نماینده مبارکه: منتظر پاسخ وزارت اطلاعات درباره دفن ریچارد فرای هستیم

علی ایرانیپور نماینده مبارکه اصفهان : به جریان دفن ریچارد فرای در اصفهان اشاره می کند و می گوید: درباره موضوع دفن آقای فرای مباحث مختلفی مطرح است که باید در بدو بحث بررسی شود. بخشی مباحث مربوط به این که ایشان به عنوان یک محقق و شرق شناس شناخته می شوند. بحث دوم موضوعاتی است که به منافع ملی ما مربوط می شود که با توجه به مباحثی که در رابطه با جاسوسی بیان شده است، این موضوع در راستای منافع ملی ما نیست.
او در ادامه تصریح می کند: این موضوع باعث شده است که بخشی از نمایندگان این نظرشان این باشد که که باید موضوع فرهنگی مد نظر قرار بگیرد، اما بخش دیگری از نمایندگان اعتقاد داریم که موضوعات تاریخی و فرهنگی تحت الشعاع منافع ملی و مصالح کشور قرار می گیرد. من خودم جز افرادی بودم که مخالف دفن آقای فرای در ایران هستم.
نماینده مبارکه در اظهاراتش به موضوع ویزا ندادن آمریکا به نماینده جدید ایران در سازمان ملل اشاره می کند و می گوید: در حال حاضر با وجود همه قوانین و پروتوکل ها به نماینده ایران ویزا داده نمی شود. آنها منافع ملی شان را بر مسائل سیاسی برتر می دانند. حالا ما در جریان دفن فرای عکس این موضوع را مشاهده می کنیم. اسناد و مدارکی بر علیه فردی وجود دارد که تحقیقاتی درباره ایران داشته است و این موضوع بسیار ناخوشایند است. به همین دلیل من معتقدم که به نفع کشور و منافع ملی ما نیست که برای دفن چنین افرادی در داخل کشور پافشاری کنیم.
این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که چرا پیش از این بحث جاسوسی ریچارد فرای مطرح نبود و الان چنین بحث هایی مطرح شده است، چنین پاسخ می دهد: شاید در آن زمان اینقدر ابعاد موضوع مشخص نشده بود و اینقدر حساسیت روی این بحث وجود نداشت.
ایرانپور در پاسخ به این سوال که آیا ربط دادن موضوعی فرهنگی به مسائل کاملاً سیاسی درست است؟ تصریح می کند: اگر از منظر منافع ملی به موضوع نگاه کنیم، من فکر می کنم موضوعات فرهنگی و تاریخی تحت الشعاع موضوعات منافع ملی قرار می گیرد. من معتقدم چنین تصمیم گیری درست است، به این دلیل که الان بر اساس اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا و خانواده آقای فرای الان مشخص شده است که فرای اطلاعاتی را از ایران به آمریکا انتقال داده اند.
او در پاسخ به این سوال که «چرا وزارت اطلاعات پیش از این درباره ریچارد فرای اعلام نظر نکرده بود و آیا نمایندگان اصفهان در این باره با وزارت اطلاعات مکاتبه داشته اند یا نه»، چنین پاسخ می دهد: من مطمئن هستم که وزارت اطلاعات در این زمینه پاسخ خواهد داد. ما موضوع را دنبال خواهیم کرد و منتظر هستیم وزارت اطلاعات در این زمینه پاسخگو باشد.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …