حراست از ریشه‌ها و هویت تمدنی باید جهادگونه و حماسی باشد

 حراست از ریشه‌ها و هویت تمدنی باید جهادگونه و حماسی باشد

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به اینکه ریشه فرهنگ، میراث فرهنگی است، گفت: باید از این ریشه‌ها و هویت تمدنی و تاریخی به صورت جهادگونه و حماسی دفاع و حراست کنیم.

به گزارش مرکز روابط عمومی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری،  مراسم گرامیداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی بعداز ظهر امروز(جمعه) با حضور مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، احمد مسجدجامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران، معاونان و مدیران سازمان میراث‌فرهنگی و جمعی از مدیران شهری و علاقه‌مندان به میراث‌فرهنگی، پس از بازدید از خانه سپهدار تنکابنی در موزه نقاشی پشت شیشه ادامه پیدا کرد.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی در این مراسم با اشاره به اینکه میراث‌فرهنگی ریشه فرهنگ کشور است، افزود: اگر اصلاح امور جامعه و توسعه کشور را در اصلاح فرهنگی می‌دانیم ریشه این فرهنگ، میراث فرهنگی است.

معاون رئیس‌جمهور تصریح کرد: باید از این ریشه‌ها و هویت تمدنی و تاریخی به صورت جهادگونه و حماسی دفاع و حراست کنیم.

سلطانی‌فر در ادامه به وجود 1 میلیون بنا، محوطه و مکان تاریخی در کشور اشاره کرد و گفت: حفظ  این تعداد آثار تاریخی در کشور نیازمند عزم و اراده ملی است،  همه دستگاه‌های اجرایی باید نسبت به این مواریث فرهنگی احساس وظیفه کنند و برای حفظ آنها منابع و امکانات خود را به کار بگیرند.

وی تصریح کرد: این تعداد بنای تاریخی کشور در مقایسه با اقداماتی که انجام شده، مبین این نکته است که اگر منابع ما 10 یا 20 برابر امکانات موجود باشد، پاسخگوی 1 درصد از نیازهای ما برای انجام وظایف قانونی سازمان میراث فرهنگی یعنی حفاظت از آثار تاریخی نخواهد بود.

معاون رئیس‌جمهور یادآور شد: اقداماتی که در راستای حفاظت از آثار تاریخی انجام می‌شود بدون مشارکت گسترده مردم به هیچ‌وجه موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با تاکید بر مشارکت دستگاه‌های اجرایی در روند حفاظت و بازسازی بناهای تاریخی، افزود: علاوه بر مردم، دستگاه‌های اجرایی، استانداری، فرمانداری و شهرداری‌ها می‌توانند نقش موثری در احیا، بازسازی و حفاظت از آثار تاریخی داشته باشند.

سلطانی‌فر با اشاره به اهتمام ویژه شورای اسلامی شهر تهران به موضوع حفاظت از بناهای تاریخی طی چند سال گذشته، افزود: شورای اسلامی شهر تهران در بحث تملک اماکن و بناهای تاریخی نقش بسیار موثری داشته که ادامه این روند در حفاظت از مواریث فرهنگی و احیا و بازسازی این بناها توسط سازمان میراث فرهنگی خطر نابودی آثار را از بین می‌برد.

معاون رئیس‌جمهور گفت: اگرچه امکانات محدود است و راهی طولانی پیش روی ماست اما می‌توانیم با برنامه‌ریزی و توزیع مناسب منابع در سال جدید شاهد اتفاقات خوبی در حوزه میراث‌فرهنگی باشیم.

گفتنی است، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در حاشیه این مراسم از خانه تاریخی سپهدار تنکابنی در خیابان ظهیرالاسلام بازدید کرد و با چند تن از کارشناسان حوزه میراث فرهنگی به گفتگو پرداخت.

معاون رئیس‌جمهور همچنین امروز همزمان با روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی از آثار نفیس موزه نقاشی پشت شیشه بازدید کرد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …