اعلام زمان تشییع جنازه محمدرضا لطفی

untitled
جزییات تشییع پیکر «محمدرضا لطفی» مشخص شد

طی نشست هم اندیشی که در موزه موسیقی با حضور معاون هنری وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی، تنی چند از آهنگسازان انجام شد، پیکر محمدرضا لطفی آهنگساز، نوازنده تار و سه تار، ردیف دان و حافظ موسیقی ایرانی صبح روز یکشنبه 14 اردیبهشت ماه سال جاری از مقابل تالار وحدت تشییع می شود.
با تصمیم و همفکری خانواده محمدرضا لطفی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آهنگسازان به نامی همچون حسین علیزاده، داریوش طلایی و … پیکر آهنگساز، نوازنده تار و سه تار، ردیف‌دان و حافظ موسیقی ایرانی صبح روز یکشنبه ساعت 9 از مقابل تالار وحدت تشییع می‌شود.

جلسه هم‌اندیشی برای تشییع پیکر و برگزاری مراسم یادبود استاد محمدرضا لطفی ظهر امروز جمعه (12 اردیبهشت ماه) با حضور علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین علیزاده، داود گنجه‌ای، داریوش طلایی و جمعی از هنرمندان و مدیران هنری در موزه موسیقی برگزار شد.

به گزارش ایرانگرد نیوز، علی مرادخانی در ابتدای این جلسه ضمن عرض تسلیت به جامعه هنری و مردم ایران، درباره برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته اظهار داشت: امیدوارم همواره شاهد برگزاری جلساتی غیر مراسم درگذشت هنرمندان در موزه موسیقی باشیم. از آقایان طلایی، حسین علیزاده، استاد گنجه‌ای و دیگر دوستان که سال‌های بسیاری کنار استاد لطفی حضور داشتند درخواست کردیم تا برای برنامه‌ریزی‌ها در خصوص نحوه برگزاری آبرومندانه مراسم تشییع پیکر هنرمند برجسته کشور در این محل حضور پیدا کنند. ضمن این‌که آقای علیزاده برای برنامه‌ریزی‌ها از طرف خانواده اختیار تام دارند.»

جایگاه هنری «محمدرضا لطفی» برای همیشه در تاریخ ثبت می‌شود
“حسین علیزاده” نیز ضمن عرض تسلیت به ملت ایران بیان کرد: « می‌دانم جامعه هنری و مردم ایران نگاه خاصی به استاد لطفی داشتند. جایگاه هنری وی برای همیشه در تاریخ موسیقی کشور ثبت خواهد شد. در سوگ از دست دادن این هنرمند برجسته نه تنها خانواده و دوستان، بلکه تمام ایرانیان خارج از کشور و بسیاری از هنرمندان که با موسیقی او آشنا بودند عزادار هستند.»

وی همچنین از سوی خانواده لطفی نیز از مردم ایران قدردانی کرد و ادامه داد: « مدتی بود آقای لطفی شرایط خوبی نداشت. روز گذشته برای آخرین مرتبه با ایشان ملاقات کردم و حتی به رسانه‌ها که پی‌گیری می‌کردند قول دادم گزارش بدهم که دیروقت تماسی گرفته شد و خبر درگذشت این هنرمند را به من اعلام کردند.»

هنرمند برجسته موسیقی کشور با بیان این‌که موزه موسیقی، خانه هنرمندان است گفت: «این اتفاق تنها درگذشت یک شخصیت هنری و موسیقی‌دان محسوب نمی‌شود. استاد لطفی یک چهره ملی است و نوای موسیقی او خاطرات زیادی را برای ملت ایران به یادگار گذاشت.»

کاش ما خطاهای یکدیگر را ببخشیم!
داود گنجه‌ای با اشاره به این‌که محمدرضا لطفی در روز معلم زندگی را وداع کرد، گفت: لطفی یک معلم واقعی بود و می‌توانست عده زیادی را اطراف خود جمع کند و به گواه بسیاری از دوستان او توانایی زیادی در انتقال دانسته‌های خود به علاقه‌مندان داشت. آقای لطفی یک زندگی موقت را به زندگی دائم تبدیل کرد.»

