معاون میراث فرهنگی؛ پویایی به پایگاه‌های میراث جهانی باز می‌گردد

ImageHandler.ashx

معاون میراث فرهنگی با اشاره به اینکه پویایی سالهای گذشته با پایگاههای میراث جهانی بازمی گردد، گفت: در ارتباط با اداره پایگاههای میراث جهانی باید طرحی اجرا شود که علاوه بر نظارتهای تخصصی به مدیران اختیارات لازم را بدهد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی، عصر امروز در نشست مدیران پایگاههای ثبت جهانی که با حضور اصحاب رسانه در مجموعه کاخ گلستان برگزار شد، گفت: پایگاه‌های میراث جهانی و ملی، مکان‌هایی هستند که می‌توانند کارشناس آموزش دهند.

وی با اشاره به اینکه پایگاهها از ساختار مدیریت مالی در هشت سال گذشته رنج زیادی بردند، یادآور شد: در طول ساهای گذشته پویایی  از پایگاههای جهانی گرفته شد که ما درصدد بازگرداندن ساختار گذشته و انگیزه به این اماکن هستیم.

معاون میراث فرهنگی با تاکید بر اهمیت و لزوم فعالیت شورای راهبردی افزود: شورای راهبردی پایگاه‌های میراث جهانی 100 نفر هستند که نسبت به هر موضوعی، واکنش سریع نشان می دهند.

طالبیان یادآور شد: در شورای راهبردی پایگاههای میراث جهانی کارشناسان و متخصصانی هستند که در رشته های مختلف تخصص دارند و همه عمر خود را در این حوزه گذرانده اند.

معاون میراث فرهنگی در رابطه با اداره اماکن میراث جهانی به صورت هیات امنایی گفت: در مورد میراث جهانی امکان اداره آنها به صورت هیات امنایی وجود ندارد چراکه یونسکو در ارتباط با این اماکن از سازمان میراث فرهنگی انتظار پاسخگویی دارد.

طالبیان با بیان اینکه موضوع اداره پایگاههای میراث جهانی باید بررسی شود، یادآور شد: طرحی که در پایگاههای میراث جهانی پیاده می شود باید علاوه بر نظارتهای تخصصی به مدیران این اماکن اختیار عمل بدهد.

معاون میراث فرهنگی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی نمی تواند نظارت عالیه خود را از پایگاههای میراث جهانی بردارد ادامه داد: به نظر می رسد موضوع اداره پایگاههای میراث جهانی به صورت هیات امنایی نیازمند مصوبه دولت است، اما باید منتظر بمانیم تا هفته های آینده جلسات مربوط به این بحث تشکیل شود و گزارش نهایی آن به رئیس سازمان میراث فرهنگی ارائه شود.

وی در ادامه از اصلاح قوانین در ارتباط با آرای صادره دیوان عدالت اداری و خروج آثار از فهرست میراث ملی، تصریح کرد: دادگاه ویژه میراث فرهنگی در استان تهران ایجاد شده و امور قضاوت در مورد این پرونده ها را بررسی می کند که امیدواریم در آینده چنین دادگاهی در تمامی استانها تشکیل شود.

معاون میراث فرهنگی با تاکید بر لزوم اقداماتی در ارتباط با قضاتی که وظیفه‌ی داوری در حوزه‌ی میراث فرهنگی را دارند، یادآور شد: مسائل و مشکلات بسیاری در این زمنیه وجود دارد که سازمان میراث فرهنگی را در بیشتر محاکم محکوم می کرد اما با توجه به جلساتی که داشته ایم امیدواریم وضعیت در این مورد بهبود پیدا کند.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …