دیلمان، نغمه خوش موسیقی گیلان

ییلاقات دو استان گیلان و مازندران از زیباترین مناطق کوهستانی و جنگلی کشور هستند، اما بدون شک ییلاق‌های شرق گیلان از نظر آب و هوا، چشم اندازهای بدیع و آرامش طبیعت منحصر بفرد هستند.

در این مطلب تلاش می شود دو شهر ییلاقی معروف استان گیلان در شکلی مختصر، اما مفید معرفی شوند.

سیاهکل:

شهری جلگه‌ای در 15 کیلومتری لاهیجان است که از شمال و شمال‌شرق به لاهیجان، از شرق به لنگرود، جنوب شرق به املش و رودسر، جنوب‌غربی رودبار و از غرب به رشت می‌رسد.

دارای آب و هوایی بسیار معتدل و خوش است که هر چه از جلگه به سمت کوهستان پیش برویم خنک‌تر می‌شود.

از میان شهر رودخانه کوچک جوب که شعبه ای از رودخانه شیم رود است می‌گذرد.

سیاهکل دو بخش دارد: مرکزی و دیلمان.

عمده شهرت سیاهکل بخاطر چشم اندازهای بینظیر و بکر آن است؛ ییلاقات زیبا، آب و هوای عالی، معماری جالب خانه‌های لته پوش در کنار روحیه خونگرم و مهمان نواز مردم محلی صد چندان بر لطف سفر به منطقه می‌افزاید.

شاید زیباترین منظره ای که در سفر به سیاهکل مشاهده می‌کنید، قله پر برف درفک است که از میان جنگل های سبز سربرآورده است.

سیاهکل از نظر تاریخی هم شهرستان مهمی است چرا که به تنهایی خاستگاه دو سلسله مهم و تاثیرگذار در تاریخ ایران است. هم دیلمیان و هم آل بویه از این منطقه برخاسته‌اند.

یکی دیگز از جاذبه های دیدنی سیاهکل، زنان و مردانی است که هنوز کمابیش به لباس سننتی گیلانی وفادارند و حداقل در مراسم و مناسبت ها آن ها را به تن می کنند. لباس های رنگینی که با نوار و سکه نزیین شده و در سیاهکل و دیلمان و ماسال مورد استفاده قرار می گیرد.

جاده آسفالته ای از دل جنگل، سیاهکل را به ییلاقات کوهستانی و جنگلی می رساند و دیگری از رودبار . رستم آبادو لوشان، دیلمان و سیاهکل را به بزرگراه رشت- قزین متصل می کند.

در سفر به سیاهکل بازدید از پنجشنبه بازار را از دست ندهید.

آبشار لونک:

در22 کیلومتری جنوب سیاهکل در سمت راست جاده ای که به دیلمان می رسد، آبشار زیبای لونک در میان درختان سرسبز جنگل قرار دارد.

منطقه باستانی قلعه کوتی:

کوتی در زبان دیلمی به معنی تپه است. از انجا که اکثر روستاهای ناحیه دیلمان و سیاهکل به شکل قلعه و روی تپه ساخته شده اند،این منطقه به این نام شناخته می شود. تعدادی از این قلعه ها که هنوز برپا مانده عبارتند از: کافرکول در نزدیکی روستای سیاسر، قلعه کوتی میکال در نزدیکی روستای میکال و کافر قلعه در روستای عین شیخ دیلمان.

تی تی کاروانسرا:

این کاروانسرا که با سنگ های رودخانه ای و آجر و با ملاط گچ و ساروج ساخته شده است، در 15 کیلومتری جاده سیاهکل به دیلمان ساخته شده و بعنوان اقامتگاهی برای کاروان هایی بوده که از سیاهکل و دیلمان به طالقان می رفته اند.

تی تی در زبان دیلمی به معنی شکوفه است و بانی این ساختمان تی تی خانم، از زنان منسوب به خاندان صفوی بوده است.

قلعه گرماور:

در فاصله ای کوتاه از روستای گرماور این قلعه پیش از اسلام قرار گرفته است. این بنا که در 60 کیلومتری سیاهکل روی صخره ای سنگی و بلند ساخته شده، به احتمال زیاد در اصل برجی دیده بانی بوده است.

از دیگر دیدنی های سیاهکل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

امامزاده سید صالح، سید ابراهیم و سید اسماعیل، بقعه امامزاده تورار، قلعه کوتول شاه، منطقه نمونه گردشگری ابی نام، منطقه باستانی کوه پس و حسنی محله، غار اسپهدان و غار لوعلی یا زاگام.

دیلمان:

دیلمان، زیباترین ییلاق شرق گیلان، یکی از بکر ترین و دست نیافتنی ترین گوشه های خطه سرسبز گیلان است. آب و هوای آن سرد و کوهستانی است و به چشمه های فراوان و چشم اند ازهای سبز و قله های پربرفش مشهور است.

دیلمان از دو بخش پیرکوه  و دیلمان تشکیل شده که از شمال به رشته کوه البرز و از شرق به قله درفک منتهی می شود.

از نظر تاریخ سکونت، دیلمان یکی از قدیمی ترین سکونتگاه های بشر در ایران به شمار می آید، بطوریکه آثار زندگی غارنشینی و ابزار و ظروف مسی و مفرغی و سفالی نشان می دهد که از 2000 یال پیش از میلاد مسیح در این منطقه زندگی وجود داشته است.

درفک

کوه درفک:

در غرب دیلمان واقع است و از نظر غارنوردی و کوهنوردی دارای خصوصیت های منحصربفردی است.

دو غار معروف در این کوه هستند که یکی از آنها به قندیل های یخی و دیگری به اشکالی که شبیه انسان ها و حیوانات سنگ شده هستند شهرت دارند.

حمام تاریخی دیلمان:

این حمام، معروف به حمام میر بلوک، بنایی قاجاری است.

سفر به این منطقه عموما به قصد تفریح در ییلاق است و عمدتا بیشتر از دو سه روز طول نمی کشد.

اگر به یکی از شهرهای بزرگ اطراف مثل رشت یا لاهیجان سفر کرده باشید هم می توانید با یکی دو ساعت رانندگی به این ییلاق برسید و پس از گذراندن روز دوباره به محل اقامت تان برگردید.

Check Also

سفری به یک روستای بهشتی در گیلان

با سفر به روستای بهشتی «ارده»، قطعا وارد یکی از سرزمین‌های رویایی و خیالی می‌شوید …