وی ادامه داد: «هر چه که از دیگران آموخت بدون کم و کاست به هنرجویان خود انتقال داد. اما به طور کل فکر می‌کنم ای کاش ما خطاهای یکدیگر را ببخشیم و با هم دوست باشیم. بزرگ‌ترین درجات معنوی را برای این مرد معنوی تقاضا می‌کنم.»

لطفی هنر خود را در دل مردم جای داد
علی مرادخانی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با بیان این‌که نقش استاد لطفی در مردمی کردن موسیقی سنتی ایران غیر قابل انکار است، عنوان کرد: «از این هنرمند برجسته آثاری همچون “ایران ای سرای امید” و “ای پدر، شهید، برادر” به یادگار مانده که همواره برای مردم ایران جاودان خواهد بود. این آثار همه آن‌چه یک ملت برای حرکت رو به جلو نیاز دارد را شامل می‌شود و ظرفیت‌های بسیاری در خود دارد.»

وی ادامه داد: نباید فراموش کنیم روز تولد و وفات افراد نشانه‌های خاصی همراه دارد. استاد لطفی در لیله‌الرغائب (شب آرزوها) از میان ما رفت و تماس‌های مردم و پی‌گیری اهالی رسانه هم نشان از اهمیت ایشان و عاقبت‌به‌خیری دارد که مردم تا این حد حساس هستند.»

این مدیر همچنین به جلسه عیادت از محمدرضا لطفی در بیمارستان به همراه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: «آن جلسه فضای معنوی داشت که حتی جناب وزیر را تحت تاثیر قرار داد. آقای لطفی می‌گفت ما برای نیست شدن آمده‌ایم نه برای هست شدن.»

مدیرعامل موزه موسیقی افزود: «استاد لطفی جزو استثناهایی است که موفق شد هنر خود را به صورت خاص در دل مردم جای دهد. من نیز از طرف خودم این ضایعه را به ملت ایران تسلیت می‌گویم و امیدوارم آثار به یادگار مانده از ایشان سرمشقی برای آیندگان باشد.»

مرادخانی در انتها به برنامه در نظر گرفته شده برای مراسم یادبود محمدرضا لطفی اشاره کرد و گفت: «طی مشورت صورت گرفته با دوستان حاضر در جلسه قرار شد روز یکشنبه 9 صبح مراسم از مقابل تالار وحدت آغاز شود. در این روز تعدادی از دوستان و همراهان سالیان استاد سخنرانی می‌کنند و رایزنی‌ها برای حضور چهره‌های فرهنگی نیز ادامه دارد.»

وی در انتها خاطرنشان کرد: «آقای علیزاده مشخصا به نمایندگی از سوی خانواده استاد لطفی در مراسم سخن خواهد گفت. آقای نوربخش از طرف خانه موسیقی حضور دارند، آقای سجادی اداره برنامه را بر عهده خواهند داشت و قطعه کوتاهی توسط محمد معتمدی برای حاضران اجرا می‌شود.»

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباه جزییات تشییع پیکر محمدرضا لطفی افزود:«به تصمیم خانواده پیکر استاد لطفی به گرگان منتقل می‌شود و روز دوشنبه طی مراسمی با حضور خانواده و آشنایان در سرای ابدی آرام می‌گیرد.»

در انتها سعید روشن‌دل به عنوان یکی از دوستان زنده‌یاد محمدرضا لطفی توضیحاتی در خصوص روند درمان این هنرمند ارائه کرد و از پزشکان و مسوولان بیمارستان‌های مختلف که در طول این مدت همکاری کردند تشکر کرد.

در این جلسه علی مرادخانی، حسین علیزاده، داریوش طلایی، احمد گنجه‌ای، محمد معتمدی، محمدرضا نوربخش، سیدعباس سجادی، علی ترابی، احمد مستبط، علی بوستان، رادمان توکلی و سعید روشن‌دل حضور داشتند.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …