کاخ مروارید به مجموعه ای فرهنگی تاریخی تبدیل خواهد شد

ImageHandler.ashx

 

با واگذاری حفاظت کاخ مروارید به میراث‌فرهنگی  استان البرز، سازمان میراث فرهنگی در نظر دارد  با احیاء و مرمت این اثر تاریخی فرهنگی یکی دیگر از شواهد حضور مردم جهت ایجاد انقلاب اسلامی را در معرض دید عموم قرار دهد.

محمد حسن طالبیان با ابراز خشنودی از تصمیم دادستان عمومی و انقلاب کرج در واگذاری این اثر به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز این پیروزی را دستاوردی ارزشمند بر شمرد که با تلاش ها و پیگیری های حقوقی و همراهی دوستداران میراث فرهنگی محقق شده است.

وی  گفت: مجموعه کاخ مروارید از جمله اموال دولتی و آثار تاریخی استان البرز است که بخشهایی از آن  به علت بی توجهی رو به خرابی است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاخ مروارید را ازجمله آثار معماری ارزنده ای برشمرد  که طی سالهای 47 – 1345 هجری شمسی در زمینی به وسعت 111 هکتار و با زیربنایی حدود 2500 متر مربع احداث شده است.

وی با اشاره به معماری منحصر به فرد این بنا افزود: معماری این اثر  که بخشی از تاریخ معماری مدرن را در خود جای داده است متاثر از شیوه تفکر “فرانک لوید رایت” پرآوازه ترین معمار آمریکایی در نخستین دهه های قرن اخیر است که از سوی یکی از شاگردان ایرانی‌اش  بنام عامری شکل گرفته است.

سازه اصلی و پلان کاخ به شکل سفره ماهی است که صدفی را در بر گرفته است. تمامی فضا های معماری در زیر سقفی با فرم حلزونی و با نور گیر های متعدد و به شکل دانه های مروارید اجرا شده است، در ضلع شمالی کاخ و در محوطه بیرونی دریاچه نیز به شکل باله های سفره ماهی طراحی و اجرا شده است.

به گفته طالبیان  پس از مرمت و نوسازی ساختمان کاخ و دکوراسیون داخلی آن، این مکان می تواند به عنوان یکی از گنجینه های با ارزش هنر و  معماری معاصر دنیا  مورد بازدید عموم مردم، بویژه کارشناسان وعلاقه مندان معماری، طراحان داخلی، و متخصصان سازه قرار گیرد .

شایان ذکر است، دادستان عمومی و انقلاب کرج مورخ 93/1/27 با ارسال نامه‌ای به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز، حفاظت و تصرف مجموعه فرهنگی تاریخی مروارید را به این اداره کل واگذار کرد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …