به پیشنهاد مسجدجامعی انجام می‌شود: تبدیل منزل ملک التجار به موزه مشاهیر تهران

ImageHandler.ashx

رئیس شورای اسلامی شهر تهران که به مناسبت هفته میراث فرهنگی، برنامه این هفته کشف تهران خود را به بافت تاریخی بازار تهران اختصاص داده بود از منزل تاریخی حاج حسین آقای ملک، دیدن و بر تبدیل این خانه قدیمی به موزه مشاهیر تهران، تاکید کرد.

احمد مسجد جامعی در برنامه این هفته تهرانگردی خود به بازار رفت و از خانه های تاریخی و بناهای زیبای بازار تهران دیدن کرد.

وی در یکی از بازدیدهای خود به منزل حاج حسین ملک، از بزرگترین تجار و واقفان زمان خود رفت و از آن بازدید بعمل آورد.

رئیس شورای شهر تهران درباره این خانه گفت: این خانه با مساحت 2500 متر و 70 اتاق، از ویژگی‌های خاصی برخوردار است.

مسجد جامعی توضیح داد: در این محل کتابخانه شخصی مرحوم ملک قرار داشت که بیش از 19 هزار عنوان کتاب خطی منحصر به فرد را در  زمان حیات خود و با مشقت فراوان جمع آوری و وقف آستان قدس رضوی کرد.

وی در ادامه افزود: این خانه از لحاظ معماری منحصر به فرد و زیباست و برخی مشخصات آن شهرت خاص دارد. برای مثال اتاق شخصی حاج حسین آقای ملک به خاطر کاغذ دیواری های مخملی اش به اتاق مخمل شهرت دارد و شیشه‌های دست ساز آن نیز حائز اهمیت است که باید توجه ویژه‌ای به آن شود.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه منزل ملک التجار، یکی از خانه های فرهنگی، تاریخی و میراثی است، اظهار داشت: هر چند بازار تهران بیشتر با نگاه اقتصادی نگریسته می شود؛ اما این مجموعه همواره کانون اتفاقات اجتماعی و فرهنگی بوده است. در واقع می‌توان مجموعه‌ای از مشاهیر تهران را در بازار دید.

مسجد جامعی با تاکید بر اینکه بازار شخصیت های تاثیرگذار اقتصادی و اجتماعی را به تاریخ معرفی کرده، خاطرنشان کرد: بهتر است منزل حاج حسین ملک با همکاری آستان قدس رضوی، میراث فرهنگی، انجمن مفاخر ایران و شهرداری تهران، به موزه مشاهیر تهران تبدیل شود تا استفاده‌ای بهینه از این بنای زیبا صورت گیرد.

گفتنی است منزل مرحوم حاج حسین ملک، از بناهای دوره قاجار است که در سال 1316 وقف آستان قدس رضوی ‌شده است.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …