سرمایه گذاران حوزه گردشگری تسهیلات 16 درصدی می گیرند

ImageHandler.ashx

معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صبح امروز با حضور در مراسم افتتاحیه همایش فرصت های سرمایه گذاری استان البرز “برد برد” از اعطای تسهیلات 16 درصدی به سرمایه گذاران در حوزه ساخت  هتل و بخش های مرتبط با گردشگری در کشور خبر داد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مسعود سلطانی فر با تشریح وضعیت فعلی گردشگری در دنیا گفت: 28 دستگاه در کشور در رابطه با خدمت رسانی و بسترسازی بخش گردشگری باید با هم هماهنگ باشند تا مراحل ورود گردشگر به کشور مسیر درستی را طی کند.

وی افزود: در 1950 میلادی 25 میلیون نفر در جهان به عنوان گردشگر جابجا شدند این رقم با رشد رو به افزایش در سال 2005 میلادی  به 800 میلیون نفر رسید و در نهایت طی سال 2013 میلادی حدود 1میلیارد و 200 میلیون نفر گردشگر از جاذبه های سراسر دنیا بازدید کردند که از محل گردشگری  این افراد مبلغ 1250 میلیارد دلار نصیب کشورهای مختلف شد.

رییس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: براساس پیش بینی تحلیل گران بخش گردشگری در سال 2020 میلادی رقم گردشگران در دنیا به 1 میلیارد و 600 میلیون نفر می رسد و در سال 2050 افرادی بالغ بر دو میلیارد و 600 میلیون نفر از جاذبه های تاریخی و فرهنگی و گردشگری سراسر دنیا بازدید می کنند.

معاون رییس جمهور افزود: جمهوری اسلامی ایران با داشتن حدود 1 درصد از جمعیت دنیا و 1 درصد از خاک جهان و همچنین دارا بودن 10% از جاذبه های تاریخی و طبیعی دنیا باید سهمی بالغ بر 15 میلیارد دلار از درآمد ارزی گردشگری در دنیا را داشته باشد اما آنچه آمار نشان می دهد در سال 1392 در آمد ما از محل گردشگری با ورود حدود چهار و نیم میلیون گردشگر به حدود 5 میلیون دلار رسیده است.

سلطانی فر تاکید کرد: در مقابل این درآمد 5 میلیون دلاری حدود 7 میلیون گردشگر از کشور ما خارج شده اند که دو میلیون و 200 هزار نفر به عتبات عالیات و ششصد هزار نفر به عربستان سعودی و بقیه به سایر کشورها رفته اند که این افراد بیش از 10 میلیارد دلار از کشور خارج کرده اند.

وی ادامه داد: بر اساس آمار، فراز گردشگری ما در سال گذشته منفی بوده است، این در حالی است که باید بر اساس چشم انداز 20 ساله کشور که از سال 1383 آغاز شده است و سال 1404 خاتمه پیدا می کند 20 میلیون گردشگر وارد کشور شود و رقمی بالغ بر 25 تا 30 میلیارد دلار از محل ورود این گردشگران نصیب کشور شود.

سلطانی فر با بیان اینکه از چشم انداز 20 ساله 40% را پشت سر گذاشته ایم و 12 سال را پیش رو داریم خاطرنشان کرد: در ماههای گذشته ورود گردشگران خارجی به ویژه از کشورهای اروپایی با روند رو به رشد و قابل توجهی رو به رو بوده است که این اتفاق خوب نتیجه رویکرد دولت تدبیر و امید در سیاست خارجی گسترش تعامل با کشورهای دنیا و تشنج زدایی پس از چندین سال کشمکش و به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای بود که در این زمینه دولتمردان با حفظ حقوق هسته ای به چارچوب مشخصی رسیدند و ما امروز شاهد عوارض و آثار مثبت این سیاست هستیم که باعث شد نگاه گردشگران خارجی به کشور ما پررنگ و عمیق شود.

معاون رییس جمهور افزود: برای کمبودهای مختلف که در بخش هتل و مراکز اقامتی وجود دارد باید تسهیلات و مشوق هایی را برای سرمایه گذاران فراهم کنیم چرا که به غیر از دو شهر مشهد و کیش که سرمایه گذاری های خوبی در بخش گردشگری شده است در بیشتر شهرهای کشور در این رابطه مشکل داریم.

وی در ادامه توزیع زمانی و مکانی سفر را یکی دیگر از برنامه های سازمان میراث فرهنگی دانست و گفت: باید مشوق ها و تسهیلاتی را برای سفر بازنشستگان و دانشجویان فراهم کنیم تا این اقشار در ماههایی که مسافر کم است به سفر بروند.

وی ادامه داد: با توافق هایی که سازمان میراث فرهنگی و هیات امنای صندوق توسعه ملی انجام داده اند تسهیلات با سود 16% از طریق بانکهای عامل به سرمایه گذاران بخش هتل و سایر بخش های مرتبط با گردشگری اعطا می شود.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه آمادگی داریم این تسهیلات را در کمترین زمان ممکن به سرمایه گذاران واگذار کنیم تصریح کرد: در حال حاضر حدود 40 هتل نیمه کاره در کشور وجود دارد که ما برای بهره برداری و تکمیل 20 هتل که بالای بین 10 تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند با هماهنگی سرمایه گذاران بخش خصوصی اقدامات خوبی را انجام داده ایم .

معاون رییس جمهور تصریح کرد: استفاده از تسهیلات ارزی با نرخ 16% یک فرصت طلایی است تا مشکلاتی که در بخش رکود صنعت، کشاورزی و اشتغال وجود دارد با رونق گردشگری مرتفع شود .

وی یادآور شد: در حال حاضر با توجه به وجود شرایط خوب کشور جاذبه های فرهنگی و امنیتی که در کشور وجود دارد و گردشگری حلال در جمهوری اسلامی ایران براساس آمار سال گذشته 500 هزار نفر از کشورهای حاشیه خلیج فارس شیعیان بحرین و کویت به شهر مقدس مشهد سفر کرده اند ما در تلاش هستیم امکاناتی را برای این تعداد گردشگران در شهرهای شمالی کشور و مناطق پر جاذبه ایجاد کنیم.

Check Also

مدت زمان صدور مجوزها در حوزه گردشگری کاهش می‌یابد

به‌گزارش ایرانگرد نیوز و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی «در راستای اصلاح …