هفته گرافیک در خانه هنرمندان آغاز شد/ گرافیست مطرح آلمانی مهمان ایرانی‌ها

به گزارش ایرانگرد نیوز، مراسم افتتاحیه هفته گرافیک 93 هفتم اردیبهشت با حضور ‌علی مرادخانی‌‌ معاون هنری وزیر ارشاد، ‌مجید ملانوروزی‌‌ مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی، ‌مجید سرسنگی‌‌ مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و هنرمندانی مانند ‌بهرام کلهرنیا‌‌، ‌فیض آقاکیان‌‌،‌ ‌نورالدین زرین‌کلک‌‌،‌ ‌ابراهیم حقیقی‌‌، ‌عباس سارنج‌‌ و ‌قباد شیوا‌‌ در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

 
در ابتدای این مراسم، ‌فرزاد ادیبی‌‌ عضو هیئت مدیره انجمن طراحان گرافیک که اجرای این برنامه را نیز بر عهده داشت‌، با بیان اینکه روز 27 آوریل (هفت اردیبهشت) از سال 1995 روز جهانی طراحی گرافیک نام گرفته است، گفت: خوشحالم که امسال مانند سال‌های گذشته هفته گرافیک را جشن می‌گیریم و در این مراسم نیز مهمانانی مانند داود گنجه‌ای، نورالدین زرین‌کلک و علی مرادخانی در جمع ما هستند.

 
در ادامه ویدئو کلیپی از گرافیست‌های مشهدی پخش شد و سپس ‌علی رشیدی‌‌ رییس هیئت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک گفت: از سال 2012 روز طراحی گرافیک به روز طراحی ارتباطات تغییر نام داده است؛ به نظر من این تغییر نام بسیار مناسب بود چرا که این طراحان گرافیک هستند که کمک می‌کنند که کتابی دیده و خوانده شود یا کالایی به فروش برسد.

 
وی ادامه داد: انجمن ما بیش از 10 سال است که عضو ایکوگرادا است از آن زمان به بعد همزمان با روز طراحی گرافیک هفته طراحی گرافیک را جشن می‌گیریم. ایکوگرادا ارتباط تنگاتنگی با انجمن طراحان گرافیک دارد. چند سال پیش پیشنهاد راه‌اندازی جایزه را دادیم تا از پیشکسوتان این عرصه تجلیل شود که این طرح در ایکوگرادا با استقبال روبرو شد و در چند سال گذشته، جایزه ایکوگرادا به مرتضی ممیز و در سال دیگر به فرشید مثقالی از ایران رسید.

 
توجه ویژه به گرافیستان شهرستانی

 
رشیدی افزود: تصمیم داریم تا به گرافیستان شهرستانی توجه ویژه‌ای کنیم و همچنین تصمیم داریم که به زودی کمیته دانشجویی انجمن طراحان گرافیک را احیا کنیم تا جوانان را وارد عرصه کنیم چون معتقدیم آن‌ها نیروهای آینده‌ انجمن هستند. یکی دیگر از برنامه‌های ما راه‌اندازی سایت انجمن تا پایان ماه جاری است تا به این وسیله مرکز ارتباطی بین طراحان گرافیک فراهم شود.

 
وی در پایان سخنانش از سپردن دوسالانه گرافیک به انجمن طراحان گرافیک خبر داد و اظهار کرد: دوسالانه طراحی گرافیک بعد از چند سال به خانه خود برگشت و قرار است که در دی ماه سال جاری دوسالانه گرافیک توسط انجمن طراحان گرافیک برگزار شود. در این برنامه تصمیم داریم که علاوه بر تهران در پنج شهر دیگر نیز برنامه دوسالانه را برگزار کنیم.

 
در بخش دیگری از این مراسم ‌مهدی مهدیان‌‌ دبیر هفته گرافیک گفت: هفته گرافیگ از چهار بخش اصلی تشکیل شده است که یکی از بخش‌های آن نمایشگاه پوستر ‌«منفی 30‌‌» است که در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود. آیین نکوداشت و نمایش پوستر یکی از پیشکسوتان طراحی گرافیک نیز از برنامه‌های هفته گرافیک است. در این هفته جوایز چهارمین نشان اردیبهشت نیز اهدا خواهد شد.

 
به گفته وی، ‌قباد شیوا‌‌، ‌بیژن صیفوری‌‌، ‌مجید عباسی‌‌، ‌طاهره محبی تاوان‌‌ و ‌علیرضا مصطفی‌زاده‌‌ پوسترهای نسل نو طراحان گرافیک با عنوان ‌«منفی 30‌‌» را بر عهده داشتند.

 
وی افزود: برای شرکت در این نمایشگاه 2129 اثر از 27 استان به دبیرخانه ارسال شده است که از میان آنها 245 اثر به نمایشگاه‌ راه یافته است. از آن میان 187 اثر به بخش فرهنگی‌ و 58 مربوط به بخش اجتماعی است.

 
حضور طراح برجسته گرافیک آلمان در ایران

 
مهدیان یادآور شد: ‌فونس هیکمن‌‌، طراح برجسته‌ گرافیک آلمانی در هفته‌ گرافیک در ایران است. در این هفته نمایشگاهی از 60 اثر او برپا خواهد شد و او ساعت 17 روز پنجشنبه 11 اردیبهشت در سالن سینماتک موزه‌ هنرهای معاصر سخنرانی می‌کند.

 
در ادامه این مراسم ‌فرزاد ادیبی‌‌ از افزوده شدن اعضای افتخاری به انجمن طراحان گرافیک خبر داد.

 
او از ‌بهرام کلهرنیا‌‌، ‌نورالدین زرین کلک‌‌، ‌ابراهیم حقیقی‌‌ و ‌علی مرادخانی‌‌‌ خواست که به روی سن بیایند و سپس آنها عضویت افتخاری انجمن طراحی گرافیک را به ‌عباس سارنج‌‌ و ‌فیض آقاکیان‌‌ اهدا کردند.

 
‌علی مرادخانی‌‌ معاون هنری وزیر ارشاد نیز در سخنانی کوتاه گفت: سیاست ما در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که کارها را به انجمن‌ها بسپاریم. انجمن طراحان گرافیک از انجمن‌هایی است که به خوبی توانسته به خودش را اثبات کند. دولت تصمیم گرفته که تصدی‌گری در امور انجمن‌ها را به خودشان واگذار کنند و در جایی ورود کنند که بخواهد به انجمن کمک کند.

 
در ادامه، چهارمین نشان اردیبهشت توسط ‌امرالله فرهادی‌‌ و ‌قباد شیوا‌‌ در بخش ترجمه به ‌اشکان صانعی‌‌ و در پخش تالیف به ‌مسعود کلاه کج‌‌ اهدا شد.

 
در پایان این مراسم هنرمندان گرافیست در حیاط خانه هنرمندان ایران عکس یادگاری گرفتند تا افتتاح باشکوه هفته گرافیک 93 در قاب دوربین عکاسان ثبت شود.

 
نمایشگاه پوستر «‌منفی 30‌‌» تا 14 اردیبهشت از ساعت 14 تا 21 به نگارخانه‌های استاد ممیز، استاد میرمیران، پاییز و زمستان خانه هنرمندان ایران به نشانی خیابان آیت‌الله طالقانی، خیابان موسوی شمالی، باغ هنر دایر است.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …