خیزش سازمان میراث فرهنگی در بخش تکمیل زیرساخت های گردشگری/ لزوم اصلاح قوانین و افزایش بودجه سازمان میراث فرهنگی

5__MG_0017

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه خیزش سازمان میراث فرهنگی در بخش تکمیل زیرساختهای گردشگری است، گفت: اصلاح قوانین و بودجه سازمان میراث فرهنگی امری لازم و ضروری است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اعضای فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی با مسعود سلطانی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دیدار کردند.

سلطانی‌فر در این نشست که در محل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد، افزود: با در نظر گرفتن اسناد بالادستی، سند چشم انداز 20 ساله کشور، قوانین برنامه چهارم توسعه و ملاحظات برنامه پنجم توسعه، تلاش می کنیم در ابعاد مختلف با توجه به نقشه راه حرکت کنیم.

معاون رئیس جمهور با تشریح وضعیت موجود سه حوزه ماموریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ادامه داد: در بحث میراث فرهنگی ما کشوری داریم که حدود یک میلیون سایت، بنا و محوطه تاریخی دارد این در حالی است که از سال 1309 که اولین قانون مربوط به حفظ و ثبت مواریث فرهنگی وضع شده تا امروز که 84 سال گذشته، حدود 31 هزار اثر تاریخی ثبت و شناسایی شده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: اگر برای خرید حریم و بازسازی هر یک از این آثار ثبت و شناسایی شده که 3 درصد از آثار تاریخی ما را شامل میشود، رقم اندک 10 میلیارد تومان را در نظر بگیریم به 320 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وی با اشاره به اینکه بودجه عملیاتی تملک دارایی و عمرانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رقمی بالغ بر 500 میلیارد تومان است، افزود: حتی در صورتی که تمامی این بودجه به سازمان میراث فرهنگی تخصیص داده شود باز هم امکان انجام این کار بزرگ به تنهایی از عهده این سازمان خارج است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: حفاظت، بازسازی، مرمت و احیاء 16 اثر تاریخی ثبت جهانی، 47 اثر در نوبت ثبت جهانی و 500 بنای تاریخی فاخر کشور بر عهده دولت و وظیفه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است اما رویکرد جدید سازمان که مبنای قانونی آن در برنامه چهارم توسعه هم وجود دارد استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای احیاء، بازسازی و بهره‌برداری از سایر بناها، کاروانسراها، حمام ها و آب انبارهای تاریخی است.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: برای حفظ و احیاء این بناها و آثار تاریخی بخش خصوصی می‌تواند با استانداردهای موجود و نظارت سازمان میراث فرهنگی وارد عمل شود و با تغییر کاربری از این اماکن بهره برداری کند.

وی با بیان اینکه مجموعه صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی بر اساس برنامه چهارم توسعه فعالیت خود را آغاز کرده، گفت: طی 8 سال گذشته احیاء و بازسازی 29 بنا و اثر تاریخی توسط صندوق احیاء به بخش خصوصی واگذار شده است، این آمادگی در سازمان میراث فرهنگی وجود دارد که با حفظ استانداردها، بازسازی خانه‌ها و آثار تاریخی به بخش خصوصی واگذار شود.

سلطانی‌فر با اشاره به اینکه پیاده‌سازی این شیوه، روند حفظ و بازسازی و احیاء آثار و بناهای تاریخی را از حالت لاک‌پشتی خارج می‌کند، تصریح کرد: ما تلاش می‌کنیم امسال تعداد بیشتری بنای تاریخی با حضور و همکاری بخش خصوصی احیاء، بازسازی و بهره برداری شود، اجرای این شیوه پیچیدگی‌هایی دارد و نیازمند اصلاح قوانین و بررسی است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: باید به گونه ای عمل کنیم که وقتی خانه‌ای به ثبت ملی می‌رسد و مالک اجازه تخریب و بازسازی ملکش را ندارد شرایط بهره برداری و استفاده اقتصادی از بنای خود را داشته باشد.

معاون رئیس جمهور افزود: در بحث صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی تشکیلاتی تخصصی دارد، با توجه به شعار سال 1393 که از سوی مقام معظم رهبری، سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شده است، سازمان میراث فرهنگی علاوه بر ماهیت فرهنگی می تواند در عرصه اقتصاد هم فعال و مشکل‌گشا باشد.

سلطانی‌فر گفت:  بخش صنایع دستی نیازی به فناوری و سرمایه گذاری ویژه ندارد با 10- 15 میلیون تومان اعتبار می توان شغل ایجاد کرد، در حال حاضر 2 میلیون نفر در بخش صنایع دستی کشور فعال هستند و این ظرفیت وجود دارد که ظرف 8 سال آینده 1 میلیون نفر دیگر در این حوزه صاحب شغل شوند.

وی اشتغال ارزان قیمت و ارزآوری قابل توجه را از مزایای حوزه صنایع دستی دانست و تصریح کرد: از 460 رشته صنایع دستی فعال در دنیا، 352 رشته  صنایع دستی در کشور ما وجود دارد که نشانگر قدرتمندی کشور ما در این حوزه است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: برنامه‌های خوبی در راستای توسعه و ترویج صنایع دستی در برنامه چهار ساله تعریف و تبیین شده است و همکاری های مثبتی با بانکها برای ارائه تسهیلات و کمک به این بخش صورت گرفته است.

معاون رئیس جمهور در ادامه با تشریح وضعیت گردشگری دنیا، گفت: بر اساس آمارهای موجود در سال 2013 میلادی، یک میلیارد و 187 میلیون گردشگر در دنیا جابه جا شده اند که از این محل، هزارو 250 میلیارد دلار درآمد نصیب کشورها شده است.

سلطانی‌فر یادآور شد: ما به عنوان کشوری که 10 درصد از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی دنیا را در اختیار داریم 1 درصد از جمعیت و خاک دنیا به کشور ما اختصاص دارد، با توجه به رقمی که در گردشگری دنیا نصیب کشورها شده باید حداقل 120 میلیارد دلار به ایران اختصاص می یافت این در حالی است که به دلیل برخی عملکردها، سال گذشته طراز گردشگری کشور ما منفی بوده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: 4 میلیون و 500 هزار نفر سال گذشته وارد کشور ما شده اند که 6/1 میلیون نفر از آنها عراقی بوده اند، 1 میلیون نفر از آذربایجان، تعدادی از آنها تردد مرزی داشته اند و بخشی هم از افغانستان و سایر کشورها به صورت رسمی و غیررسمی به ایران آمده اند، درآمدی که از محل ورود این تعداد گردشگر نصیب کشور ما شده در خوشبینانه ترین حالت، رقمی بالغ بر 5 میلیارد دلار بوده است.

وی با اشاره به اینکه 7 میلیون گردشگر ایرانی سال گذشته از کشور خارج شده اند، افزود: 2 میلیون و 200 هزار نفر به عتبات عالیات، 700 هزار نفر به عربستان و تعدادی به سایر کشورها سفر کرده اند و از سفر این 7 میلیون گردشگر ایرانی به سایر کشورها 10 میلیارد دلار از مملکت خارج شده است.

سلطانی‌فر افزود: با توجه به ظرفیتهای موجود و جاذبه های کشور، سهم ما از درآمد حاصل از گردشگری در دنیا باید بیش از این باشد، گردشگری خارجی در ایران با مشکلات بسیاری مواجه است چراکه برای ورود هر گردشگر خارجی باید 28 دستگاه و سازمان با هم هماهنگ باشند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: تمرکز سازمان میراث فرهنگی معطوف به جذب گردشگر خارجی  است که در این راستا ساماندهی امکانات، افزایش خطوط هوایی و تجهیز و ساماندهی حمل و نقل داخلی مورد توجه قرار می‌گیرد.

سلطانی‌فر کمبود هتل 4 و 5 ستاره را از بزرگترین معضلات و مشکلات حوزه گردشگری خارجی دانست و افزود: خیزش سازمان میراث فرهنگی در بخش تکمیل زیرساخت های گردشگری آغاز شده است، توافق با هیات امنای صندوق توسعه ملی برای اعطای تسهیلات با نرخ 16 درصد به سرمایه گذاران فعال حوزه گردشگری یکی از مهمترین اقدامات ما در این بخش است.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: در این راستا با هیات مدیره 3 بانک به عنوان عاملین پرداخت کننده این تسهیلات توافق شده  و اقدامات اولیه برای پیوستن 2 بانک دیگر به این روند صورت گرفته است، اولویت ما برای پرداخت تسهیلات هتل‌های نیمه کاره با 50 درصد پیشرفت فیزیکی است و یارانه کمک سود هم به سرمایه گذاران بخش گردشگری تعلق می گیرد.

سلطانی فر با اشاره به اینکه هیچ کشوری در روزهای آغازین سال نو، 20 روز تعطیلات ندارد، تصریح کرد: با وجود حجم بسیار زیاد مسافرین در این ایام بر اساس آمار فقط 8 درصد از گردشگران داخلی در تعطیلات نوروز در هتل‌ها اقامت داشته اند و این آمار از منظرهای مختلف قابل تحلیل است.

وی گفت: ساماندهی سفرهای داخلی و ارائه تخفیف با هماهنگی اتحادیه هتلداران کشور، خطوط هوایی، مراکز خدماتی و پذیرایی به 4 میلیون بازنشسته و 3 میلیون دانشجو که در ایامی غیر از ایام پیک سفر به مسافرت می روند، در حال پیگیری و انجام است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: در بخش گردشگری نیازمند اقدامات و فعالیت‌های جدی و عملیاتی هستیم در حالی که 10 درصد از تولید ناخالص داخلی کشورها از محل گردشگری تامین می شود و بین 9 تا11 درصد اشتغال کشورها مربوط به بخش گردشگری است، می توانیم تا زمان تندشدن سرعت توسعه بخش کشاورزی و صنعت از ظرفیت‌های گردشگری کشور استفاده کرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه گردشگری بخشی است که می تواند با سرعت در ایجاد اشتغال و ارزآوری تاثیرگذار باشد، افزود: با استفاده از ظرفیت های گردشگری و ارزآوری در این بخش، اشتغالزایی در بخش صنایع دستی و استفاده از میراث فرهنگی در راستای حفظ و حراست از هویت ملی می توان تحول بزرگی ایجاد کرد.

یادآور می شود،  در ابتدای این جلسه نمایندگان عضو فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان در میان گذاشتند.

Check Also

برگزاری رالی تور گردشگری تهران- شمال

کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی با همکاری انجمن موتورسواری و اتومبیل‌رانی ورزش کارگری، رالی تور تفریحی، …