گلستان سعدی زیباترین اثر فارسی در زمینه مسایل اجتماعی و اخلاقی است

ImageHandler.ashx

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری یکشنبه شب در آیین ویژه بزرگداشت یادروز سعدی در جوار آرامگاه این شاعر بلند آوازه با بیان این مطلب گفت: گلستان سعدی، تصویری از دنیای واقعیت هاست که ماهرانه نگارگری شده و بوستان سعدی نیز زاده خیال و جهان آرمانی و مطلوب اوست که آکنده از نیکی و پاکی و ایمان و صفاست.

به گزارش مرکز روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری معاون رییس جمهور افزود : در این کتاب ، حقیقت و معنی انسان آن گونه که باید باشد، ماهرانه نگارگری شده و زشتی ها و زیبایی های موجود در جوامع عصر نویسنده و تناقضات و تضادهایی که در جهان بینی و طرز تفکر و دلبستگی های طبقات و افراد مختلف وجود دارد موشکافانه تحلیل و تفسیر گردیده و در قالب داستان هایی دلکش و مزین به آیات قرآنی و احادیث نبوی همراه با اشعار فارسی و عربی در نهایت بلاغت و شیوایی به گونه ای مدون شده که مدینه فاضله را به خوبی به انسان معرفی می‌کند.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با بیان اینکه تجلیل از سعدی ، تجلیل از اخلاق، حکمت و معرفت است، تصریح کرد: سعدی نه تنها شاعر و نویسنده توانا و کم نظیر است بلکه فرزانه ای خردمند در علوم دینی، اخلاقی، حکمت عملی وعرفان، سیاست و شناخت اجتماع است و آثار سعدی بهترین گواه این موضوع است.

وی گفت: سعدی از تمام اطلاعات وسیع و متنوع در بیان مواعظ و نگارش داستان ها و تمثیل های آموزنده و سرودن غزلیات پرشور و مثنوی ها استفاده کرده و آنها را به زبانی ساده، شیرین و قابل استفاده برای همگان بیان کرده است.

سلطانی فر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حفظ و احیای بناها و آثار تاریخی در کشور افتخار بزرگی برای میراث فرهنگی است ادامه داد: تلاش می کنیم با تکمیل مجتمع فرهنگی و مرکز سعدی شناسی در جوار آرامگاه این شاعر بزرگ، اندکی از دین خود را به این شاعر بزرگ و مردم شیراز ادا کنیم.

گفتنی است ابومحمد مُصلِح الدین بن عَبدُالله نامور به سعدی شیرازی و مشرف الدین (۵۸۵ یا ۶۰۶ – ۶۹۱ هجری قمری، برابر با: ۵۶۸ یا ۵۸۸ – ۶۷۱ هجری شمسی) شاعر و نویسنده ی پارسی گوی کشورمان است. آوازه ی او بیشتر به خاطر نظم و نثر آهنگین، گیرا و قوی اوست. جایگاهش نزد اهل ادب تا بدان جاست که به وی لقب استاد سخن و شیخ اجل داده اند. آثار معروفش کتاب گلستان در نثر و بوستان در بحر متقارب و نیز غزلیات و دیوان اشعار اوست که به این سه اثر کلیات سعدی می گویند و گفتنی است در این آیین از دفتر هفدهم سعدی رونمایی شد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …