آداب سفر کردن را یاد بگیرید

سفر هم برای خود آدابی دارد که باید رعایت کنید. قرار نیست همه چیز همیشه بر وفق مراد شما باشد. گاهی این شما هستید که باید کارهایی را انجام دهید و از انجام برخی فعل ها دست بردارید.

سفر هم برای خود آدابی دارد که باید رعایت کنید. قرار نیست همه چیز همیشه بر وفق مراد شما باشد. گاهی این شما هستید که باید کارهایی را انجام دهید و از انجام برخی فعل ها دست بردارید. اکنون که در آستانه نوروز و تعطیلات عید قرار داریم، برخی بایدها و نبایدهای سفر کردن را برایتان یادآوری می کنیم، بلکه مفید باشند.

وقتی پروازتان را از دست می دهید چه باید بکنید

باید: برای پرداخت هزینه دوباره رزرو پرواز خود را آماده کنید. باید همراه خود پول داشته باشید تا بتوانید در همان ساعت پرواز دیگری – در هر کلاسی – را دوباره رزرو کنید.

یا باید این را در نظر داشته باشید که گیت های فرودگاه 15 دقیقه پیش از پرواز بسته می شوند و اگر در این زمان رسیده اید، خودتان را به گیت برسانید تا بتوانید سوار هواپیما شوید.

نباید: برای اطلاع دادن به خط هوایی معطل کنید. اگر زودتر به آنها اطلاع دهید که شاید به پرواز نرسید، آنها می توانند در پرواز بعدی برای شما یک جا رزرو کنند. البته اگر جا خالی باقی مانده باشد.

یا نباید از خط هوایی یا آژانس دیگری تقاضای رزور جای دیگری را داشته باشید. در این صورت مجبور هستید هزینه خرید یک بلیط کامل را پرداخت کنید.

چگونه با همسایه پرسروصدا در هتل برخورد کنید

باید: با مسوول هتل تماس بگیرید. او می تواند سریعا یک نیروی کمکی برای شما بفرستد و چک کند ببینید چرا اتاق کناری یا روبه‌رویی این همه صدا و جنجال به پا کرده است.

یا باید از مسوول هتل توگوشی برای حذف صداهای اطراف درخواست کنید. بسیاری از هتل ها چنین امکاناتی دارند تا مسافران در سکوت و آرامش در اتاق های خود استراحت کنند.

نباید: خودتان به تنهایی و مستقیم وارد عمل شوید. این کار می تواند عواقب بدی به دنبال داشته باشد. بهتر است به واسطه مسوول هتل این مشکلات را برطرف کنید.

نباید از دیگر مسافران برای برطرف کردن مشکل کمک بطلبید. اگر به دنبال محیط ساکت و بی صدا هستید باید اتاق خود را تغییر دهید نه اینکه انتظار داشته باشید دیگران این کار را انجام دهند.

با ماساژدهنده پرخاشگر چگونه باید رفتار کرد

باید: پیش از اینکه نور اتاق کم شود، با او جدی و قاطعانه برخورد کنید. به او بگویید دقیقا چه می خواهید و نباید موجب آسیب دیدن یا زخمی شدن شما بشود.

باید از زبان بدن خود استفاده کنید. با بالا آوردن  دست یا انگشت خود به تراپیست بگویید که دست از کار بکشد. با این کار مجبور نسیتید سکوت فضا را در هم بشکیند.

نباید: به شانس خود اعتماد کنید. پیش از رزرو کردن تراپیست حتما جنسیت او یا اگر شناخت دارید، فرد موردنظر را انتخاب کنید.

نباید خودتان هم سردرگم باشید. باید برای تراپیست عددی بین 1 تا 10 تعیین کنید که فشاری که به بدن شما وارد می کند تا چه اندازه باشد. به طور مثال، درجه 6 از همه بهتر است. 9 نیز بسیار خشن است.

با راننده تاکسی بی ملاحظه و بی دقت چگونه باید رفتار کرد

باید: کرایه او را پرداخت کنید. رسیدی که از راننده تاکسی دریافت می کنید می تواند برای شما کمک کننده باشد.

یا باید شماره پلاک ماشین یا کد تاکسی او را یادداشت کنید و گزارش کار اشتباه او را به اداره تاکسی آن شهر بدهید.

نباید: داد بکشید یا دعوا کنید. راننده تاکسی یک حرفه ای در شغل خود به حساب می آید و شما حق ندارید با او بدرفتاری داشته باشید.

نباید اگر احساس ناامنی دارید، در تاکسی بمانید. اگر راننده تاکسی به تذکرهای شما اعتنایی نکرد، پیاده شوید و تاکسی دیگری بگیرید.
با راهنمای تور بیش از حد مشتاق چه باید کرد

باید: توری را رزرو کنید که چندین راهنما داشته باشد. اگر در موقعت خاصی قرار داشتید باید بتوانید از راهنمایی های لیدر دیگری استفاده کنید.

نباید: از افرادی که بدتان می آید دوری کنید زیرا بیشتر تحریک می شود تا بیشتر نظر راهنمای تور را به خود جلب کند. مسلما این مساله موجب ناراحتی بیشتر شما خواهد شد.

نباید با عجله در مورد دیگران قضاوت کنید. شاید فردی که فکر می کنید خیلی نچسب است، در طول سفر رفتارهای خوبی از او ببینید.

با کنار دستی که جای زیادی اشغال می کند چطور باید رفتار کرد

باید: مراقب جای خود باشید. می توانید دست خود را روی دسته صندلی بگذارید تا او متوجه شود نباید فضای صندلی شما را اشغال کند.

باید به اندازه و سایز مسافران حساس باشید. می توانید در صورت نیاز تقاضا کنید تا جای شما را  عوض کنند.

نباید: با خشونت به او نگاه کنید. یا اینکه بخواهید او را هل دهید. باید با آرامش و احترام از او بخواهید جا و اندازه خود را بداند.

نباید مدام حرص بخورید. قوانین و آداب هواپیما می گوید، مسافرانی که در صندلی وسط نشسته اند، حق استفاده از دسته های صندلی در سمت چپ و راست را دارند.

با هزینه گزاف هتل چگونه برخورد کنیم

باید: به هشدارها توجه داشته باشید. احتمالا هتل به شما اعلام می کند که برخی از امکانات هزینه های اضافه می طلبد و باید مراقب این گونه هزینه ها باشید.

باید از مشتری دایمی بودن خودتان به مدیر هتل بگویید تا بدانید در سال چندین بار در هتل آنها اقامت دارید.

نباید: مسوولیت قراردادها را بپذیرید. این کاغدنوشت ها را مسوولان هتل باید به طور شفاهی به مشتری ها گوشزد کنند.

نباید از دفاع کردن از خود هراس داشته باشید. اگر صندوقدار نتوانست کمکی به شما بکند، مسوول مهمانان یا مدیر هتل را بخوانید تا در مورد این هزینه ها به شما توضیح دهد.

با مسمومیت غذایی هنگام سفر چه باید کرد

باید: به داروخانه محلی بروید و تقاضای داروی مناسب حالتان را داشته باشید تا جلوی تهوع شما را بگیرد.

اگر حالت تهوع شدید، سرگیجه و خشکی دهان داشتید، باید به دنبال درمانگاه باشید.

نباید: دوباره به سراغ غذاهای جامد بروید و تا حد امکان باید غذاهای آبکی و نوشیدنی میل کنید. نوشیدنی هایی همچون شیرنارگیل که الکترولیت دارند برای این امر مناسب هستند. سپس به سراغ برنج و موز بروید.

نباید بی خیال ادامه سفر خود بشوید. مسومیت غذایی خیلی طول بکشد دو تا 4 روز است. سفر خود را برای این مساله ساده خراب یا متوقف نکنید.

وقتی ناخواسته اتاق هتل را خراب می کنید چه باید بکنید

باید: خرابی ها را برآورد کنید. خود فرد با هزینه های کمتر می تواند مشکلات را جمع کند.

باید این مساله را به مدیر هتل اعلام کنید زیرا به هر حال آنها متوجه این امر می شوند و آن وقت مورد تهمت یا هزینه بیشتری قرار می گیرید.

نباید: طوری رفتار کنید که گویا خسارت بی ارزش یا کوچک است.

نباید بدون اینکه هزینه خسارت خود را پرداخت کنید، هتل را ترک کنید. اگر خسارت زیاد باشد باید خودتان تعمیر آن را به عهده بگیرید.

چگونه بدون اینکه مردم محلی ناراحت شوند، از آنها عکاسی کنیم

باید: از آنها برای این کار اجازه بگیرید. اگر نمی توانید به زبان آنها به درستی حرف بزنید، دوربین خود را به آنها  نشان دهید و منتظر واکنش آنها بمانید. باید پیش از عکاسی بدانید آیا راضی هستند یا خیر.

باید با یکی از اعضای خانواده یا همراهان فردی که می خواهید از او عکس بگیرید حرف بزنید یا به او لبخند بزنید تا بداند از عکاسی از او منظور بدی ندارید.

نباید: اگر سوژه مخالفت کرد به اصرار از او عکس بگیرید. بروید و یک سوژه دیگر پیدا کنید.

نباید یواشکی و مخفیانه از او عکس بگیرید که این کار چندان اخلاقی و مبادی آداب نیست.

با گارسون سربه هوا چطور باید رفتار کرد

باید گارسون دیگری را صدا کنید تا سفارشات شما را به عهده بگیرد.

باید مدیر را صدا کنید و در مورد اینکه گارسون سفارشات شما را درست انجام نداده است یا آنها را دیر آورده به او توضیح دهید.

نباید: با حرکات دست یا انگشت گارسون را تهدید کنید یا طوری رفتار کنید که نظر دیگران جلب شود.

نباید طوری نشان دهید که از سرویس راضی نبوده اید. در برخی از فرهنگ ها باید با اشاره گارسون را صدا کنید تا صورت حساب رابرایتان بیاورد.

چطور باید چانه بزنید

باید: چیزی را که می خواهید بخرید تعیین کنید و از یکی از شهروندان شهر مقصد و محلی ها بخواهید  آن را با قیمت مناسب برای شما خریداری کند.

باید بدانید صبر و خوش رفتاری در این زمینه بسیار مهم است.

نباید: از تخفیف گرفتن هراس داشته باشید.

نباید در همان فروشگاه اول کالا خود را بخرید. به جاهای دیگر نیز بروید شاید بتوانید جنس و مدل بهتر با قیمت مناسب تر تهیه کنید.

Check Also

سفری به یک روستای بهشتی در گیلان

با سفر به روستای بهشتی «ارده»، قطعا وارد یکی از سرزمین‌های رویایی و خیالی می‌شوید …