گشت بهاری در تهران

الان هوا حسابی خوب شده است و آدم به هیچ وجه دلش نمی خواهد در خانه بماند. باید از این هوای دلچسب و طبیعت زیبا لذت برد. باید تا می توانید بیرون بروید و تفریح کنید چون هوای گرم خیلی زود می رسد و دیگر در طول روز بیرون رفتن چیزی جز عذاب نخواهد بود.

برای اینکه به تفریحات خود تنوع بدهید و دایم یک کار ثابت همچون پارک و پیک‌نیک رفتن را تکرار نکنید، توصیه می کنیم از پیشنهادهای ما استفاده کنید. شاید برخی از آنها کمی هزینه داشته باشند. اما ارزش امتحان کردن را دارند.

برای هر کدام از آخر هفته های خود یکی از این مکان ها را انتخاب کنید و به دوستان یا اعضای خانواده زنگ بزنید و برنامه ریزی کنید و بروید و حالش را ببرید. اجازه دهید این همه انرژی مثبت که در این هوا جاری است در سلول های شما نفوذ و حالتان را حسابی خوب کند. مزیت روزهای نیمه اول سال این است که هوا دیر تاریک می شود و همیشه فرصت بیشتری برای انجام کارهای دلخواه داریم.

جا دارد اشاره کنیم این مقاله برای اهالی تهران و اطراف آن است. اما قول می دهیم برای مردم عزیز شهرهای دیگر کشورمان نیز ایده های گردشگری بهاری داشته باشیم.

باغ پر‌‌ندگان

چه کسی گفته باید فقط بچه ها را ببریم باغ وحش و باغ پرندگان و این جور جاهای آموزشی؟ خود آدم‌بزرگ ها هم لازم دارند گاهی به مکان های این‌چنینی بروند و با انواع پرنده و خزنده و … آشنا شوند. حالا آشنا که نه، از نزدیک آنها را ببینند. یک تور چند ساعته با دوستان پرانرژی می تواند بازدید از مکانی هچون باغ پرندگان را برای شما بسیار خاطر‌انگیز و لذت‌بخش کند.

توصیه می کنیم در یکی از این روزهای خوب بهار، جمعی 10، 15 نفره از دوستان خود را جمع کنید، دوربین های عکاسی را بردارید، خوراکی و آب بخرید و به باغ پرندگان تهران بروید. این باغ در شمال شرق تهران و پشت پارک جنگلی لویزان قرار دارد و مساحتی حدود 84 هکتار رابه خودش اختصاص داده است. در باغ ‌پرندگان تهران، کبک‌های آزاد و رها در باغ راه می روند، مرغابی‌ها در حاشیه برکه‌ها نشسته‌اند و لک‌لک‌ها یک لنگ در آب چرت می‌زنند. تصور کنید، با دوستان چقدر از حرکت های جالب این پرنده ها می خندید و می توانید چه عکس های فان و جالبی با این موجودات پردار بگیرید.

در توصیف این باغ باید بگوییم، مجموعه‌ای از برکه‌ها، آبشارها، آلاچیق‌ها، رستوران و مبلمان شهری و زیستگاه پرندگان است و دوفاز دارد. فاز اول 5.5 و فاز دوم 16 هکتار هستند. در فاز دوم بخش‌هایی برای پرندگان شکاری اعم از عقاب، شاهین، لاشخور و جغد و انواع باغ‌ها ازجمله باغ ایرانی، باغ گیاه‌شناسی، گلخانه گیاهان تزیینی و همچنین پرندگان دشت‌چر و خزندگان درنظر گرفته شده است. در این باغ، بیش از 200 گونه پرنده و مجموعا 180 هزار پرنده در معرض دید شهروندان قرار دارند. خیلی خوب است، دیدن عقاب با آن ابهت و زیبایی یا شاهین لذت خاصی دارد.

البته فقط قرار نیست پرنده و خزنده ببینید. باغ پرندگان فضاهای تفریحی، ورزشی و رستوران و کافی‌شاپ هم دارد. حتی  کتابخانه، نمازخانه، اورژانس، آتش‌نشانی و مسیر ویژه کالسکه هم وجود دارد. مطمئن باشید از رفتن به این مکان پشیمان نخواهید شد.


سورتمه تهران

هیجان، تفریح، خنده، شوخی، ترس، سربه‌سر دوستان گذاشتن، گرفتن عکس های یادگاری و خوشحالی از جمله چیزهایی هستند که در سورتمه تهران می توانید، تجربه کنید. مکانی که سورتمه تهران را در آن ساخته اند بسیار عالی و مناسب است. آن بالاهای تهران که وقتی با سورتمه بالا کشیده می شوید می توانید از چشم‌انداز زیبای کلان‌شهر تهران لذت ببرید. اولش شاید خیلی کند بالا بروید و با خود بگویید وای چه حوصله‌سربر است! اما کمی صبر داشته باشید. وقتی با سرعت روی ریل های مسیر به سمت پایین می آیید و به پیچ های ناگهانی می رسید که با شتاب زیاد شما را به سمت پایین می برند، آن وقت است که هیجان را حس می کنید و ناخواسته جیغ شادی می کشید. فقط باید دعا کنید فردی که در سورتمه جلویی شما هست، ترسو نباشد. زیرا باعث کم شدن سرعت شما نیز می شود.

این وسیله تفریحی با الهام از مونوریل طراحی شده است با این تفاوت که این وسیله مهیج، امکان تنظیم سرعت و افزایش آن را توسط کاربر دارد.

در سورتمه تهران، هنرمند عکاسی در میانه مسیر قرار دارد که از چهره شما در حال جیغ و شادی و هیجان عکس می گیرد. وقتی پایین می آیید، می توانید عکس خود را ببینید و اگر دوست داشتید، با پرداخت هزینه، عکس را دریافت کنید و به عنوان یادگاری از یک تجربه شاد، آن را نزد خود نگهدارید.

سورتمه تهران یک مجموعه بزرگ است و از دیگر امکانات آن باید به فضای سبز، زمینه چند منظوره، زمین بازی کودکان، آلاچیق خانوادگی، آبشار 30 متری و پیست دوچرخه سواری اشاره کرد.

•    نشانی:
میدان تجریش خبابان دربند خیابان اسد الهی بوستان گلابدره

•    ساعت کاری مجتمع: همه روزه از 10 صبح تا 10 شب

•    شماره تماس گویا: 24557557

•    بها بلیط:

•    شنبه تا چهارشنبه 7000 تومان

•    پنج شنبه جمعه و ایام تعطیل 9000 تومان


دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر)

یکی از مکان های گردشگری جدید در تهران، دریاچه چیتگر است که سال گذشته خورشیدی افتتاح شد. این دریاچه در شمال‌غرب شهر تهران و در منطقه 22 شهرداری قرار دارد. جالب است بدانید طرح اولیه این طرح در سال 1347 تدوین شد و اکنون پس از این همه سال بالاخره به مرحله اجرا رسید.

وقتی نزدیک دریاچه می شوید، به خوبی حس نزدیک شدن به دریا را حس می کنید. هوای این منطقه تا حدی رطوبت دارد اما نشستن در کنار دریاچه حس خوبی به آدم می دهد.

دریاچه مصنوعی چیتگر جاذبه‌های تفریحی گوناگونی همچون ورزش ها و بازی های آبی و چشم اندازهای زیبا و متنوع دارد. در ضمن، به مجموعه های تفریحی دیگر غرب تهران همچون پارک چیتگر، مجموعه ورزشی آزادی و پارک ارم نیز نزدیک است.

این دریاچه حدود 250 هکتار ( شامل 130 هکتار پهنه آبگیر و مابقی پهنه ساحلی) وسعت دارد. باید بدانید این مجموعه یکی از بزرگ ترین مراکز تفریحی در نوع خود در خاورمیانه است.

از امکانات این مجموعه باید به سه جزیره با نام های شهدای تنب کوچک، شهدای تنب بزرگ و شهدای ابوموسی با عملکردهای فرهنگی، مذهبی، تفریحی، پذیرایی و هنری اشاره کرد. جزیره شهدای تنب بزرگ با مساحت 10 هزار متر مربع با کاربری فرهنگی و مذهبی، جزیره شهدای تنب کوچک با مساحت 4 هزار متر مربع با کاربری فرهنگی، اجتماعی و هنری، جزیره شهدای ابوموسی با مساحت 13 هزار مترمربع با کاربری خدماتی، تفریحی و پذیرایی مجهز به اسکله، قایق برقی و قایق امداد و همچنین قایق های تفریحی و پدالی هستند.

این مجموعه همچنین، ۲ آمفیﺗﺌﺎتر روباز با ظرفیت یکهزار و 3 هزار نفر و ۸ فضای جمعی (پلازا) دارد. فضاها و محورهای تفریحی- سلامت دریاچه شامل، محورهای پیاده به طول حدود ۷ کیلومتر به صورت رینگ دور دریاچه و محور دوچرخه سواری به طول حدود ۸ کیلومتر هستند.
دریاچه ۸ ورودی اصلی دارد: سه ورودی در شمال دریاچه، سه ورودی در شرق دریاچه و دو ورودی در غرب و شمال غرب ( آزاد شهر).

راه های دسترسی به دریاچه نیز به شرح زیر است:

شمال: تقاطع بزرگراه شهید خرازی با شهرک شهید باقری، تقاطع بزرگراه شهید خرازی با بلوار کاشان،  تقاطع بزرگراه شهید خرازی با بلوار ساحل

شرق: بزرگراه شهید حکیم، بلوار کاشان، آزادراه آزادگان، خیابان هوانیروز

غرب:
۴۵ متری شهرداری، جاده آزادشهر، خیابان شهید میرکمالی


بوستان باغ ایرانی

نام بوستان باغ ایرانی را شنیده اید؟ تا به حال از آن دیدن کرده اید؟ توصیه می کنیم یک بار برنامه کنید و با دوستان به این باغ بروید. این باغ در ده ونک قرار دارد و در مسیر رسیدن به آنجا می توانید از یکی از محله های قدیمی تهران و عمارت ها و خانه باغ های قدیمی آنجا نیز دیدن کنید.

عمارت های این باغ بر اساس معماری سنتی ایرانی ساخته شده اند و به همین دلیل نام باغ ایرانی به خود گرفته است. 2.5  هکتار از بوستان باغ ایرانی فضای سبز است و درختان آن کاملا کهنسال و قدیمی هستند. در انجا انواع گونه های گیاهی همچون برگ نو، برگ بو، زرشک، شیر خشت، مورد، پیراکانتا، انواع رز و نسترن و بوته های فصلی و دایمی را می توانید مشاهده کنید.

از امکانات این بوستان می توان به کوشک مرکزی با کاربری رستوران و چایخانه، راه‌باغ های اصلی چنارستان، سروستان و نظرگاه که شامل آبنماهای محوری در طول مسیر و 6 آبنمای مجزا در سطح بوستان باغ ایرانی هستند، کتابخانه عمومی با فضای مطالعه مجزا برای خواهران و برادران، سر در غربی، سردر شرقی، زمین بازی کودکان و محوطه وسایل ورزشی بزرگسالان، زمین ورزشی روباز، سرویس بهداشتی و رختکن غربی و سرویس بهداشتی شرقی که به سرویس بهداشتی ویژه معلولین مجهز است و نمازخانه اشاره کرد.

این بوستان 2 ورودی اصلی با سردرهای زیبا در ضلع شرقی و غربی و 2 ورودی در ضلع جنوبی و جنوب غربی دارد. نشانی دقیق آن نیز، خیابان شیخ بهایی شمالی ،20 متری پیروزان ، کوچه شهید صابری است.

Check Also

سفری به یک روستای بهشتی در گیلان

با سفر به روستای بهشتی «ارده»، قطعا وارد یکی از سرزمین‌های رویایی و خیالی می‌شوید …