3 میلیارد اعتبار برای احیاء ساختمان کلاه فرنگی

IMAGE635335054943840668
رییس شورای شهر تهران اعلام کرد:

3 میلیارد اعتبار برای احیاء ساختمان کلاه فرنگی

رییس شورای شهر تهران با حضور در برنامه روز جهانی بناها و محوطه ها به راه اندازی موزه مخابرات و مرمت عمارت کلاه فرنگی اشاره کرد او اعلام کرد درحال حاضر با پیگیری‌های شورای شهر تهران 3 میلیارد اعتبار برای احیاء ساختمان کلاه فرنگی در نظر گرفته شد.

رییس شورای شهر تهران درحالی تعامل دستگاه ها و نهادهای شهری را با سازمان میراث فرهنگی ضروری دانست که به گفته او نتیجه تعامل دستگاه ها با میراث فرهنگی سبب شد تا بناهای چون موزه مخابرات و عمارت کلاه فرنگی که  در معرض ویرانی و تخریب قرار گرفته بودند مرمت و احیاء شوند.

احمد مسجد جامعی رییس شورای شهر تهران نیز که در اواسط برگزاری این مراسم به خانه شقاقی (موزه نقاشی پشت شیشه) آمده بود با اشاره به بازدیدش از بنای کلاه فرنگی در پادگان عشرت آباد که در سال 57 در اختیار نیروهای مردمی قرار گرفت و یکی از بناهای داخلی این پادگان سابقه میراثی هم دارد گفت: سندی را بین دوستان شهرداری و شورای شهر و میراث فرهنگی و سپاه پاسداران و بسیج وجود دارد که هم اکنون این بنا را در اختیار دارند.

مسجد جامعی گفت: این بنای تاریخی که در آستانه متلاشی شدن بود نیاز داشت که در ابتدا مرمت شود و کاربری فضا و محوطه  آن توسط میراث فرهنگی تعریف شود و در اختیار عموم قرار بگیرد.

مسجد جامعی گفت: تقسییم وظایف انجام گرفت و اعتبار آن مشخص شد که امیدواریم این موضوع که از دستاوردهای تهرانگردی دوره پیش در این منطقه  بود به سرانجام برسد.

او راه اندازی موزه مخابرات را نیز از دیگر دستاوردهای تهران گردی خود خواند و گفت: در دیدار با مقام معظم رهبری صحبت های ایشان به سه یا چهار سیاست بودجه ای اشاره شد و ردیف متمرکزی در اختیار دکتر کامروا در سازمان زیباسازی قرار گرفت که رویکرد آن تهرانگردی است.

رییس شورای شهر تهران تاکید کرد: ردیف های مستقل نیز برای برخی پروژه ها قرار گرفت که 3 میلیارد تومان برای ساختمان کلاه فرنگی در نظر گرفته شد. یک ردیف هم در اختیار معاونت شهرساززی قرار گرفت و یک ردیف هم برای فضاهای فرهنگی و تاریخی در نظر گرفته شد و در شورای شهر این دوره چهار ردیف را برای توجه جدی به سیما و منظر شهر قرار دادیم.

او گفت: ما نمی توانیم تمام بناهای تاریخی ررا تملک کنیم. مسجد جامعی با اشاره به سخنان رییس سازمان میراث فرهنگی در مورد یک میلیون اثر تاریخی در کشور گفت: تهران بیش از یک میلیون بنای تاریخی دارد و بخشی از ان یک تاریخ 7 هزار ساله و بخشی نیز تاریخ 3 هزار ساله دارد بنابراین حفاظت از این تعداد آثار تاریخی نیاز به تدوین قانون ویژه برای تملک آثار تاریخی است.

به گفته او، در برنامه چهارم بندهایی را گذاشته بودیم و دولت موظف به حمایت هایی شده بود و باید وام هایی پرداخت می کرد تا صاحبان آثار گرفتار عدم النفع نشوند. درحال حاضر بخشی از خانه پروین تملک شده و و بخشی دیگر را پول در اختیار مالک گذاشتیم تا خانه را نگهداری کند. اتفاقی که در باغ مستوفی افتاد و نتیجه بخش بود.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …