معاون رییس جمهوری از غرفه سازمان میراث فرهنگی بازدید کرد

معاون رییس جمهوری از غرفه سازمان میراث فرهنگی بازدید کرد

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضمن بازدید از غرفه این سازمان در نمایشگاه کتاب تهران وعده داد که در آینده نزدیک کتابفروشی این سازمان بازگشایی خواهد شد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  مسعود سلطانی‌فر در بازدید از نمایشگاه کتاب و غرفه این سازمان با اشاره به استقبال چشمگیر مردم گفت: کتابفروشی این سازمان که پیش‌تر در خیابان لارستان فعالیت می‌کرد، بار دیگر در یکی از خانه‌های تاریخ تهران بازگشایی می‌شود تا دسترسی مردم به آثار منتشر شده از سوی این سازمان آسان‌تر شود.

وی درباره وضعیت کتابخانه سازمان میراث فرهنگی افزود: پس از یک دوره پرتلاطم که بر این سازمان حاکم بوده و طی جابه‌جایی‌هایی که کتابخانه به شیراز داشته، بخشی از اسناد، مدارک و اشیا گم شده‌اند. از سوی دیگر کارشناسان ارزشمند این سازمان نیز به دلیل جابه‌جایی‌ها به شهرهای دیگری فرستاده شده بودند یا به بخش‌های دیگری رفته یا با این سازمان قطع همکاری کرده بودند که از آنها دعوت کردیم بار دیگر به بخش‌های قبلی بازگردند.

به گفته سلطانی‌فر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حوزه انتشارات بودجه مشخصی ندارد و این مساله متناسب با نیازها و فعالیت‌های انجام شده تخصیص می‌یابد. هر چه در این عرصه افراد علاقه‌مند بیشتر باشند، اعتبار بیشتری نیز به آن تعلق می‌گیرد. این سازمان در حوزه عملی نیازمند گسترش فعالیت‌هاست و تمایل داریم تا کارشناسان، دانشجویان و علاقه‌مندان با این سازمان همکاری کنند. همچنین جایگاه منابع و عنوان‌های جدید بسیار مورد توجه است و تلاش داریم در فعالیت‌های آموزشی با کشورهای همسایه، همکاری‌ها را افزایش دهیم.

وی رویکرد سازمان را در همه بخش‌های مرتبط با کاوش، ثبت، شناسایی، احیا و مرمت، متمرکز عنوان کرد و گفت: در حوزه مسائل احیا و مرمت از دو بخش منابع دولتی و بخش خصوصی استفاده می‌شود. در حوزه آثار و مکان‌های باستانی، چند هزار مکان ارزشمند، بناهای ثبت شده در یونسکو یا آنهایی که در نوبت ثبت هستند توسط منابع دولتی نگهداری می‌شوند. از سوی دیگر صدها هزار بنای تاریخی، خانه‌ها، آب‌انبارها و. . . در ایران وجود دارند که قرار است با حفظ مالکیت و استانداردها و نظارت دقیق از سوی این سازمان با سرمایه‌های بخش خصوصی در حوزه‌های مرتبط با امور فرهنگی نگهداری و ثبت شوند تا مورد استفاده کاربردی قرار گیرند.

وی با اشاره به تلاش‌هایی که برای بازگرداندن گل‌نبشته‌های هخامنشی در حال انجام است، گفت: بخش شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو دستگاه‌های جدیدی برای اسکن این لوح‌ها تهیه کرده و قرار است پس از برگزاری دادگاه به ایران بازگردانده شوند. به گفته وی این سازمان درصدد است تا اشیای دیگری را که به‌صورت قاچاق از ایران خارج شده به ایران بازگرداند.

سلطانی‌فر در پایان اظهار کرد: ایرینا بوکوآ، مدیرکل یونسکو که به ایران آمده بود، به بضاعت و توانمندی‌های بالای ایران در برطرف کردن نیازهای منطقه‌ای اشاره کرد. بر اساس گفت‌وگوهایی که در تفاهم‌نامه‌های همکاری علمی ـ پژوهشی با یونسکو صورت گرفت، قرار شد تا ایران به عنوان نماینده منطقه‌ای یونسکو ایفای نقش کند. بر این اساس ایران اعلام آمادگی کرد تا آثار و بناهایی که در ناآرامی‌های اخیر سوریه صدمه دیده و یونسکو و همه علاقه‌مندان میراث فرهنگی نگران آنها هستند، بلافاصله پس از بازگشت آرامش و در هر زمانی که شرایط فراهم شد مرمت و احیا این آثار را انجام دهد.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …