در شهر نیمورمحلات؛ آیین سنتی بیل‌گردانی برگزار شد

ImageHandler.ashx

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری استان مرکزی اظهار داشت: آیین سنتی بیل‌ گردانی 29 فروردین ماه در شهر نیم‌ور محلات با حضور اقشار مختلف مردم ومسئولین وگروههای آیینی سنتی  برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی استان مرکزی سید محسن رحمتی گفت: جشن بيل گرداني به عنوان نمادي از تلاش و همدلي همه ساله در آستانه فصل آبياري مزارع با حضور خود جوش گروههاي مختلف مردم ريشه در فرهنگ آب و آبياري و نمادي براي نشان‌دادن زور و پهلواني بوده‌ و به اعتقاد مردم منطقه نيم‌ور اين بازي آييني، به بركت و زيادي آب كمك مي‌كند.

وی افزود : در شهر نیم‌ور، کشاورزان در آغاز فصل زراعت بهاره در تشکلی از پیش سازمان داده شده بر حسب میزان زمین به تامین نیروی انسانی برای لایروبی شاه جوی یا نهر بزرگ نیم‌ور که از محل سد انحرافی باستانی نیم‌ور از رودخانه انار بار (قمرود) جدا شده است، اقدام می‌کنند.

رحمتی در ادامه خاطر نشان کرد : داستان اين مراسم بدينگونه است که تعداد 50 نفر از کشاورزان و ميرآبهاي شهر اوايل هر سال جوي ها، نهرها و کانالهاي آورنده آب به شهر که در فصل پاييز و زمستان مملو از گل و لاي و گياهان مي شده مسير 18کيلومتري را در کاري دسته جمعي و طاقت فرسا طي يک ماه از 15 اسفند تا 15 فروردين تميز مي کردند. پس از اتمام مردم به استقبال آنها مي آمدند و مراسم جشني را با نيت شکر گذاري از برکات نازل شده و قدرداني از اين کار ارزشمند ترتيب مي دادند سپس پهلوانان شهر 7 بيل اسپار را بصورت 4 بيل در دست راست و 3بيل در دست چپ بسته به توان هر شخص از 5 تا 30 دور بالاي سر مي چرخاندند و در پايان برگزيده بعنوان پهلوان شهر انتخاب مي شد سپس ميرآب و مسئولان گروه گزارش کار را به والي منطقه مي دادو پاداش هم دريافت مي کرد.

وي اضافه نمود : اين آيين امسال هم با حضور 20 نفر برگزار شد که در ابتداي آن پيشکسوتان اين رشته به اجراي اين آيين پرداخته و پس از آن، شرکت کنندگان مسابقه را آغاز کردند و سه نفر برتر با انتخاب هيئت 5 نفره داوران که از پيشکسوتان اين آيين هستند انتخاب و معرفي شدند.

در پايان اين مراسم سنتي جايزه نفر اول يک رأس گوسفند، نفر دوم مبلغ چهار ميليون ريال و نفر سوم دو ميليون ريال اعلام شد. همچنين از يکي از پيشکسوتان مراسم بيل گرداني شهر نيم ور با اهدا لوح تلاش و هديه، توسط اداره کل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان تقدير به عمل آمد.

جشن بيل گرداني از جمله ورزشهاي بومي محلي استان مرکزي است که در تاريخ بيستم دي ماه سال 1389 در فهرست آثار معنوي کشور به ثبت ملي رسيد.

Check Also

برگزاری رالی تور گردشگری تهران- شمال

کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی با همکاری انجمن موتورسواری و اتومبیل‌رانی ورزش کارگری، رالی تور تفریحی، …