کارگروه ثبت جهانی شوش در استانداری خوزستان تشکیل شد

IMAGE635338621117615719

اولین کارگروه ثبت جهانی شوش به‌دنبال تکمیل پرونده شوش و تایید نهایی ارزیابان داخلی در استانداری خوزستان انجام شد. این نشست که با حضور تمامی مسئولان استان در استانداری خوزستان برگزار شد آمادگی و اخذ تمهیدات مناسب برای ورود کارشناسان یونسکو پیش‌بینی شد.

پرونده ثبت جهانی شوش بالاخره پس از تکمیل و تایید نهایی ارزیابان داخلی به انتظار آخرین نظر کارشناسان یونسکو نشست. صبح امروز در استانداری خوزستان جلسه‌ای به منظور آمادگی و اخذ تمهیدات مناسب جهت ورود کارشناسان یونسکو برگزار شد. این جلسه با حضور معاونت عمرانی استاندار، مدیر کل میراث‌فرهنگی، نمایندگان مخابرات، شرکت توزیع برق، آموزش و پرورش، راه و شهرسازی، حمل‌ونقل پایانه‌ها، اوقاف، منابع‌ طبیعی، سازمان زیباسازی، فرماندار شوش و شهرداران شوشتر؛ دزفول، شوشو و نمایندگان تشکل‌های استان.برگزار شد.

«مجتبی‌گهستونی» فعال میراث‌فرهنگی و دبیر انجمن تاریانا با اشاره به تلاش ایران برای ثبت جهانی آثار و محوطه‌های تاریخی کشور در فهرست آثار جهانی گفت: پس از تکمیل نهایی پرونده شوش از سوی ارزیابان داخلی، پرونده ثبت جهانی شوش در انتظار نظر نهایی کارشناسان یونسکو است. این درحالی است که خردادماه کارشناسان یونسکو با سفر به شوش وضعیت محوطه‌های تاریخی شوش را مورد بررسی قرار می‌دهند.
دراین خصوص اما ارسطو زاده مدیر پایگاه شوش گزارش کاملی از روند مرمت‌های انجام شده و رفع مداخلات توضیحاتی را در این نشست ارائه کرد. این درحالی است ک هافشین حیدری،مدیر کل میراث‌فرهنگی خوزستان از سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی شهرستان درخواست کرد که مجموعه مداخلات موجود در عرصه و حریم آثار تاریخی را به‌سرعت رفع کنند.
به‌گفته گهستونی، با اینکه پیشتر برخی از مسئولان حاضر دراین جلسه توافقات و همکاری‌های خود را برای ثبت جهانی شوش اعلام کرده بودند اما به‌طور مجدد اقدامات خود را در خصوص رفع مداخلات مطرح و آمادگی ارگان خود را برای انجام مابقی تعهدات اعلام کردند.
چنانچه به‌دستور معاونت عمرانی استاندار، کارگروه ثبت جهانی شوش به‌دبیری مدیر کل میراث‌فرهنگی استان خوزستان تشکیل شد تا زمان حضور کارشناسان یونسکو در شوش، هفته‌ای یکبار کارگروه جلسه تشکیل دهد و اقدامات صورت گرفته را به اطلاع استاندار برساند.
همچنین در این نشست نجاتی فرماندار شوش در این نشست بر اهمیت شوش به‌عنوان یکی از شهرهای زنده دنیا تاکید کرد و آثار و محوطه‌ّای تاریخی آن را فرصتی بزرگ دانست.
او معتقد است، ثبت جهانی شوش می‌تواند با توجه به موقعیت جغرافیایی مسیر این شهر را به‌ دروازه‌های جهانی باز کند.
کارشناسان یونسکو طبق برنامه زمانبدی شده خردادماه امسال  وارد استان خوزستان و شهرستان شوش شده  و از میزان پیشرفت صورت گرفته در شوش بازدید می‌کنند. در این بازه زمانی انجمن‌های دوستدار میراث‌فرهنگی استان جلسات عمومی در سطح شهر با حضور مردم برگزار خواهند کرد و در این زمینه شهرداری، شورای شهر، آموزش و پرورش، شرکت توزیع برق بیشترین وظایف را به‌منظور رفع مداخلافت بر‌عهده دارند.
آنطور که گهستونی می‌گوید: هم‌اکنون وضعیت شوش نسبتا ایده‌ال است و مشکلات موجود با اعمال مدیریت شهری قرار است به‌سرعت مرتفع ‌شوند. این اتفاقات در حالی می‌افتد که به‌اعتقاد این فعال میراث‌فرهنگی،در دو ماه گذشته با انتصاب مدیریت شوش که پیش از این تجربه ثبت جهانی شوشتر را در پرونده خود داشته اقدامات بسیار شایسته‌ای در شوش صورت گرفته است.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …