رئیس پژوهشگاه سازمان؛ فعالیت باستانی‌شناسی در سایت‌های مهم کشور از سر گرفته می‌شود

فعالیت باستانی‌شناسی در سایت‌های مهم کشور از سر گرفته می‌شود

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مراسم افتتاح دوازدهمین گردهمایی سالانه باستان‌شناسان کشور که صبح امروز در موزه ملی ایران برگزار شد، گفت: مهم‌ترین رسالت باستان‌شناسان کشور توجه به تحلیل در این زمینه است.

وی با اشاره به اینکه نتیجه‌ی نهایی همه‌ی کاوش‌ها، باید به تحلیل ختم شود، افزود: یکی از سیاست‌های پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، فعالیت دوباره در سایت‌های تاریخی مهم کشور مانند سیلک و شهر سوخته است.

گلشن تصریح کرد: از این پس کاوشهای هدفمند سرلوحه‌ی فعالیت های باستان شناسی قرار می گیرد.

رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی در ادامه از انجام پژوهش در ارتباط با جزایر خلیج فارس به‌عنوان یکی دیگر از سیاست‌های پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خبر داد و افزود: جای نظریه پردازی در مقالات ارائه شده از سوی باستان شناسان خالی است.

وی با اشاره به اهمیت فعالیت های میان رشته ای در حوزه باستان شناسی، تصریح کرد: فعالیتهای میان رشته ای از نیمه دوم سال 60 آغاز شد ولی امروز با گذشت 20 سال اقدام چندانی در این حوزه صورت نگرفته است.

گلشن در ادامه از همکاری و مشارکت با کشورهای همسایه و اسلامی در حوزه فعالیت های پژوهشگاه خبر داد و افزود: امضای تفاهم نامه با موسسه فرهنگی اکو و وذاکرات اولیه برای افزایش همکاری های با ایسسکو از جمله اقداماتی است که در راستای افزایش همکاریهای به انجام رسیده است.

رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی به لزوم بازنگری در تشکیلات پژوهشگاه اشاره کرد و یادآور شد: تشکیلات فعلی ما مربوط به زمان تاسیس سازمان میراث فرهنگی است که بیش از 20 سال از آن می گذرد با توجه به فعالیت ها و تخصصهایی که در کشور و جهان در این زمینه به وجود آمده باید در تشکیلات پژوهشگاه بازنگری کنیم.

وی از افزایش نشریات و و فعالیتهای مشترک با دانشگاهها و موسسات داخلی خبر داد و افزود: در موضوع میراث فرهنگی باید یک تغییر نگاه را مدنظر قرار دهیم.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …