عملیات مرمت و استحکام بخشی مجموعه تاریخی و جهانی تخت سلیمان تکاب امسال آغاز می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی:

با برنامه ریزی های صورت گرفته برای امسال پیش بینی شده روند مرمت و استحکام بخشی ایوان غربی مجموعه تخت سلیمان که یکی از بخشهای مهم این اثر تاریخی و باستانی به شمار می رود انجام شود.

وی گفت: متاسفانه در سالهای گذشته به خاطر تغییرات متعدد مدیریتی در سازمان و مجموعه جهانی تخت سلیمان، برنامه ریزی بلندمدتی که بتواند در خصوص اقدامات حفاظتی و مرمتی در این مجموعه به نتیجه برسد صورت نگرفته است.

عباس زاده از میراث جهانی تخت سلیمان به عنوان یک هویت سه هزار ساله در تاریخ نام برد و افزود: این مجموعه منحصربه فرد به لحاظ ارزشهای متعدد تاریخی، فرهنگی و مذهبی که دارد نشان از هویت سه هزار ساله معماری ایرانی – اسلامی این مرز و بوم است.

وی افزود: با توجه به اینکه بقایای معماری آثار موجود در مجموعه تخت سلیمان مربوط به هزاره اول قبل از میلاد تا دوره های اسلامی بوده و اهمیتی که این مجموعه به لحاظ تاریخی و فرهنگی در سطح جهانی داراست، باید همه ساله مورد پایش، بررسی، مرمت و استحکام بخشی قرار گیرد.

عباس زاده اظهار کرد: همه ساله اقدامات متعددی در راستای حفاظت و مرمت از این مجموعه صورت می گیرد که بخش عمده ای از این فعالیتها مربوط به مطالعات میدانی، کاوشهای باستان شناسی، تهیه طرح های مرمتی – حفاظتی و ارائه خدمات به گردشگران می باشد.

وی در ادامه با بیان این مطلب که اقدامات حفاظتی و مرمتی، کاری تخصصی بوده و مراحل مختلفی دارد، اظهار کرد: دستیابی به بیشترین استحکام بخشی با حداقل میزان دخالت در آثار تاریخی از اصول مهم در مباحث مرمتی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: اولین گام در خصوص مرمت یک بنای تاریخی بحث مقام سازی و رفع خطر است که داربست های موجود در ایوان تخت سلیمان نیز حاکی از این موضوع می باشد.

عباس زاده گفت: با توجه به اینکه مدیریت مجموعه تخت سلیمان با هماهنگی امور پایگاههای میراث جهانی در کشور و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان صورت می گیرد اظهار امیدواری کرد با رایزنی های صورت گرفته بزودی با بکارگیری مدیری متخصص و کاردان در سال جاری، مسائل و مشکلات فراروی این مجموعه برطرف شده و برنامه ریزی های دقیق تری در راستای حفاظت و مرمت بهتر این مجموعه صورت گیرد.

مجموعه میراث فرهنگی تخت سلیمان در 42 کیلومتری شهرستان تکاب واقع شده و به عنوان چهارمین اثر ملی کشور در فهرست جهانی آثار یونسکو به ثبت رسیده است.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …