ورود بازرسی بیت رهبری به مشکلات میراث فرهنگی

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از بازرسی بیت رهبری، کمیسیون اصل 90 و دیوان محاسبات به منظور بررسی مشکلات مدیریتی هشت سال گذشته این سازمان خبر داد.

مسعود سلطانی‌فر در شصت و ششمین جلسه علنی شورای شهر تهران با بیان اینکه در دولت گذشته با مدیریت‌های نابخردانه مواجه بوده‌ایم، گفت: طی این دوره خسارات جبران ناپذیری به اشیاء و نیروهای متخصص در سازمان میراث فرهنگی زده شد.

وی ادامه داد: 80 درصد پرسنل سازمان میراث فرهنگی غیرمتخصص هستند که وبال گردن این سازمان شده‌اند. بنابراین سه برابر هشت سال گذشته در این سازمان نیروی انسانی وجود دارد که فاقد تخصص‌های لازم برای اداره امور می‌باشند.

وی در پاسخ به تذکرات اعضای شورای شهر تهران با اشاره به اینکه بین بافت تاریخی و فرسوده تفاوت وجود دارد عنوان کرد: بخشی از بافت فرسوده ارزش تاریخی و میراثی دارند و در این زمینه تفاوتی بین وضعیت ما در کشور و آثار باستانی و تاریخی‌مان در خیلی از کشورهایی که به عنوان مقصد گردشگری معرفی می‌شوند وجود دارد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: اگر کسی در کشور ما خانه‌اش به عنوان اثر تاریخی ثبت شده باشد در حالی که باید مورد حفظ و حراست دستگاه‌های ذیربط قرار گیرد دچار مشکلات عدیده‌ای می‌شود در حالیکه در تمام دنیا بالعکس است.

سلطانی‌فر با تاکید بر اینکه توان مالی سازمان میراث فرهنگی علاوه بر کمک‌های شهرداری و شورای شهر با توجه به تعداد بناهای موجود و ثبت شده در کشور پاسخگوی کمتر از پنج درصد نیازهای سالانه این سازمان است، اظهار کرد: ظرفیت ما بسیار بالاتر از این است و باید بدانیم که رویکرد جدیدی را در دولت جدید در پیش گرفته‌ایم.

به گفته وی تعداد 500 تا 1000 مکان نفیس تاریخی و ارزشمند ثبت شده جهانی داریم که حفظ و حراست از آن بر عهده سازمان میراث فرهنگی است و علاوه بر آن هزاران مکان تاریخی ثبت شده دیگری از جمله حمام‌ها و کاروانسراها داریم که می‌توانیم با حفظ هویت فرهنگی و نظارت‌های لازم آنها را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه می‌توانیم هویت فرهنگی و تاریخی خود را حفظ کرده و با کنترل‌های لازم آن را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم عنوان کرد: این مسئله نیز در دنیا وجود دارد و در کشور ما نیز 10 سال قبل چنین حرکتی آغاز شد اما کاملا محدود بود.

وی در پاسخ به صحبت‌های حافظی در بحث توریسم و سلامت یادآور شد: درآمد کشورهای مختلف از محل توریسم سلامت 150 میلیون دلار است و باید بدانیم که گردشگری امروزه کاملا شاخه به شاخه شده و به شاخه‌های سلامت، طبیعی، صنعتی، علمی، ورزشی، شکار، کوه نوردی و یا زیارت تقسیم شده است.

به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال گذشته یکی از شرکت‌های هواپیمایی داخلی در زمینه گردشگری زیارت 500 هزار نفر از شیعیان منطقه شرقی عربستان،‌ کویت و بحرین را از زهران به مشهد آورده و بازگردانده است.

سلطانی‌فر با اشاره به اینکه در مقابل پنج میلیارد دلار درآمد سازمان میراث فرهنگی 10 میلیارد تومان خروجی داشته‌ایم افزود: باید حمل و نقل داخلی، ساماندهی‌های لازم و مجموعه سرویس دهی‌ها به گردشگران خارجی را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: تاکنون حتی یک مورد ناهنجاری از سوی توریست‌های اروپایی نداشته‌ایم این در حالی است که مشکل عمده‌مان در بحث بازرگانی و فروش محصولات تولیدی است و در زمینه توسعه اشتغال نیازی به سرمایه گذاری‌های گسترده نداریم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین در مورد موضوع مطرح شده در خصوص تهیه اطلس و نقشه‌های گردشگری خاطر نشان کرد: باید بدانیم که نقشه‌های گردشگری وجود دارد اما اطلس‌های گردشگری باید تهیه شود که هم در تهران و نیز در شهرهای بزرگ توزیع گردد.

سلطانی فر با اشاره به صحبت‌های علیرضا دبیر برای ایجاد موزه در شهرری بیان کرد: موزه مناسبی در داخل مجموعه حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) ایجاد شده و ما نیز قرار است کمک‌های لازم را انجام دهیم. علاوه بر این امیدواریم بتوانیم در منطقه دیگری از شهرری موزه‌ای را ایجاد کنیم.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …