینده همدان و رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس به حضور هنرمندان و فعالان میراث فرهنگی استان همدان در این کمیسیون اشاره می کند و می گوید: در همدان اتفاق هایی افتاده بود و تعدادی از هنرمندان و دلسوزان میراث فرهنگی و فرهنگ به این موضوع حساسیت هایی داشتند. در حال حاضر پیگیری خوبی در این باره در حال انجام است. دوستانی که در حال پیگیری موضوع هستند احساس می کنند بناهایی در همدان در حال تخریب است و باید از این موضوع جلوگیری شود.
او با اشاره به گفت و گوهایی که با مسئولان استانی داشته است، توضیح می دهد: من این موضوع را بررسی کردم، با استاندار محترم و مسئولان صحبت هایی انجام شد و خواستم این موضوع را با جدیدت پیگیری کنند و جلوی تخریب هر گونه بنای تاریخی در همدان گرفته شود. این بناها و آثار جز سرمایه ملی ما محسوب می شود و متعلق به نسل های آینده هستند. تخریب ها بناهای تاریخی قابل قبول نیست.
این نماینده همدان در ادامه به وضیفه کمیسیون ماده پنج در استان ها اشاره می کند و می گوید: کمیسیون های ماده پنج در استان ها باید از این موضوع مراقبت کنند و برای تخریب بناهای تاریخی مجوز ندهند. اگر مجوزهایی در این باره صادر می شود باید به شدت با آن برخورد شود. ما در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها بحثی را در دست بررسی داریم که از طریق شوراها و شهرداری ها و وزیر کشور هماهنگ هایی انجام شود تا کمیسیون ماده پنج برای تغییر کاربری فضاهای سبز و باغ ها و بناهای تاریخی دستور ندهند. بعضی اوقات دیده می شود به دلیل مشکلات تغییر کاربری هایی داده می شود، این تغییر کاربری برای فضای سبز و اماکن تاریخی خلاف است. ما به شدت در این موضوع برخورد می کنیم و برخورد خواهیم کرد.
او از هنرمندان و فعالان میراث فرهنگی همدان برای حساسیت هایشان تشکر می کند و می گیود: همانطور که در دفاع مقدس ما از خاک و ناموسمان دفاع کردیم، بناهای تاریخی هم ناموس ما و سرمایه ملی ما هستند و از آنها دفاع خواهیم کرد و به هر طریقی باید آنها را حفظ کنیم.
نماینده همدان در ادامه از فعالیت های مدیر کل میراث فرهنگی این استان در عید نوروز تشکر می کند، اما تاکید دارد که « از مسئولان میراث فرهنگی استان و از تمام مسئولان می خواهم که در عین حال که مسئولیتشان را انجام می دهند، نسبت به بناهای تاریخی حساسیت داشته باشند. گاهی این موضوع مطرح می شود که ما برای خرید برخی بناهای تاریخی مشکلاتی داریم، در این موارد می توانیم از راهکارهای استان هایی مثل یزد چه کارهایی انجام شده است. می شود شرایطی فراهم کنیم که از فضاها و ابنیه تاریخی به خوبی محافظت شود. من کسی را محکوم نمی کنم، اما داریم موضوع را بررسی می کنیم. من از همه مسئولان نظام در سطح ملی و استانی می خواهم مراقبت ویژه ای از آثار و بناهای تاریخی داشته باشند. از این موضوع به راحتی عبور نکنند و هر جا اتفاقی می افتد بطور قانونی با این موضوع برخورد کنند».
خجسته با اشاره به این که جذابت های تاریخی و گردشگری جایگجزین های مناسبی برای در آمد نفت و گاز هستند، توضیح می دهد: سرمایه هایی مثل نفت و گاز یک روز تمام خواهد شد، آنچه ماندگار است همین بناهای تاریخی و جذابیت های گردشگری هستند و روز به روز باید توسعه پیدا کنند. ما کشوری هستیم که می توانیم در دنیا حرف اول را بزنیم، اما جایگاه بسیار پایینی در دنیا داریم. در استانی مثل همدان با این قدمت تاریخی و حدود دو هزار جاذبه توریستی و 900 جاذبه توریستی ثبت شده، نمی توانیم جذابیت ایجاد کنیم. چرا؟ چون با این موضوع ضعیف برخورد کرده ایم. ما در آینده توانمان را برای حفظ بناهای تاریخی به کار خواهیم گرفت.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …